Domů » 11 Tipů: Jak přestat prokrastinovat?

11 Tipů: Jak přestat prokrastinovat?

od Lenka Štěpánková
Prokrastinace je možné se zbavit. | Zdroj: Pixabay

Máte před sebou důležitou zkoušku a místo učení si radši pustíte nový seriál na Netflixu? Potřebujete se věnovat práci, ale sjíždění sociálních sítí je pro vás mnohem lákavější? Máte v plánu jít cvičit, ale raději vyrazíte s kamarády do hospody? Pokud všechno odkládáte a následně dokončujete v nejzazším termínu a pod stresem, je nejvyšší čas přestat prokrastinovat.

Co znamená prokrastinovat?

Ptáte se, jaký je význam slova prokrastinovat? Prokrastinace je chorobné odkládání úkolů na později. Prioritní a nepříjemné povinnosti jsou odsunuty na „zítra“ nebo „někdy“. Tím se člověk dostává do začarovaného kruhu, kdy úkolů přibývá a stejně tak roste i stres. Chorobné prokrastinování je velmi podobné lenosti a absenci disciplíny. Naopak nemá moc co dočinění s inteligencí. Prokrastinují velmi podobě lidé velmi inteligentní i ty méně.,

Nepozornost a chyby – i to může být výsledek prokrastinace

Když se rozhodnete jednou provždy přestat prokrastinovat, přinese vám to velký užitek. Lidé, kteří dokončují svou práci těsně před deadlinem (nebo dokonce až po něm), jsou nepozorní a více chybují. Odnést to může i jejich psychická stránka, neboť jsou neustále pod tlakem – který si ovšem vytvářejí sami svým odsouváním práce. Na to se pak nabalují další problémy, například nespavost. Lepší plánování a boj s prokrastinací vám ulehčí život.

🎓 Zajímavost: Prokrastinace může mít vliv i na vztahy. Člověk, který neustále něco odsouvá, často zapomíná na potřebu budování mezilidských kontaktů.

Jak přestat prokrastinovat?

Základem, jak na prokrastinaci, je si připustit, že odkládání povinností není k ničemu dobré. Najít zodpovědnost a odhodlání začít něco dělat může být těžké, zvlášť když existuje tolik příjemnějších činností. Jenže pokud před sebou budeme tlačit nepřeberné množství úkolů, budeme na ně muset neustále myslet, až dojde k přetížení a ještě většímu odporu.

Tipy, jak neprokrastinovat

  1. Přestaňte se bát

Spousta lidí své povinnosti odkládá proto, že se bojí, že selžou. Ale jsme lidi a chybovat je lidské. Připusťte si, že všichni jsme omylní. A pokud se ze svých chyb dokážete poučit, jen dobře.

  1. Rozdělte si úkoly na jednotlivé části

Děsí vás, kolik toho před sebou máte? Zdají se vám vaše úkoly obrovské? Takový pohled může vést až k paralýze. Cesta je přitom jednoduchá. Rozdělte si své projekty na řadu dílčích úkolů. Uvidíte, jak snadněji budete postupovat.

  1. Sepište si seznam úkolů

Jakmile si své úkoly rozdělíte na jednotlivé kroky, sepište si je. Nezapomeňte doplnit deadline, dokdy musí být hotové. Tyto body pak prioritizujte, nejdříve dokončete úkoly, kterým se blíží uzávěrka a jež jdou nejdůležitější. Odpadne vám tak velké břemeno.

  1. Vypněte si sociální sítě

Neustále vás rozptylují sociální sítě? Píšete si s přáteli a najednou zjišťujete, že už dvacet minut bezmyšlenkovitě sjíždíte feed na Facebooku nebo Instagramu? Prostě si vypněte upozornění. A pokud při své práci telefon nepotřebujete, prostě ho odstraňte z dohledu. Nebo si vytvořte bloky, kdy se na telefon díváte, ale třeba když přijdete do práce v 8, tak si dejte minimálně do oběda čas bez mobilu. Výrazně vám to prospěje. Člověk čeká na upozornění na mobilu a je zvědavý. Díky tomu se nedokáže pořádně na nic zaměřit a soustředit.

  1. Přizpůsobte si prostředí

Nastavte si prostředí tak, aby vás nemotivovalo k prokrastinaci. Vypojte televizi ze zásuvky, schovejte mobil a zbavte se nezdravého jídla. Jsme nastavení tak, že se snažíme, aby nás jakákoli činnost stála co nejméně energie. Proto si to, co vás ruší od práce, znepříjemněte.

💡 Tip: Čas od času také pracovní prostředí změňte. Zjistěte, kde se vám tvoří nejlépe – může to být třeba knihovna, park nebo oblíbená kavárna. Změna prostředí vás může nabít a motivovat.

  1. Nebuďte na to sami

Pro řadu lidí, kteří pracují na home office, je demotivující, že jsou stále sami. Domluvte se s někým, kdo také pracuje z domova, a tvořte spolu. Není nutné to dělat každý den, ale uvidíte, že vás to bude motivovat a zpříjemní vám to čas.

  1. Nebuďte na sebe příliš přísní

Sebereflexe je důležitá, ale nic se nemá přehánět. Něco se nepovedlo, jak jste si představovali? Přece jenom jste nakonec prokrastinovali? Nic se neděje. Zkuste to znovu. Hlavně si nic nevyčítejte, nemyslete na své negativní vlastnosti a prostě se ze svých chyb poučte.

🎓 Zajímavost: Výzkum amerického psychologa Timothyho Pychyla ukázal, že studenti, kteří si vyčítali, že prokrastinovali, při další možnosti odkládali své povinnosti ještě více než ti, kteří si své pochybení odpustili. Neustálé výčitky ostatně mohou vést až k depresi.

  1. Odměňte se

Při dokončení úkolu se nám vyplavuje jeden z hormonů štěstí dopamin. A už jen ten pocit, že si můžete odškrtnout další splněnou položku, za to stojí. Ale odměnit se můžete i jinak. Třeba si po dokončení úkolu dopřejte výborné jídlo.

  1. Vytvořte si pozitivní návyk

Jestliže něco odložíte na zítra, je vysoce pravděpodobné, že stejný postup budete aplikovat i v následujících dnech, a vznikne tak negativní návyk. Naopak pokud se vám bude dařit plnit své úkoly několik dní po sobě, bude vás to motivovat, abyste nepolevovali. Přece byste nechtěli začínat zase od nuly.

  1. Žijte zdravým způsobem života

Zdravý styl života je základ. Hýbejte se, dobře jezte a dbejte na dostatečné množství spánku. Díky tomu můžete výrazně snížit hladinu stresu, který by vás jinak tlačil k tomu, abyste svou práci odložili, protože vám zkrátka nepůjde od ruky.

  1. Meditujte

Cítíte se zavalení prací? Na chvíli si odpočiňte. Zavřete oči a meditujte. Zastavte proud myšlenek a soustřeďte se na svůj dech. Tím se zklidníte a zlepší se i vaše soustředění.

Články, které stojí za přečtení: