Domů » 10 tipů: Jak se připravit na autoškolu?

10 tipů: Jak se připravit na autoškolu?

od Petra Sýkorová

Rozhodli jste se přihlásit do autoškoly? I když se vám do toho možná nechce, nakonec budete děkovat nebesům, že jste se odhodlali. Auto je pomocník – na cestu do práce, na nákupy, na výlety. Autoškola představuje jeden z nejdůležitějších kroků do života.

Proč by měl dnes každý umět řídit auto?

Bez řidičského průkazu si dnes neumí představit život velké procento lidí. Automobil nám usnadňuje život, je to pohodlnější a rychlejší dopravní prostředek než třeba autobus. Nestrávíte půl dne čekáním na hromadné spoje.

Do autoškoly se můžete přihlásit, i když jste nikdy předtím za volantem neseděli. Lektor vás vše naučí od nuly.

Z čeho se skládají zkoušky?

Autoškola má dvě části. Zkoušky vypadají tak, že vás ráno instruktor vezme ke komisaři. Nejprve přijde na řadu písemná část, poté jízdy. Testy se provádějí na počítači a jsou omezené časovým limitem. Za 30 minut musíte zvládnout odpovědět na 25 náhodně vybraných otázek. Závěrečné jízdy vypadají takto:

Co je dobré si osvojit už před autoškolou a během ní? Několik důležitých věcí, které musíte umět.

1) Trénujte na internetu

Jednou z podmínek pro získání řidičského oprávnění je správně složit písemnou zkoušku. Ta se koná, jak už jsme si řekli, na počítači a máte na ni půl hodiny. Jde to klikání na jednu z možností, vždy musíte zatrhnout správnou odpověď. Před autoškolou či během ní, ale i později pro připomenutí si pravidel navštěvujte onen web s testy. Neustále si to opakujte, do zblbnutí. Jedině tak se vám informace potřebné k jízdě na silnicích vštěpí do paměti.

Tip 💡: Zde si můžete zdarma procvičit písemné testy autoškoly.

2) Komentujte hlasitě, co děláte

Pokaždé, když vstoupíte jako šofér do vozidla, je nutné si nastavit sedadlo a opěrku a seřídit zpětná zrcátka. Před komisařem doporučuji (stejně jako můj učitel autoškoly) říkat nahlas, co dělám: „Teď si nastavím sedačku. Pak opěrku. Zkontroluji zrcátka.“ Když totiž nic neřeknete, komisař si může myslet, že jste se rozjeli bez těchto základních pravidel před nastartováním.

3) Pomalu odbočujte

Člen komise vás může vyhodit od zkoušky, když třeba na křižovatce příliš rychle zahnete. Není kam spěchat, na trojku opravdu neodbočujte. Podřaďte si hezky na dvojku.

4) Pozor na padesátku v obcích

Hlídejte si tachometr nejen mimo obce, ale i v nich. Na vesnicích a ve městech je nejvyšší povolená rychlost 50 km/hod.

5) Při parkování si otevřte dveře a zkontrolujte to

Zabrat si pro svůj vůz na parkovišti u Penny dvě místa je sice pohodlné a zaručeně zabráníte ostatním řidičům, aby se na vás „lepili“, ale není to ideální. Musíte se naučit postavit své vozidlo pouze do jednoho pruhu. Ovládnout je nutné parkování příčně i podélně. Komisař vám obvykle při zkoušce řekne, abyste libovolným způsobem zaparkovali. Při manévrování samozřejmě nezapomeňte sledovat zrcátka.

Není ani na závadu, když zastavíte, otevřete dveře a na vlastní oči se přesvědčíte, jak na tom jste – kolik místa máte kolem sebe, od chodníku a podobně. Když zjistíte, že to není žádná sláva, zase vyjeďte a zkuste to znova. Pokusů opakujte libovolné množství, dokud se nedoberete kýženého výsledku.

V žádném případě nenechávejte vozidlo před vjezdem. Určitě by vás také vytočilo, kdyby vám někdo před vrata postavil auto a vy byste pak kvůli němu nemohli vyjet s vlastním.

Při parkování možná zjistíte, že máte nedostatečně seřízená zrcátka, proto si je klidně ještě přelaďte.

6) Zkuste kondiční jízdy

Pokud už jste vyčerpali všechny zaplacené jízdy (bývá jich cca 11), ale stále ještě se necítíte na to, že byste řízení dobře ovládali, můžete si připlatit kondiční jízdy. Ty lze také využít, jestliže už řidičák máte, avšak dlouho jste za volantem neseděli, a tak jste to zapomněli. V takovém případě je nutné zapomenuté zvyky oprášit.

7) Na přechodu neukazujte chodcům, aby přešli

Zastavíte-li někomu na zebře, je lepší obejít se bez gestikulace. Může se totiž stát, že protijedoucí vůz nezastaví – a oheň je na střeše. Pokud však na přechodu stojíte sami a naproti nikdo nejede, klidně pokyňte chodci rukou.

8) Čerpejte znalosti z učebnice Autoškola

Teorii se naučte z knížky Autoškola. Tam je vše vysvětlené dopodrobna. Také oprašte své znalosti zdravovědy. Máte tam i značky.

Kniha o autoškole
Kniha o autoškole

9) Jezděte na louce

Zkuste si řízení pod dozorem někoho zkušeného. Jezděte na louce, kde nejsou lidé. Táta nebo někdo takový, kdo má řidičák, vás jistě také rád naučí přezouvat kola, když píchnete. To totiž autoškola tak úplně neučí. Tedy alespoň ne prakticky. Teoreticky ano.

10) Nemusí vám být 18 let

Dělat řidičák můžete, i když ještě nejste plnoletí. Rozdíl je jen v tom, že vám ho vydají až ve vašich 18 letech. Autoškola se dobře dělá například na střední škole, ale i později a jízdy se mohou přizpůsobit vašemu času.

Jak vypadá zkouška na nečisto?

Než vám učitel autoškoly domluví zkoušky, čeká vás poslední jízda, která bude velmi podobná praktické zkoušce. Instruktor navodí podobnou atmosféru, jako kdyby vzadu seděl komisař. A vy si vyzkoušíte, jaké to bude. Jak to vypadá, můžete vidět v nesestříhaném videu na YouTubu:

Pořadí úkonů po vstupu do vozu

Nastoupíte do auta v rámci autoškoly a posadíte se. Před vámi zde seděl někdo jiný, kdo měl odlišné míry, tudíž vy si vše budete muset nastavit podle sebe. Co uděláte jako první? Stejně jako jsou důležité všechny úkony, jež zde popisuji, musíte brát v potaz také jejich pořadí.

1) Sedadlo, opěrka, zrcátka

První věcí je sedadlo. Páčkou si ho přibližte či oddalte podle toho, aby se vám pohodlně sedělo a dobře jste viděli před sebe. Nedoporučuje se dávat si sedačku dopředu až příliš, při případné autonehodě o to více hrozí například ztráta dolních končetin.

Poté si seštelujte opěrku. Kdo je malého vzrůstu, ocení možnost být co nejvíce vepředu. Také si pod sebe můžete dát polštář, deku, nějaký kus oblečení nebo podsedák. Není to žádná ostuda, protože vy zodpovídáte za své činy.

Když máte i opěrku dostatečně seřízenou, přichází na řadu dát si dokupy zrcátka. Natočte si nejprve to čelní – díky němu nejlépe uvidíte dozadu. Důležité je ovšem i levé a pravé zrcátko, dejte si proto velmi záležet, aby vám dobře posloužilo.

2) Nastartování

Levou nohou stiskněte spojku a zároveň otočte klíčkem v zapalování. Až to chytne, zapněte potkávací světla a povolte ruční brzdu (pozor, aby vám nezůstala zatažená třeba i jen na 1 zub – zničili byste brzdové destičky). Zmáčkněte opět spojku, poté zařaďte jedničku a přidejte plyn – pedál spojky pomalu pusťte. Kdybyste tak učinili rychle, lidově řečeno – chcíplo by vám to. Spojku nedržte dlouho, ať ji nespálíte. Sešlapujte tento pedál až k podlaze, jinak ji zničíte.

Jak zařadit rychlost jedna?

Podívejte se na řadicí páku. V každém autě je jiná. Jsou na ní vyobrazena čísla a náčrtek, jak který kvalt zařadit. Nejprve vždy stiskněte spojku. Z neutrálu, jenž je uprostřed, táhněte páku dozadu a k sobě. Každý kvalt se přeřazuje po dvaceti – tedy když jste rychlost zvýšili o 20 km/hod.

Je nutné se pořadí levelů naučit nazpaměť. Při řízení nesmíte koukat na řadicí páku.

Jak řídit v průběhu jízdy

Řídit se dá buď tak, že vždy přeřazujeme na jinou rychlost, nebo v určitých chvílích (při jízdě z kopce) můžeme vyřadit (neutrál – vyhodit kvalt). Jsou i chvíle, kdy nemusíme dělat vůbec nic, tedy nemačkat žádný pedál ani neřadit. Vždy, když odbočujeme, podíváme se do levého zrcátka, dobré je i čelní. Tím zjistíme, zda nás někdo nepředjíždí. Dodržujte dostatečné rozestupy od ostatních vozů.

Zastavení

Stiskneme spojku a vypneme světla a motor. Zařadíme jedničku, aby nám auto nemohlo samo odjet, a zatáhneme ruční brzdu. Kdybychom to měli na neutrál, mohlo by se stát, že by se nám vůz v naší nepřítomnosti mohl rozjet. Dodržujte rozestupy. Neparkujte před vraty a pohlídejte si, ať je kolem vás prostor.

Co všechno musíte sledovat při jízdě?

  • zda vás někdo nepředjíždí – zjistíte ze zrcátka
  • dopravní značky
  • provoz, ostatní účastníky silničního provozu

Kontrolky

Kdykoli se může stát, že se rozsvítí nějaká kontrolka. Proto pravidelně dolévejte vodu a olej (ten musíte i cca jednou ročně nechat vyměnit). Nepříjemnou skutečnost, že chybí voda, poznáte, když nefunguje topení ani přes zapnutý ventilátor, ale to už bývá pozdě. Vodu dolévejte tak, aby nebyla pod minimem. Zároveň může být lehce nad ryskou maxima. Lepší je trochu to přelít, než aby bylo vody málo a oprava vylezla do tisíců. V zimě místo vody doléváme Fridex.

Předjíždění

  • ne v zatáčce
  • zkontrolujte levým zrcátkem, zda vás někdo nepředjíždí
  • dejte blinkr doleva
  • až se budete chtít zařadit před předjížděné vozidlo, dejte blinkr doprava
  • nekrouhněte to přímo před vůz, který jste předjeli, ale mějte dostatečný rozestup

Nerozptylujte se

Abyste se mohli plně soustředit a věnovat jízdě, nepouštějte si hlasitou hudbu. Rádio nechte raději zcela vypnuté. Určitě by nemělo řvát tak, že přes ně neuslyšíte, co se děje kolem – pak by se stalo, že nedáte přednost houkající sanitce, policii, hasičům a podobně. A to musíte.

Jak probíhají jídy

Instruktor má také pedály – včas dokáže zachránit situaci. Dobré je jezdit často na místa, kde se budou konat závěrečné zkoušky.

Co dělat při autonehodě nebo když chci zastavit?

Dejte blinkr doprava. Zajistěte vozidlo a vypněte motor. Zapněte varovná světla. Vyjděte z auta a nejméně padesát metrů za autem postavte výstražný trojúhelník.

💡 Tip: Čtěte také: Co dělat při nehodě v zahraničí?.

Jízda v noci

Když je tma, platí o to více, abyste jeli pomalu. Provoz je sice minimální, ale neplechu mohou provést i vyplašená lesní zvířata, která vám náhle vběhnou do cesty. Ztlumte světla, když proti vám něco jede. Jedna dobrá finta je taková, že když nechcete, aby protijedoucí šofér zapomněl vypnout dálková světla, ztlumte ta svoje, až když se vynoří ze zatáčky či horizontu.

Kdo má přednost?

Pamatujte si, že kde není značka, že jste na hlavní, musíte dát vždycky přednost vozidlům jedoucím zprava. Pokud odbočujete z hlavní komunikace, dejte blinkrem najevo, kam.

Všeobecná pravidla

Jezděte pomalu, ale zároveň tak, abyste nebrzdili okolní provoz. Nejvyšší povolená rychlost na pozemních komunikacích mimo dálnici je 90 km/hod, na dálnicích 130, km/hod. V obcích platí padesátka. Na dálnicích ani nikde jinde nejezděte v protisměru.

Autoškola
Autoškola

Objíždění překážky

Nahlídnutím do zpětného zrcátka zkontrolujte, zda vás nikdo nepředjíždí. Dejte blinkr doleva. Cyklistu předjíždějte s nejméně 1,5 metrovým odstupem. Od loňského roku na to platí nová vyhláška. Vždy počítejte s tím, že člověk jedoucí na bicyklu z něj může kdykoli spadnout. Po objetí překážky se podívejte do pravého zrcátka, zablikejte doprava a zařaďte se do svého jízdního pruhu.

Pozor na mikrospánky

Pokud cesta trvá dlouho, dělejte přestávky. Jezděte vždy odpočatí, vyspalí. Jinak nabouráte. Pokud opravdu nemusíte, důrazně varuji, abyste za volant nesedali, jestliže jste se dostatečně nevyspali.

Ptejte se instruktora

Není-li vám něco jasné, nebojte se zeptat. K tomu autoškola mimochodem slouží. Pokud je na vás učitel zlý, domluvte se s majitelem, že chcete jiného. Vy potřebujete, aby vás instruktor trpělivě vše naučil, ne odrazoval.

Foukání kol

Pneumatiky musejí být dostatečně plné. Slouží k tomu přístroje na čerpacích stanicích, hledejte je pod názvem VZDUCH. Na každé benzince jsou jiné, někde je nutné, abyste tam přijeli ve dvou lidech, kdy jeden hadici přidržuje u kola, aby vzduch neucházel, a druhý manipuluje s ovládáním. Lepší je vytipovat si takové pumpy, kde mají foukání takové, že na to stačí jeden člověk.

Vyberte si instruktora

Věnujte pečlivý výběr učitele autoškoly. Podívejte se na recenze, zeptejte se známých či na Facebooku. Lektor by měl být klidný, nekřičet na vás. Všichni takoví nejsou. Říká se, že spousta učitelů autoškoly je hodně na holky, tak na to také pozor, ženy. Může mít nevhodné narážky a návrhy. Pokud toto riziko nechcete podstupovat, můžete zkusit instruktorku. Ale já si myslím, že muži se v autech a řízení vyznají lépe.

Formality

Vaše auto se musí pravidelně kontrolovat. Každý rok se platí povinné ručení pro případ nehody a jednou za dva roky probíhá technická kontrola. S tím souvisí i revize emisí a podobně. Pokud jezdíte například na plyn, musí se kontrolovat také bomby a nádrže.

Více v tomto videu, ve kterém se dozvíte, co vše byste měli před jízdou zkontrolovat:

Autoškola je určená pro všechny věkové kategorie. Nezapomínejte na výuku teorie – bývá třeba každé sudé úterý. Všichni šoféři by také měli znát pravidla zdravovědy.

Pamatujte si, že spěchat na silnicích se nevyplácí. Raději někam přijeďte pozdě. Ono se totiž vůbec nic nestane. Když ale pojedete jako splašené stádo dobytka, a způsobíte autonehodu, nejen, že někoho třeba zabijete nebo zmrzačíte, ale také se může stát, že už sami nikam nedojedete. Pokud vám velmi záleží na tom, být někde opravdu včas, nejezděte na poslední chvíli.

Přivstaňte si, přijeďte tam třeba o hodinu dříve. Počítejte s tím, že může být námraza. Dejte si tedy den předem na skla ochranu, nebo budete muset počítat se škrábáním. Ledovky na silnicích, sníh nebo silný déšť také značně ztěžují řízení. Pokud to není bezpodmínečně nutné, když nemusíte, nikam nejezděte.

Neřiďte, když se vám chce spát. Vaše únava by mohla zavinit nežádoucí mikrospánek. A tohle byste si nikdy neodpustili.

Jet šedesátkou mimo obec není žádná ostuda, ale zodpovědné chování. Nedbejte na troubení bezohledných řidičů a jezděte bezpečně.

Věřím, že jsem vám přiblížila, jak to chodí, když si chcete udělat papíry, a že pro vás autoškola bude přínosem. A nezapomeňte: nic nepodceňujte.

Byly vám mé rady, jak se připravit na autoškolu, ku pomoci? Už víte, jak se nejlépe přichystat na zkoušky? Kdoví, třeba se budete řízením vozu i živit. Autoškola vám tak může zajistit práci.

Články, které stojí za přečtení: