Domů » Dieta podle krevních skupin: Jak na to?

Dieta podle krevních skupin: Jak na to?

od Aneta
Publikováno Aktualizováno
dieta podle krevních skupin

Zvláště po Vánocích přichází opět čas, kdy se člověk postaví na váhu a řekne si, že už by s tím konečně měl něco udělat. Navíc když se začne v lednu, tak by postava měla být krásná v létě do plavek. Jenomže jak na to a jakou dietu vybrat? Co tentokrát vyzkoušet stravování podle krevních skupin? A stojí to vůbec za to?

Co je to dieta podle krevních skupin?

Dieta podle krevních skupin je založena na teorii, že vaše krevní skupina určuje potraviny, které byste měli konzumovat, abyste dosáhli optimálního zdraví. Tento dietní plán původně vypracoval lékař Peter D’Adamo.

D’Adamo tvrdí, že potraviny, které jíte, chemicky reagují s vaší krevní skupinou. Pokud budete dodržovat dietu určenou pro vaši krevní skupinu, vaše tělo bude trávit potraviny efektivněji. Zhubnete, budete mít více energie a pomůžete předcházet nemocem. Pokud vám „chemická reakce s vaší krevní skupinou“ přijde podezřelá, nejste v tom sami, ale čtěte dál, třeba vám některý styl stravování bude blízký.

Co můžete jíst

Dieta podle krevní skupiny klade důraz na určité potraviny a cvičební plány pro různé krevní skupiny. Bez ohledu na krevní skupinu klade dieta důraz na konzumaci celých potravin a minimalizaci příjmu zpracovaných potravin

Typ A

Podle D’Adama jsou lidé s krevní skupinou A náchylní k srdečním onemocněním, rakovině a cukrovce a lépe se jim daří na organické, vegetariánské stravě s uklidňujícím, soustředěným cvičením, jako je jóga a tai chi.

Lidé s krevní skupinou A by měli dodržovat bezmléčnou, převážně vegetariánskou stravu s vysokým příjmem ovoce, zeleniny, obilovin, fazolí, luštěnin, ořechů a semen.

Typ B

Lidé s krevní skupinou B mají podle D’Adama silný imunitní systém a tolerantní trávicí systém a jsou přizpůsobivější než ostatní krevní skupiny. Lidé s krevní skupinou B jsou však náchylnější k autoimunitním poruchám, jako je chronická únava, lupus a roztroušená skleróza.

D’Adamo doporučuje mírné fyzické cvičení a cvičení na rovnováhu spolu s „dobře sestavenou“ stravou. Lidé této skupiny by měli jíst velmi pestrou stravu zahrnující ovoce a zeleninu, obiloviny, fazole, luštěniny, maso, drůbež, ryby, vejce a mléčné výrobky, ale vyhýbat se ořechům a semínkům.

Typ AB

Lidé s krevní skupinou AB jsou podle D’Adama biologicky složitější než ostatní typy. Těmto lidem se údajně nejlépe daří při kombinaci cvičení a stravy pro typy A a B, i když maso by měli omezit.

Předpokládá se, že u této krevní skupiny bývá nižší výskyt alergií, ale časté jsou srdeční choroby, rakovina a chudokrevnost. Lidé s krevní skupinou AB mohou konzumovat všechny potraviny doporučované pro krevní skupiny A a B, i když u tohoto typu se doporučuje zaměřit se na veganskou stravu.

Typ O

Lidem s krevní skupinou O nejlépe daří při intenzivním fyzickém cvičení a živočišných bílkovinách, zatímco mléčné výrobky a obiloviny mohou způsobovat problémy.

Podle D’Adama mohou lepek, čočka, kukuřice a zelí vést u lidí s touto krevní skupinou k přibývání na váze. Mezi zdravotní potíže spojené s krevní skupinou O patří astma, senná rýma a jiné alergie a artritida.

Lidé s krevní skupinou O by se měli držet stravy bez mléčných výrobků a obilovin s vysokým obsahem masa a s mírným množstvím zeleniny, vajec, ořechů a semen.

🗣️ Odborníci však říkají: Vytvoření jídelníčku podle krevní skupiny není založeno na důkazech a omezuje mnoho zdravých potravin. Odborníci na výživu tuto dietu nepodporují ani nedoporučují pro dosažení výživových nebo zdravotních cílů.

Krevní skupinaSmíteNesmíte
Typ AVše kromě:Maso a mléčné výrobky
Typ BVše kromě:Ořechy a semínka
Typ ABVše pro A i BOmezit maso
Typ 0MasoMléčné výrobky, obiloviny
Dieta podle krevních skupin tabulka

Součástí diety jsou také speciální vitaminové a bylinné doplňky zaměřené na jednotlivé krevní skupiny. D’Adamo navíc doporučuje spoustu speciálních a organických potravin (například sójové mléko a karobové sušenky), které mohou být drahé. 

Co nesmíte jíst

Při dietě podle krevních skupin nejsou žádné potraviny zcela zakázány. Ne všechny potraviny jsou však považovány za prospěšné pro různé krevní skupiny a zpracované potraviny se nedoporučují nikomu.

Při dietě podle krevních skupin není vyžadováno žádné konkrétní načasování jídel ani období půstu. Plán však nedoporučuje pít k jídlu vodu nebo jiné nápoje, protože ředí přirozené trávicí enzymy a ztěžuje se tak trávení potravin.

Klady diety podle krevní skupiny

Stejně jako všechny módní diety má i dieta podle krevních skupin svá pozitiva i negativa.

1. Podporuje cvičení

Dieta podle krevních skupin podporuje cvičení. Výzkumy ukazují, že pravidelné cvičení v kombinaci se zdravou stravou může vést ke snížení hmotnosti a podpořit regulaci hmotnosti

dieta podle krevních skupin

2. Klade důraz na plnohodnotné potraviny

Tato dieta klade důraz na celostní potraviny namísto zpracovaných, což je vždy zdravá volba. Nabízí také širokou škálu potravin, což může usnadnit její dodržování.

3. Může být vhodnou volbou 

Přestože každá krevní skupina má svá vlastní dietní omezení, program není nízkokalorickou dietou s nezdravým omezením příjmu kalorií. Plány pro krevní skupiny B a AB jsou více otevřené a mohou poskytovat většinu, ne-li všechny potřebné živiny pro vyváženou stravu. Plány pro typy A a O však omezují určité skupiny zdravých potravin, což pro mnoho lidí není rozumný dlouhodobý stravovací plán.

Nevýhody diety podle krevní skupiny

Navzdory některým potenciálním výhodám není výživa podle krevních skupin odborníky na zdraví doporučována a má několik nevýhod.

1. Není vědecky podložená 

Stravování podle konkrétní krevní skupiny není vědecky podloženo. Každý, kdo dodržuje některou z diet, bez ohledu na svou krevní skupinu, může podle této studie buď zaznamenat výhody, nebo žádné změny.

2. Vyžaduje nepodložené doplňky stravy 

Ačkoli zastánci diety podle krevních skupin naznačují, že užívání doplňků stravy může lidem dodržujícím tento dietní plán pomoci uspokojit jejich výživové potřeby, nepovažují se tyto doplňky za rozumnou náhradu zdravého, vyváženého stravovacího plánu.

3. Může být omezující 

Vzhledem k tomu, že diety předepsané pro krevní skupiny A a O jsou restriktivní, existují určité obavy, že osoby dodržující tyto diety nemusí dosáhnout dostatečného příjmu mnoha vitaminů a minerálních látek, které jsou nezbytné pro zdraví.

Je pro vás dieta podle krevních skupin zdravou volbou?

Dieta podle krevních skupin je založena na teorii a není zakotvena ve vědeckých faktech a její účinnost nebyla prokázána v klinických podmínkách. Celkový plán však klade důraz na plnohodnotné, přirozené a nezpracované potraviny, díky čemuž je zdravější než některé jiné stravovací plány.

Závěrem

I když dieta podle krevní skupiny může v některých případech přinést určité výhody, za nejúčinnější cestu, jak zhubnout se obecně považuje dodržování režimu, který kombinuje rozumné omezení kalorií a pravidelné cvičení. 

Pokud je vaším cílem hubnutí, nezapomeňte, že zhubnout nemusí nutně znamenat být co nejzdravější a že existuje mnoho dalších způsobů, jak usilovat o zdraví. Cvičení, spánek a další faktory životního stylu také hrají významnou roli pro vaše celkové zdraví. Nejlepší strava je vždy ta, která je vyvážená a odpovídá vašemu životnímu stylu.

Články, které stojí za přečtení: