Domů » Sebeláska: Jak se jí naučit a dosáhnout sebevědomí?

Sebeláska: Jak se jí naučit a dosáhnout sebevědomí?

od Daniela Adamová

Slovo sebeláska už jste určitě někdy slyšeli. Možná se také snažíte zapracovat na ní a hledáte inspiraci, jak na to. Přináším vám několik mnou ověřených tipů, které vám pomohou naučit se sebelásce a vybudovat si zdravé sebevědomí. Jedná se o skvělou součást seberozvoje, na kterou bychom neměli zapomínat.

Co je to sebeláska?

Pojem sebeláska byl v jednu dobu skloňovaný na sociálních sítích na všech profilech. Možná také proto trochu ztratil svůj význam nebo na něj začali lidé reagovat poněkud negativně, jelikož už byli přehlcení. A já se jim nedivím. Často totiž o sebelásce mluví influenceři jen pro zajímavý kontent nebo tak nějak ze zvyku. Ztratilo to trochu hloubku.

Proto bych se ráda vrátila k původnímu významu sebelásky – tento sladký název totiž představuje schopnost člověka přijmout sebe sama jako lidskou bytost hodnou lásky, úcty a pozornosti se všemi chybami i přednostmi.

Velmi často souvisí se zdravým sebevědomím, protože právě člověk s nízkým sebevědomím trpí nedostatkem sebelásky. Naopak člověk, který bude mít tuto hladinu vyrovnanou, nedovolí, aby s ním kdokoliv zacházel neuctivě nebo jiným negativním způsobem.

V sebelásce také vidím schopnost užívat si život se vším všudy. Její dostatek dělá z lidí šťastnější a celkově spokojenější bytosti, které netrpí depresemi, umí si užívat přítomného okamžiku a rozdávají energii i lásku ostatním. Dokud totiž nebudeme mít rádi sami sebe, nemůžeme pečovat ani o druhé. Takový přístup by nás jednoduše semlel.

Ale je to dřina, nebudu vám lhát. Dojde k výkyvům, špatné dny přicházejí. To je normální. Dobrou zprávou je, že se na tom dá stále pracovat.

Sebeláska a sebevědomí jdou ruku v ruce.

Proč u nás sebeláska často selhává?

Protože jsme sami sobě největším kritikem. Náš vnitřní hlas (zvlášť když nejsme zvyklí jej ovládat) nás má tendenci kritizovat, připomínat chyby, lovit v paměti špatné vzpomínky a citlivější povahy se snadno pranýřují pořád dokola zcela sami.

Samozřejmě někde v pozadí také můžeme hledat viníky v podobě traumat, zkušeností nebo stylu výchovy od našich rodičů. Pravdou však zůstává, že tak často jako se kritizujeme sami, nás nikdo jiný nekritizuje. A pokud ano, zase se vracíme k tomu, že kdyby bylo naše sebevědomí (a tím pádem sebeláska) dostatečně silné, nedovolíme danému člověku, aby s námi takto zacházel.

💡 Tip: Máte ve svém okolí někoho, kdo vás neustále shazuje, kritizuje, pomlouvá nebo psychicky vysává? Pak se pravděpodobně jedná o toxického upíra. Přečtěte si náš článek o toxických lidech a jak se jim vyhnout.

9 tipů: Jak posílit sebelásku a zvýšit sebevědomí?

Na všem se však dá zapracovat. Některé změny vás budou stát více sil, jiné ani nepocítíte. Pojďme se tedy zaměřit na tipy, které vám se sebeláskou pomohou.

1/ Nejprve se podívejte kolem sebe

Známé pravidlo říká, že 5 lidí, kterými se nejčastěji obklopujeme, nás utváří. A opravdu je to tak. Podívejte se tedy kolem sebe, kým se obklopujete vy?

Inspirují vás tito lidé? Podporují a podrží i v horších dnech? Jestliže se chcete posunout v oblasti sebelásky, měli byste se obklopovat lidmi, kteří za to skutečně stojí. Tito lidé by měli mít sebevědomí v pořádku a život v harmonii. Samozřejmě si můžete společně postěžovat na občasné problémy v životě, které potkají každého z nás. Důležité je však vědět, kdy přestat a neutápět se společně ve špatných náladách.

Když se například chcete stát úspěšným podnikatelem, začněte se stýkat s lidmi, kteří své podnikání už vybudovali. Nejlepší taktikou je, obklopovat se lidmi, kteří jsou v dané oblasti jeden až dva kroky napřed. Nejsou ani příliš daleko, ale ani za vámi a tím pádem vás motivují a inspirují. Podobné je to i se sebeláskou.

2/ Potom se podívejte do mobilu

Nyní jste vyřešili své nejbližší okolí, ale velký vliv na každého z nás má také to, co nebo koho sledujeme na internetu. Ať už se jedná o influencery na sociálních sítích nebo zpravodajské portály, je potřeba provést důkladnou čístku. Nikdo vás nenutí sledovat to či ono. A nikdo se ani neurazí, když jej tiše přestanete sledovat.

Jestliže vás některé weby a profily iritují, demotivují nebo vám srážejí sebevědomí, protože jsou na tom třeba lépe než vy, jednoduše je nesledujte. Uleví se vám.

3/ Pravidlo vyřeš nebo přijmi

Řiďte se pravidlem: vyřeš, co jde vyřešit, přijmi, co nejde vyřešit. Jestliže lze nějakou vaši vlastnost nebo i tělesný prvek vyřešit, opravit, vylepšit nebo na něm zapracovat, směle do toho. Jestliže se však léta trápíte s vlastní zapomnětlivostí nebo křivým nosem a paměťová cvičení nezabírají a plastická operace nepřichází v úvahu, prostě se s tím už jednou pro vždy smiřte. Neustále kritizování stejně nikam nepovede.

4/ Představte si sami sebe za 5 let

Kde chcete být a co chcete v životě dokázat? Směřujete tímto směrem? Pokud souhlasně kýváte hlavou, gratuluji – jste na nejlepší cestě k úspěchu. V opačném případě si sepište myšlenkovou mapu, vytvořte plán nebo cokoliv jiného, co vám pomůže nasměrovat život tam, kam chcete.

Práce na sobě vás posune také v oblasti sebelásky. Především když se nezapomenete odměňovat a chválit za jednotlivé kroky (i úplné maličkosti). Oceňováním sebe sama/sám posilujete své sebevědomí a měníte svého vnitřního kritika na zdroj lásky a chvály.

💡 Tip: Tato metoda – představit si sám sebe za 5 let – také skvěle funguje u řešení akutních problémů. Zastavte se a zamyslete se: Bude mít tento problém, který aktuálně řeším a přijde mi nepřekonatelný, význam také za 5 let? Ne? Tak o nic nejde.

6/ Nakoukněte do minulosti

Máte problém se sebeláskou z hlediska těla? Pak si zavzpomínejte na staré časy a prohlédněte si staré fotky. Přijdete si na těch starých fotkách opravdu krásní, spokojení nebo roztomilí? Ono to nebývalo tak špatné, že? A teď si vzpomeňte: mysleli jste si, že vám to sluší i v dobu, kdy fotka vznikla?

S časovým odstupem jste možná získali dojem, že vám to skutečně slušelo, ale předtím jste si říkali přesně to, co si říkáte teď. Velmi pravděpodobně se bude tato situace opakovat v budoucnu s fotkami z dneška, tak se přestaňte hanit už dnes a přetrhněte tento koloběh.

7/ Sbírejte správnou inspiraci

Existuje několik skutečně skvělých lidí, kteří se tématu sebelásky věnují. Vyberte si správné zdroje, které vyhovují přímo vám a čerpejte inspiraci u nich. Můžete využít sociální sítě nebo třeba podcasty, které vám se sebeláskou a sebevědomím pomohou.

Jak podpořit sebelásku?
Jak podpořit sebelásku? Obklopte se správnými lidmi.

8/ Věnujte se své mysli

Především naše mysl může za ty ošklivé vzorce, které v sobě posilujeme. Když zkrotíte vlastní myšlenky, začnete si rychleji uvědomovat, kdy přemýšlíte destruktivně a otočíte myšlenky správným směrem. K ovládání mysli vám jistě pomohou metody, o kterých už jsme vám dříve psali. Patří mezi ně:

V některých případech také může se sebevědomím pomoci terapie nebo psychoterapie s odborníkem.

9/ Pokračujte se seberozvojem

Se sebeláskou také výrazně pomáhá celkový osobní rozvoj. Přečtěte si zajímavou seberozvojovou knihu nebo inspirativní články. Jedná se o dlouhodobou práci, která snad nikdy nekončí. Ale rozhodně posílí celou vaši osobnost včetně pracovní, fyzické, mentální i vztahové stránky. Každý by si měl najít to, co vyhovuje právě jemu, ale metod a technik osobního rozvoje existuje opravdu mnoho.

Na závěr nezbývá než dodat: Netlačte na pilu. Sebeláska ve vás nevzplane za jeden večer nebo týden, kdy se budete cítit namotivovaně. Její největší síla se ukáže až v průběhu času. Jaké další tipy využíváte k posílení sebevědomí vy? Podělte se s ostatními v komentářích.

Články, které stojí za přečtení: