Domů » 7 Tipů: Jak trénovat mozek a zlepšit jeho výkon

7 Tipů: Jak trénovat mozek a zlepšit jeho výkon

od Anna Malá

Jak trénovat mozek a proč to vůbec dělat? Náš mozek je sval, který potřebuje posilovat, jinak nám ochabne. Bystrostí a schopností reagovat a komunikovat se udržujeme mladí, jak dlouho je to možné. Neměli bychom proto zapomínat, jak moc důležitý pro nás mozek je. Přečtěte si v článku 7 tipů pro trénink mozku.

Jak trénovat mozek

Jak trénovat mozek? Máte v podstatě na vybranou ze dvou možností. Můžete na to jít složitě, až vědecky, a do hloubky se zabývat tím, co je mozek ve své podstatě, jak funguje a jak ho posilovat. Nebo to můžete vzít pěkně jednoduše a selským rozumem.

Mozek, jak již dávno víme, je sval. A svaly by se měly posilovat. Všichni chodíme do posilovny, běhat, snažíme se vypadat skvěle a makáme na svých bicepsech. Tu podstatnou oblast svalů, ale často opomíjíme. Mozek řídí náš organizmus a díky němu jsme schopní všeho, co děláme.

Jak ho ale trénovat? Nemusí to být nic složitého. Existuje řada cvičení, která náš mozek bystří. Nemyslete si, že sudoku nebo křížovky tu jsou pouze pro krácení dlouhých večerů našich babiček. Takové luštění je pro mozek něco jako 70 kilová činka pro váš biceps.

7 Tipů: Nástroje pro trénink mozku

Proto, abychom trénovali svůj mozek, máme k dispozici spoustu nástrojů. Můžeme si najít konkrétní cvičení nebo sáhnout po něčem, co máme doma a ani o tom nevíme. Můžeme se snažit i bez pomůcek, stačí trochu zapřemýšlet. Vždyť právě to je přeci podstata mozkového tréninku. Zkuste tyto tipy:

1. Luštění a sudoku

Začneme něčím snadným a tolik známým. Nemyslete si, že luštění je pro staré nebo pro ty, co se nudí. Křížovky, osmisměrky nebo třeba sudoku, jsou skvělými nástroji, jak si bystřit mozek. Když luštíte křížovky, musíte vzpomínat na dobu školní a rovnou tak trénujete i paměť. Bonus je, že se často dozvíte něco nového.

Jak potrénovat mozek
Jak potrénovat mozek? Křížovky nejsou jen pro důchodce

Při luštění sudoku nebo osmisměrek zase zapojujeme logické uvažování nebo také pozornost a zrak. I tady tak získáváte mnohem víc. Tyto lušťovky, jak se jim u nás v Čechách říká, jsou báječné na trénink paměti, logiky, uvažování, bystrosti i zraku.

2. Hlavolamy

Hlavolamy dokážou někdy opravdu hodně potrápit. Znáte ten pocit, kdy se snažíte dostat ježka z klece nebo složit Rubikovu kostku, a ono to pořád nejde a vy už chcete jít spát nebo dělat něco jiného, ale pořád vám to nedá, dokud se vám to nepodaří? Pro mozek je tohle jako voda pro rostliny.

Musíte přemýšlet, zvažovat varianty, zkoušet je a vracet se opět na začátek. Osobně si myslím, že kromě tréninku mozku jsou hlavolamy také úžasnými pomocníky pro trénink trpělivosti. Zkuste si koupit některý z dřevěných hlavolamů nebo některý z těch kovových. Schválně, za jak dlouho je budete chtít vyhodit.

Tip: Zajeďte si do IQ landu v Liberci. Moje rada zní: Vezměte si s sebou opravdu velikou svačinu, budete tam dlouho. O tomto báječném místě jsme psali, když jsme vám dávali tipy na výlet.

3. Střídejte pravou a levou ruku u každodenních činností

Zkuste zaměnit vaše činnosti pravé a levé ruky. Mozek je nastaven na automatické činnosti. Když mu to trochu zamícháte, uvidíte, jak se začne snažit. Co se třeba učesat levou rukou, pokud jste praváci nebo možná vyčistit si zuby. Mimo tréninku mozku se jistě i dobře pobavíte.

Tip pro odvážné: Jste-li pravačka, zkuste se nalíčit levou rukou.

4. Knihy na téma, jak trénovat mozek

Jestli vás nebaví hledat způsoby, jak se potrénovat nebo jsou na vás křížovky trochu staromódní, pak si zkuste koupit některou z knih, které se tématem zabývají. Můžete si je brát na dlouhé cesty do práce metrem, na dovolenou nebo třeba do vany. Zkuste například:

  • Trénujte si paměť od Jitky Suché, kniha je rozdělené na jednotlivé úkoly a dozvíte se také, které kognitivní funkce právě cvičíte.
  • Vizuální myšlení od Charlese Phillipse, tato kniha potrénuje vaše nápady a způsob myšlení.
  • Trénink paměti. Osvědčené tipy, metody a cvičení od Angeliky Tiefenbacher, pro změnu zkuste potrápit svou paměť.
Knihy pro trénink mozku
Knihy: Jak trénovat mozek

Tip: Přečtěte si také článek TOP 12: Nejlepší knihy o seberozvoji a motivaci.

5. Četba

Když si to uvědomíte, je to logické. Co jiného vás může více obohatit než právě četba? Když čteme, trénujeme tím i naši představivost a fantasii. I to náš mozek potřebuje, aby si odpočinul a nabral síly na nové úkoly, které mu každý den ukládáme. Četba je jedním z nejlepších způsobů aktivní relaxace.

Tip: Pokud se vám nedaří dostat se k dobré četbě, pak si přečtěte náš článek: Jak si najít čas na čtení.

Čtení vás, mimo jiné, dokáže obohatit o nové a užitečné informace. Pokud vás nebaví romantické příběhy nebo složité detektivní záhady, pak si pro začátek kupte některou z knih o osobním rozvoji. Možná se dozvíte něco víc sami o sobě nebo třeba, jak se zbavit stresu a jak převzít zodpovědnost za svůj život apod.

6. Meditace

Možná ji zmiňuji příliš často, ale její účinky jsou vážně dobré až překvapivé. Meditací se nejen poznáváte nebo uklidňujete. Meditace dokáže také ztišit některé odpadové myšlenky a tím pomoci k aktivnímu řešení vašeho případného problému.

Náš mozek denně vstřebává nepřeberné množství informací. Když pak řešíme něco zásadního, lehce se může stát, že tomu nemůžeme přijít na kloub. Náš mozek už má dost, je přesycen. Při meditaci ale dokážete tyto nechtěné vlivy eliminovat a tím si připravit půdu pro aktivní řešení dané věci. Přečtěte si, jak na meditaci.

7. Relaxace

Když jsme u meditace, neměli bychom zapomenout na relaxaci. Je to stejné, jako když posilujete tělo. Pokud chcete vypadat skvěle a podávat výkony, jste si dobře vědomi důležitosti relaxace. Tedy dostatku času, který věnujete tělu pro regeneraci. Stejně jako tělo i mozek potřebuje čas nabrat síly, aby mohl podávat výkon.

Relaxace je bohužel dost opomíjená. Lidé ji mají spojenou buď s leností nebo s tím, že relaxovat znamená ležet a nic nedělat. Jenže odpočinek má mnoho forem a může být i aktivní. Jde o to, co vám dělá dobře a při čem cítíte, že dobíjíte baterky. Proč si myslíte, že nám to nejlépe pálí právě po ránu?

Efektivita mozku
Dopřejte svému mozku zeleň a čerstvý vzduch

Lidský mozek

Dle definice o lidském mozku se dozvíme, že má objem 1450 cm3 a že se jedná o řídící a integrační orgán naší nervové soustavy. Moc vám to neříká? Je to velký šéf. A bez něj bychom nemohli být. Řídí naše tělesné funkce, takže například činnost srdce. Pokud by vypovědělo službu, asi bychom nepřežili, že?

Bohužel ale i přesto, jak neskutečně důležitý pro nás je, na něj často zapomínáme. Něco se naučíme, něco z toho použijeme, něco jsme schopni naučit jiné. Pak zabředneme do provozně organizačního života dospělých lidí a myslíme si, že to tak stačí. Většinou už se pak nic nového učit ani nechceme.

Jenže lidský mozek je sval, jak už jsem uvedla výše. Když ho nebudeme trénovat, tedy posilovat, pak začne slábnout. Pokud si chceme udržet své mládí a skvělý zdravotní stav co nejdéle, pak bychom tohle měli mít na paměti. Náš mozek potřebuje udržovat ve formě.

Zajímavost: Provozně organizační život není můj termín, půjčila jsem si ho od Pavla Morice. Jestli jste o něm ještě neslyšeli, pak se podívejte na jeho stránky, je to zajímavý člověk a jeho přednes je blízký mnoha lidem.

Jak trénovat mozek a zvyšovat jeho výkon?

Výše jsem uvedla 7 tipů, jak nejlépe potrénovat mozek. Není to ale samozřejmě jen tohle. To nestačí. Je třeba k tomu přidat i jiné věci, jako je zdravý životní styl, cílená strava, kvalitní spánek, čerstvý vzduch. Naše tělo i mysl potřebují zdroje, které jim pomáhají správně fungovat. To není žádná věda, všichni to víme.

Věděli jste, že: Když se bojíme, zapomínáme správně dýchat, mozku se nedostává čerstvého vzduchu a bojíme se o to víc? Když se pak začneme soustředit na dech a dodáme si čerstvý vzduch, třeba otevřením okna, náš strach se zmírní?

Nikdo ale nechce slyšet, že musí tohle nebo tamto. Ale není to tak složité, jak se může zdát. To, že potřebujeme pohyb dobře víme. Mozek k tomu ještě potřebuje nějakou tu zelenou barvu a čerstvý vzduch. Spojte tak pohyb s procházkou v lese a uvidíte výsledky.

Když už jsme připravili pevnou půdu v podobě zdravého těla, je dobré vědět, že jídlo má na náš mozek mnohem větší vliv, než bychom čekali. Jistě jste slyšeli o potravinách, které podporují činnost mozku apod. Slyšeli jste ale také o tom, že spousta potravin nám dokáže způsobit deprese, noční můry nebo neurózy?

Výkon mozku
Nezapomeňte na potraviny dobré pro mozek

Faktory, kterými můžeme ovlivnit výkon mozku

Všechno v našem těle je propojené a jedno ovlivňuje druhé. Stejně tak je tomu i u faktorů, které nás ovlivňují. Tím myslím ty vnitřní i ty vnější. Proto, pokud chcete být bystří a uchovat si tím mládí co nejdéle, myslete na věci, které mají vliv na fungování našeho mozku:

  • Pohyb a čerstvý vzduch. Pobyt v přírodě by měl být co nejčastější.
  • Správná strava. Nic těžkého a tučného nejezte alespoň večer. Mozek to nemá rád. Zapojte zeleninu, ginkgo bilobu a oříšky.
  • Spěte, jak máte. Větrejte, často měňte povlečení a udržujte spánkové návyky. Mozek pro svou funkci potřebuje kvalitní spánek.
  • Mějte dobré vztahy. Říká se, že špatné vztahy nám leží v žaludku pěkně dlouho. Jenže oni nám leží spíše v hlavě, pořád o nich přemýšlíme a zanášíme mozek negativními faktory. Tím ho zpomalujeme a ubíráme si prostor pro řešení podstatných věcí.
  • Eliminujte stres. Stejně jako špatné vztahy, tak i jakýkoli stres náš mozek značně oslabuje. Řešit stále dokola, co nemá řešení, je úporné a ubíjející. Nedělejte to.

Tak směle do toho. Potrénujte ho, provětrejte ho v přírodě, zameditujte si a za odměnu ho nechte pořádně odpočinout. Dopřejte mu uklidňující barvy, které má rád nebo relaxační hudbu, která ho ztiší. Aktivně se zapojte do péče o svůj mozek. Budete ho potřebovat, vždycky a napořád.

Články, které stojí za přečtení: