Domů » Kdo je ambasador a proč ho mít?

Kdo je ambasador a proč ho mít?

od Michaela Bobková
Publikováno Aktualizováno
Ambasador

Denně se setkáváme s příspěvky na sociálních sítích, kde vidíme dokonale připravené jídlo, šálek horké čokolády s teplou dekou před krbem nebo knížku, v jejímž pozadí je pohádková příroda. Málokdy si však uvědomíme, že tyto příspěvky s největší pravděpodobností stylizuje ambasador, který s námi s nadšením sdílí nejnovější produkty své partnerské značky. Kdo je tedy ambasador a proč je důležitý pro propagaci značky? Na to se podíváme v dnešním článku.

Kdo je to ambasador?

Ambasador je člověk, který reprezentuje a reklamuje určitou společnost nebo značku. Ambasador podporuje činnost společnosti, pro kterou pracuje, a odráží prostřednictvím propagace identitu a ideály dané společnosti. Tato propagace může probíhat stejně tak v online, jako i v offline prostoru. Ambasador vytváří vztah mezi propagovanou společností a potenciálními zákazníky. Na tuto funkci není vyžadována žádná speciální kvalifikace, jde spíše o schopnost jednotlivce zajistit potřebnou reklamu.

Typy ambasadorů

Díky různým marketingovým strategiím a komunikačním kanálům existuje hned několik typů ambasadorů. Každá značka upřednostňuje jiný druh ambasadora, záleží na cílové skupině zákazníků a preferované marketingové strategii. Mezi nejznámější typy ambasadorů patří:

  • Influencer – Díky internetu se většina informací šíří prostřednictvím online světa. Právě v něm mají velkou moc influenceři, kteří nejen že mají pevnou základnu věrných fanoušků, ale jsou zároveň mediálními figurami, které jsou schopny formovat veřejné mínění. Vzhledem k jejich schopnosti pohybovat se v online světě a zviditelnit se, patří mezi velmi úspěšné a populární typy ambasadorů.
  • Empirický ambasador – Jedná se o ambasadory, kteří jsou přímými zaměstnanci značky a jejími hlavními mluvčími. Jejich úkolem je rozvíjet a udržovat pozitivní vztah mezi zákazníky a značkou, musí však zároveň ztělesňovat hodnoty a ideály, kterými se prezentuje značka samotná.
  • Ambasador zákazník – Tento typ ambasadora není nijak přímo propojen ani placený značkou. Jeho přístup k produktům je proto, na rozdíl od ostatních ambasadorů, skutečně upřímný. Jedná se o zákazníka, který je věrným fanouškem dané značky a proto si pravidelně pořizuje její produkty, na které následně nabízí recenze, především v online prostoru.
  • Odborník v oboru – Tento typ ambasadora bývá odborníkem v určité oblasti (například wellness, fitness nebo móda), přičemž má v dané oblasti široké znalosti. Značky vyhledávají spolupráci s těmito odborníky ve snaze postavit marketingovou strategii na rozsáhlých znalostech ambasadora a důvěře, kterou si vůči svým sledovatelům díky tomu vybudoval.
Ambasador

Proč je dobré ho mít?

Ambasador přináší značce mnoho benefitů týkajících se zejména komunikace se zákazníky a přiblížení produktů z hlediska osobní zkušenosti. Jaké jsou další důvody proč mít ambasadora?

  • Dodává značce lidskost – Pokud má určitá značka svého ambasadora, který není profesionálním modelem, ale spíše člověkem, který se dokáže spojit s běžným zákazníkem na lidské úrovni, dochází k lepší přístupnosti značky.
  • Posiluje marketing – Pozitivní recenze, zvláště jsou-li zprostředkovány konkrétní osobou, dokážou značce výrazně zlepšit prodeje. Právě proto patří ambasador mezi nejdůležitější členy marketingového týmu, který pomáhá formovat veřejné mínění o propagované společnosti.
  • Formuje veřejné mínění – Každá společnost či značka musí bojovat s negativními recenzemi. Pokud je však ambasador veřejně známou osobou, jeho pozitivní hodnocení značky má sílu značně převážit negativní recenze cizinců na internetu. Zároveň má díky svým kladným recenzím moc přesvědčit své fanoušky, že je koupě určitého produktu správnou volbou.
  • Pomáhá rozšiřovat pracovní trh – Obzvláště při online formě propagace se může stát, že má ambasador mnoho sledovatelů i z jiných koutů světa, než je jeho cílová skupina. Pokud ambasador dokáže svou propagací zaujmout dostatečné množství potenciálních zákazníků také z jiných zemí, umožní společnosti expandovat.
  • Nabízí zákazníkům upřímný názor – Upřímné hodnocení značky nebo produktu je obvykle to, co zákazníci před koupí nejvíce vyhledávají. Jelikož ambasádoři častokrát spolupracují se značkou právě proto, že se jim líbí její politika a produkty, dokáží nabídnout potenciálním zákazníkům hodnocení vycházející z vlastních zkušeností.
  • Je formou zákaznické podpory – Potenciální zákazníci mají před koupí produktu častokrát mnoho otázek, jejichž prostřednictvím se snaží zvážit své rozhodnutí. Ambasador dokáže tyto otázky obvykle bez problémů zodpovědět díky vlastním zkušenostem s produktem a právě proto tvoří zajímavou součást týmu zákaznické podpory.

💡 Tip: Pokud tě zajímají články z oblasti marketingu, doporučujeme ti také náš článek na téma guerilla marketing.

Články, které stojí za přečtení: