Domů » Jak a proč se naladit na alfa vlny při učení?

Jak a proč se naladit na alfa vlny při učení?

od Aneta

Mozek je rušným centrem elektrické aktivity, protože buňky v mozku, nazývané neurony, používají elektřinu ke vzájemné komunikaci. Když skupina neuronů vyšle elektrický signál jiné skupině neuronů, nazýváme to mozkové vlny, protože počítačově generovaný test elektroencefalogramu (EEG), který detekuje a měří elektrickou aktivitu ve vašem mozku, vytváří obraz, který vypadá jako vlnový vzor.

Co jsou alfa mozkové vlny?

Když se teprve připravujete na nový den, váš mozek produkuje alfa vlny. Nežádáte svůj mozek, aby zpracovával spoustu informací nebo řešil nějaké velké problémy. Vlny jednoduše naznačují, že jste ve stavu bdělého odpočinku. Váš mozek není úplně v klidu, ale nesnaží se řešit nic velkého, co vyžaduje koncentraci.

alfa vlny relax

Alfa vlny patří svou aktivitou doprostřed škály mozkových vln. Váš mozek produkuje tyto vlny, když jste vzhůru, ale nesoustředíte se na žádnou věc. Můžete také být schopni zvýšit produkci alfa vln ve vašem mozku, když se přestanete soustředit a jednoduše se pokusíte uvolnit a odpočinout si.

Jak se alfa vlny liší od ostatních mozkových vln?

Celkem existuje pět základních typů mozkových vln, které se pohybují od velmi pomalých po velmi rychlé. Mozkové vlny se měří frekvencí, což jsou cykly za sekundu nebo hertz (Hz), a pohybují se od velmi pomalých po velmi rychlé. Alfa vlny zapadají do středu spektra, mezi vlny theta a vlny beta.

Zde je jejich přehled od nejpomalejších po nejrychlejší:

Delta

Delta jsou nejpomalejší vlny, které mozek produkuje, když jste hluboko ve stavu bezesného spánku. Měří mezi 0,5 a 4 Hz.

Theta

Když spíte lehčeji nebo když jste extrémně uvolnění, váš mozek může produkovat více theta vln. Theta vlny měří mezi 4 a 8 Hz.

Alfa

Jak již bylo zmíněno, alfa vlny spadají do středu spektra mozkových vln. Alfa vlny mozek produkuje, když se na nic konkrétního příliš nesoustředíte. Ať děláte cokoli, pravděpodobně se cítíte relativně klidně a uvolněně. Tyto vlny měří mezi 8 a 12 Hz.

Beta

S těmito druhy mozkových vln jste zcela vzhůru, bdělí a soustředění. Věnujete se svým každodenním činnostem a rozhodování. Beta vlny měří mezi 12 a 35 Hz.

Gamma

Váš mozek produkuje nejrychlejší mozkové vlny, když jste aktivně zapojeni do zpracování informací a učení, anebo pokud se na něco usilovně soustředíte se a řešíte problémy. Gamma vlny měří více než 35 Hz.

Jaké jsou výhody alfa vln?

Když váš mozek produkuje alfa vlny, reaguje tím na aktivity, jako meditace a odpočinek, které mohou snížit vaši hladinu stresu a pomoci vám cítit se klidněji.

Zesílení vašich alfa vln může také zvýšit vaši kreativitu. Ve studii z roku 2015 vědci našli důkazy, že když se účastníci zaměřili na posílení alfa vln, tak se významným způsobem posílila jejich kreativita. 

alfa vlny kreativita

Zvýšená kreativita má značné dopady i na výsledky učení, protože lidé dokáží lépe chápat souvislosti mezi jednotlivými daty a přijít na způsob, jak si informace efektivně zapamatovat. Zesílené alfa vlny učení jednoznačně podporují, a to nikoliv pouze učení ve stylu biflování, ale podporují skutečné pochopení.

Tipy pro zvýšení alfa vln

Podíl alfa vln se můžete vědomě naučit posilovat. Existují věci, které můžete udělat, abyste zlepšili svou schopnost zažít tento typ mozkových vln. U každé z těchto aktivit platí, že musíte být v pohodě a uvolnění, proto musíte naslouchat sami sobě, co vám nejlépe vyhovuje.

Na zvýšení podílu alfa vln pomáhá:

Meditace: Meditace alfa vlny prokazatelně podporuje a mimo to má i řadu dalších zdravotních výhod.

💡 Tip: Přečtěte si náš článek, jak meditovat doma a neméně důležité jsou také techniky, jak se uklidnit

Hluboké dýchání: Hluboké dýchání může být účinným způsobem, jak bojovat s pocity úzkosti. Výzkum také naznačuje, že může pomoci zvýšit aktivitu alfa v klíčových oblastech mozku.

Mindfulness: Studie ukázaly, že trénink všímavosti (mindfulness) může vést ke zvýšené aktivitě alfa vln a některé výzkumy naznačují, že tato praxe může pomoci lidem, kteří trpí chronickou bolestí, úzkostí nebo depresí.

Jóga: Uvolněný stav spojený s alfa vlnami se může zvýšit při provádění jógy a některé výzkumy naznačují, že pravidelné cvičení jógy může zvýšit aktivitu alfa v mozku.

alfa vlny jóga

Cvičení: Někteří výzkumníci naznačují, že aerobní cvičení může také zvýšit aktivitu alfa vln.

Mezi techniky, jak trénovat mozek, patří také zvyšování podílu alfa vln a rozhodně tedy stojí za to tyto techniky vyzkoušet a integrovat do svého každodenního života. Pravidelný sport a péče o sebe by se rozhodně měly stát pevnými návyky.

Skvělým vedlejším účinkem těchto praktik je, že vám pomůžou i v tom, jak překonat únavu a jak žít zdravě.

Pomáhá poslech hudby, která vás má naladit na alfa vlny?

Jednou z uvedených možností, jak navodit alfa vlny, je podle internetu hudba, která obsahuje stejné frekvence jako mají alfa vlny. Vědecké studie tyto závěry ovšem nepodporují. Účastníci studie neměli při poslechu této hudby větší podíl alfy vln, než když pouze relaxovali. 

Při poslechu oblíbené hudby, ale vědci zaznamenali nárůst podílu alfa vln. Raději tedy poslouchejte oblíbenou hudbu, než hudbu, která vás má údajně na tuto frekvenci naladit. 

Zároveň musíme podotknout, že pouhý odpočinek a relaxace podíl alfa vln zvyšuje a poslech alfa hudby nemá žádné nežádoucí účinky (pokud není příliš hlasitý anebo posluchače neirituje do té míry, že se nemůže uvolnit).

Články, které stojí za přečtení: