Domů » 9 mexických potravin pro lepší zdraví

9 mexických potravin pro lepší zdraví

od Aneta

Mexická jídla jsou všeobecně známá svou chutí a kořením, ale často panují nejasnosti ohledně toho, jak mexická jídla zapadají do vyváženého a zdravého jídelníčku. Mexická kultura nabízí širokou škálu potravin, které jsou nejen zdraví prospěšné, ale které navíc ještě skvěle chutnají a dokáží vaše vaření pozdvihnout na novou úroveň.

Jakými mexickými potravinami vylepšit svůj jídelníček?

Zatímco základní mexické suroviny, jako jsou rajčata, dýně a kukuřice, již pro nás nejsou nic neobvyklého a jsou obvykle považovány za zdravé, existuje celá další kategorie zdravých mexických potravin. Některé mexické ingredience, jako jsou chia semínka, chilli papričky a kaktus, jsou ve světě zdravé výživy velmi oblíbené. Jaké používáte vy a jaké další zahrnete?

1. Chilli papričky

Možná si nemyslíte, že chilli patří mezi zeleninu, ale ať už máte rádi jalapeños nebo jemnější poblanos, všechny druhy chilli se mohou započítat do denního příjmu zeleniny. A stejně jako ostatní zelenina i chilli poskytuje širokou škálu vitamínů, například vitamín C a vitamín A.

Kromě toho je sloučenina, která dělá chilli pálivé – zvaná kapsaicin – spojována se snížením hladiny celkového cholesterolu a lipoproteinů o nízké hustotě.

💡 Tip: Pokud vás téma zdravé výživy zajímá, přečtěte si také 15 Tipů: Zdravé svačiny pro udržení energie a produktivity, které můžete také ozvláštnit a okořenit chilli papričkami.

2. Fazole

Fazole a další luštěniny jsou již dlouho spojovány se snížením hladiny špatného cholesterolu a nižším rizikem kardiovaskulárních onemocnění.

Tyto luštěniny mohou být prospěšné i pro osoby s cukrovkou 2. typu, protože jsou spojovány se zvýšenou citlivostí na inzulín a při současné konzumaci mohou pomoci snížit reakci krevního cukru po jídle na potraviny, jako je rýže.

Přestože jsou fazole plné zdraví prospěšných látek, mnoho lidí o nich přemýšlí jen jako o alternativě masa a možná si nejsou jisti, jak fazole do svého jídelníčku zařadit. Fazole se ovšem hodí nejen do vegetariánských jídel.

Mexická kuchyně nám může pomoci zařadit fazole pravidelně, protože se běžně podávají k mexickým jídlům, a to buď jako příloha, nebo jako součást hlavního jídla. Jednoduchá příloha v podobě rýže a fazolí je klasikou a může jídlo obohatit o další výživné látky.

Mexické tacos s fazolemi

3. Chia Semínka 

Obliba chia semínek v posledních několika desetiletích rychle stoupá. Často se přidávají do koktejlů, pudinků a rychlých džemů. Jako obohacení se mohou použít ale i do smoothies, které si snadno vyrobíte i doma.

Tato malá semínka jsou oblíbená jako neutrálně chutnající a snadný způsob, jak přidat dávku vlákniny, vápníku a protizánětlivých omega-3 tuků.

Možná nevíte, že tato semínka jsou tradiční součástí mexické kuchyně. V mexické kuchyni se semínka chia obvykle konzumují v nápojích, v kombinaci s vodou nebo ovocnou šťávou.

4. Dýňová semínka

V mexické kuchyni jsou dýňová semínka více než jen podzimní pochoutkou. Mohou se jíst celoročně, a to se slupkou i bez ní. Kromě toho, že se konzumují jako svačina, se dýňová semínka často používají do omáček nebo koření.

Jsou rostlinným zdrojem bílkovin, železa a zinku. Tyto živiny jsou obvykle spojovány s živočišnými produkty a tak semínka jsou skvělou volbou pro vegany a vegetariány, kteří mohou chtít doplnit chybějící živiny.

Semínka jsou jedny z nejlepších potravin

5. Dýně

Celá dýně je skvělá potravina mexického původu, která je bohatým zdrojem vitaminu A, který může podporovat zdraví očí.

V mexické kuchyni se dýně může používat do polévek nebo jako dezert. Kandovaná dýně je jedním z tradičních dezertů, který je oblíbený zejména o svátcích.

6. Kukuřičné tortilly

Kukuřičné tortilly jsou zdravou základní potravinou pocházející z mexické kultury. Kromě toho, že poskytují vlákninu, technika zpracování, při níž se kukuřice mění na tortilly, zvyšuje množství vápníku v tortillách a snižuje množství sloučenin, které brání vstřebávání vitaminu B3.

Kdo by si je nedal jako skvělou obměnu chleba?

💡 Tip: Téma zdravé výživy a různých diet je téměř nekonečné. Pokud hledáte nový způsob stravování, vyzkoušet můžete třeba paleo dietu či dnes velmi oblíbenou low carb dietu.

7. Skořice

Toto koření je důležitou složkou mexických dezertů a nápojů a vědci zkoumají jeho možný přínos pro lidi s cukrovkou. Konzumace skořice může dle dosavadních výzkumů potenciálně snížit hladinu cukru a triglyceridů v krvi. A navíc skvěle chutná a hodí se bezvadně do podzimního i zimního vaření, ale třeba i do čajů a teplých nápojů.

Z koření a potravin je skořice jedna z nejlahodnějších.

8. Kaktus

V mexické kuchyni je oblíbený zejména opunciový kaktus. Lopatky kaktusu lze smažit, grilovat nebo dokonce nakládat a podávat v salátu.

Opunciový kaktus je bohatým zdrojem vlákniny a může být prospěšný pro lidi s cukrovkou. Konzumace opunciového kaktusu s jídlem může snížit zvýšení hladiny cukru v krvi, ke kterému může dojít po jídle. .

9. Čokoláda

Neslazená čokoláda vyrobená z kakaových bobů je bohatým zdrojem antioxidantů a polyfenolů. Může mít také účinek na snižování hladiny triglyceridů.

Čokoláda představuje v mexické kuchyni více než jen dezert – může se používat do nápojů i do omáček a dodává tak bohatou hloubku chuti různým pokrmům.

Hořká čokoláda byla také zařazena na seznam sirt food a skvěle se tak hodí k sirtfood dietě.

Fúze mexické a české kuchyně?

Pravdou je, že mexická kuchyně je bohatá a rozmanitá a obsahuje spoustu výživných potravin. Mnohé z dnes nejoblíbenějších ingrediencí zdravé výživy skutečně pocházejí z Mexika.

Pokud si nejste jisti, jak tyto oblíbené ingredience zařadit do svého jídelníčku, můžete se inspirovat jejich mexickým původem a vyzkoušet některé tradiční recepty.

Základní mexické potraviny, jako fazole a kukuřičné tortilly, mají vysokou výživovou hodnotu a mohou tvořit skvělý základ vyvážené stravy.

Články, které stojí za přečtení: