Domů » 9 Tipů na správné sezení u počítače

9 Tipů na správné sezení u počítače

od Radka Konečná

Máte sedavé zaměstnání nebo jste student? Pak určitě moc dobře víte, co je to bolest zad. Správné sezení u počítače přitom dokáže zablokované páteři či zatuhlé šíji efektivně předejít. Nevěříte? Vyzkoušejte našich 9 tipů a rozlučte se s bolestí.

💡Tip: Rádi byste pracovali z domova? Přečtěte si, jaká povolání jsou pro to ideální, a co k tomu potřebujete.

1. Pořiďte si správnou židli

Nejdůležitějším tipem je pořízení srávné ergonomické židle. Pokud totiž budete sedět na židli bez jakékoliv opěry je jasné, že se bolest dostaví velmi brzy.

Ideální židle má nastavitelnou výšku. Je třeba, abyste měli plosky nohou celé položené na zemi. Každému také vyhovuje jiný úhel opěrky, nepřekračujte však 105°.

2. Ideální sed

Správná židle vám však nezaručí pozitivní výsledky, pokud na ní nebudete vhodně sedět. Ideální sed zachovává pravidlo 90°. Pravý úhel byste měli mít nejen mezi trupem a stehny, ale také mezi stehny a lýtky i mezi pažemí a předloktím. Hlava by měla být vzpřímená a rovná. Určitě také vynechte sezení s nohou přes nohu.

Správné sezení u počítače

💡Tip: Víte, jak také správně dýchat? Vyzkoušejte naše dechová cvičení.

3. Pořiďte si bederní podpěrku

Pro větší pohodlí si můžete k vaší židli zakoupit také různé ergonometrické opěrky, které vám efektivně pomůžou s držením těla. V obchodech najdete obecně tři skupiny opěrek: pro bederní oblast, pod krční páteř a lokty.

Vybrat si můžete podpěrky nejrůznějších tvarů a materiálů. My doporučujeme ty z paměťové pěny, které se přesně přizpůsobí vašemu tělu.

Skvělé jsou také různé masážní polštárky, které si jednoduše vložíte na požadovanou část zad a opřete se. Za pomocí speciálních bodlinek vám krásně promasírují záda.

4. Vyměňte židli za balon

Od dlouhého sezení na židli si můžete jednoduše odpočinout třeba tak, že židli vyměníte za gymnastický balon. Skákáním či pohupováním na balonu nejen že uvolníte zádové svaly, ale zároveň také posilujete i ty břišní. A břišní svaly jsou pro správné držení těla klíčové.

Sezení na balonu by však nemělo být dlouhodobé. Ze začátku by vám mělo stačit klidně jen 5 minut za hodinu a postupně můžete přidávat.

Správné sezení u počítače vám zajistí gymnastický balon
Správné sezení u počítače vám zajistí gymnastický balon

5. Postavte se

Někteří lidé také nedají dopustit na práci ve stoje. Můžete si zakoupit speciální stůl, jehož výška se dá podle potřeby nastavit. Pracovník ve stoje prý odvádí lepší práci, a navíc má lepší držení těla. Opět však platí pravidlo, že se nemá nic přehánět a polohy se mají během dne střídat.

Inspirujte se, jak správně stát při práci

6. Dejte si pauzu

Jeden z největších prohřešků, který lidé sedící v kanceláři pravidelně dělají, je nedostatek odpočinku. Několikahodinové sezení v jedné, i když ideální poloze, je totiž pro vaše záda velmi náročné. Dávejte si proto pravidelně krátké pauzy. Ideálně jednou za hodinu na pět minut vstaňte a projděte se.

Jasně, teorie je jedna věc, ale v praxe je často úplně jiná. Když je totiž člověk uprostřed práce, jen těžko od ní vstane a půjde se projít. Zkuste si proto nastavit budíka, který vám pauzu připomene. Díky čerstvému vzduchu navíc okysličíte mozek a práce vám půjde lépe od ruky.

Využijte pauzu třeba na krátkou procházku
Využijte pauzu třeba na krátkou procházku

💡Tip: Přečtěte si také, proč byste si měli vytvořit relaxační rutinu.

7. Správně sezení u počítače se neobejde bez protahování

Pokud přemýšlíte, k čemu byste pauzu z předchozího tipu využili, pak určitě doporučujeme protahování. Protáhnout se přitom můžete přímo ve vaší kaceláři. Inspirovat se můžete například následujícím videem.

Správné sezení u počítače: pravidelně se protahujte

8. Nastavte si monitor

Bohužel zvolení správné židle a držení postoje nestačí. Zamyslete se nad tím, kde máte na stole umístěný monitor. Pokud stojí na straně, je jasné, že i vy se musíte naklánět. To potom vede k tomu, že přetěžujete jednu část těla.

Pokuste se tedy co nejvíce vše nastavit tak, abyste opravdu mohli sedět vzpřímeně bez jakéhokoliv rotování.

Nastavte monitor do centrální části stolu
Nastavte monitor do centrální části stolu

9. Pracujte na správném držení těla

Základem správného sezení u počítače je dobré držení těla. Toho můžete docílit pravidelným cvičením a posílením zádových svalů. Nemusíte přitom trávit dlouhé hodiny v posilovně, stačí si párkrát denně uvědomit, že si máte narovnat záda, ramena tlačit od uší dolů a hlavu držet vzpřímeně.

Na posílení zádových svalů je perfektní třeba hodina jógy. Existuje přitom několik různých druhů jógy, některé jsou svižnější, jiné naopak pomalejší a protahovací. Jednoduše si vybere každý.

Správného držení těla docílíte třeba cvičením jógy
Správného držení těla docílíte třeba cvičením jógy

💡Tip: Vyzkoušeli jste někdy hot yogu? Zjistěte, proč s ní začít?

Články, které stojí za přečtení: