Domů » 10 tipů: Jak dodržet novoroční předsevzetí?

10 tipů: Jak dodržet novoroční předsevzetí?

od Petra Sýkorová
Publikováno Aktualizováno

Máme tu nový rok a s ním řada lidí vyrukovává se svými záměry. V nových 365 dnech chtějí dosáhnout zlepšení v nějaké konkrétní oblasti. Jak dodržet novoroční předsevzetí?

Tip č. 1: Začněte

Zdá se to primitivní, ale abyste mohli nějaký plán dodržovat, musíte především začít. Ne jen snít o tom, jací byste mohli být, kdybyste měli pevnější vůli se přemoci a překonat nějaké své neduhy. Jděte do sebe. Začněte! Nalepte si někam na dveře skříně, lednice a tak dále papír s nápisem, že plníte novoroční předsevzetí.

🗣️ „Začátek je tou nejdůležitější součástí každé práce.“

Platon

Tip č. 2: Sežeňte si parťáka

Řekněte lidem, že jdete do boje proti svým nedostatkům. Když to budou vědět, vaše hrdost vám nedovolí povolit, abyste se před nimi neztrapnili. Mohou vás vyhecovat k obrovským výkonům. Překonejte se. Makejte na sobě. Pište o tom, jak si vedete, na svůj blog nebo sociální sítě. Nemálo lidí přitom můžete inspirovat k podobnému seberozvoji. A přátelé vám také mohou pomoci, takže to má oboustranný účinek.

Ve dvou se to lépe táhne. Když vaše kamarádka nebo sestra také bude plnit náročné odříkání, pracovat na odstranění nějakého nešvaru nebo na zlepšení kondice či osobního rozvoje, mohou být výsledky vás obou mnohem lepší. Ve dvou lidech totiž nechcete selhat nejen před sebou samým, ale ani před parťákem. Když to vydrží on, tak já taky, ne? Je to opravdu motivace. Možná budete dokonce soupeřit, kdo z vás je lepší!

Tip č. 3: Udělejte si tabulku

Je-li vaše předsevzetí komplexnějšího charakteru, musíte mít přehled o všem. Naaranžujte si detailní tabulku v Google Dokumentech, která vás svou krásou bude přímo vybízet k dodržování vámi stanovených pravidel.

Oblíbený český spisovatel Jaroslav Foglar vymyslel tabulku zvanou Modrý život, která sestává ze 7 denních úkolů. Každý den poctivě zaznamenáváte, zda plníte svá předsevzetí. Vždy, když se vám dané pravidlo podaří dodržet, vybarvíte si příslušné okénko v tabulce modrou barvou. Budete-li důslední, přiblížíte se ideálům rytířů, o nichž se traduje, že měli modrou krev – odtud název Modrý život. Knížka, ve které se vyskytl, se nazývá Přístav volá. Je nutné před sebou neustále mít vzory.

Tabulka je krásně flexibilní, proto si tam můžete dát úkoly podle libovolného rozhodnutí. Foglar tam měl kolonky ranní cvičení, čištění zubů, mytí studenou vodou, slušná mluva, čestné chování, dobrý skutek a radostný prožitek. Vy si do svého žebříčku dejte to, na čem chcete pracovat: třeba dochvilnost, zdravá strava, napsat 1 článek denně, čtení knihy a tak dále. Zkrátka ty hodnoty, které chcete zlepšit, kde se chcete rozvinout.

Cvičení je cesta k hubnutí a dobré náladě.
Cvičení je cesta k hubnutí a dobré náladě.

Tip č. 4: Odměňujte se

I pochvala je odměna, a ne jen tak ledajaká! Přiznejme si, že kompliment vždy potěší a motivuje. A to nejen ten od lidí kolem, ale i od vás samotných. Samochvála smrdí, ale zdravé sebevědomí je důležité. Pěstujte duševní hygienu. Usmějte se na sebe do zrcadla, napište si své úspěchy do deníku.

Pokud je vaším novoročním předsevzetím nikoli zdravá strava, ale třeba odbourání nějaké nedobré vlastnosti, dejte si za každý den splnění něco dobrého na zub. Jestliže naopak chcete zlepšit své stravovací návyky, dejte si za odměnu nějaký zdravý cheesecake.

Tip č. 5: Konkretizujte své cíle

Dávejte si jasné úkoly. Že chcete zhubnout, to fakt nestačí. Musíte si své cíle rozkouskovat, ne se hned řítit do finále. Novoroční předsevzetí bývají dlouhodobou záležitostí. Nejčastěji lidé chtějí něco udělat se svou váhou, vybudovat si svalovou hmotu, zlepšit se třeba v matematice, přestat kouřit nebo pít alkohol.

Novoroční předsevzetí
Novoroční předsevzetí. Zdroj: Pexels

Musíte si stanovit konkrétní kroky, jak dojít do cíle. Málokdo dokáže s něčím negativním přestat ze dne na den. Častěji vidíme, že k tomu musejí směřovat trochu pomaleji. Z počátku, prvních několik dní, bude jistě velkým úspěchem, když každý den začnete rozcvičkou a třikrát týdně si půjdete zaběhat. Nejdřív uběhnete třeba jen pár metrů, ale postupem času se budete zlepšovat a jednoho dne vás lidé uvidí na závodech na deset kilometrů. A takhle je to i s dalšími předsevzetími. Co se týče cigaret, postupně snižujte jejich počet.

Pokud chcete zlepšit svůj spánek, nastavte si přesný počet hodin, který chcete naspat. A to včetně konkrétních časů, kdy nejpozději ulehnete a kdy nejdříve vstanete. A to je někdy kumšt dodržet, zvláště máte-li problém s time managementem.

💡 Tip: Přečtěte si také článek Jak si stanovit záměr a získat, co skutečně chcete.

Tip č. 6: Nenechte se odradit neúspěchem

Šlápnutí vedle je lidské a stává se. To je úplně normální. Nevzdávejte své úsilí jen proto, že došlo k nějakému přešlapu. Nevadí. Dále pokračujte v plnění svých předsevzetí. Snažte se co nejvíce dní žít tak, jak jste si stanovili.

🗣️ „Nejlepším způsobem, jak předpovídat svou budoucnost, je vytvořit ji.“

Kolektiv autorů

Tip č. 7: Své novoroční předsevzetí postavte na první místo

Musíte si uvědomit, že abyste opravdu dosáhli cíle, je nutné vše podřídit vašemu předsevzetí. Když například trpíte chronickou nedochvilností a víte, že za hodinu máte být v práci, zaklapněte počítač s rozepsaným článkem a dopište ho po práci. Jasně, máte teď zrovna Múzu a nápady z vás padají jedna báseň, ale jestli chcete zatočit s nedochvilností jednou provždy, musíte přijmout skutečnost, že se to musí stát vaší prioritou.

Tip č. 8: Musíte chtít

Zní to jako banalita, ale kde není vůle, není ani cesta. Pokud se vám vaše předsevzetí zdá nesmyslné nebo vás k jeho plnění jen někdo přiměl, i když jste sami nechtěli, se zdárným výsledkem se rozlučte. Musíte zkrátka mít zájem se změnit.

Nemá smysl někoho do něčeho nutit. Musíte chtít sami. Pokud se opravdu chcete zbavit závislosti na nikotinu, máte reálnou šanci, že se vám to povede, jedině když o to budete stát.

🗣️ „Aby se člověk zlepšil, musí se změnit. Aby byl perfektní, musí se měnit často.“

Winston Churchill 
Dokážete přestat kouřit?
Dokážete přestat kouřit?

Tip č. 9: Vystupujte z komfortní zóny co nejčastěji

Abyste se mohli změnit, musíte chodit často za hranice svého pohodlí. To znamená co nejčastěji vstupovat do situací, které vám nejsou příjemné, ale bez nichž nemáte šanci se posunout. Pokud tedy třeba chcete zlepšit svou rétoriku, budete muset i přesto, že jste introverti, co nejvíce mluvit. Takže oslovovat lidi, vymýšlet témata k hovoru, naučit se small talk. V co největším množství podstupovat to, čeho se bojíte. Protože čím více se těmto věcem budete vystavovat, tím rychleji pro vás přestanou být problémem.

Tip č. 10: Veďte si podrobné záznamy

To je dobré proto, abyste dokázali zpětně a průběžně zhodnotit svůj pokrok. Může vás to motivovat, abyste vytrvali a nesešli z cesty.

Pamatujte, že pevná vůle je klíčem k úspěchu. Zatněte zuby, překonejte se. Máte na to. Stačí chtít a vytrvat. I když máte slabou chvilku a řeknete si, že to nedokážete, uvědomte si, že musíte myslet pozitivně, věřit si a snažit se. Dát do toho maximum. Všechno ostatní musí jít stranou. Prioritou je splnit své předsevzetí a získat dobré návyky.

🗣️ „Jediná osoba, kterou je ti souzené se stát, je ta, kterou se rozhodneš být.“

Ralph Waldo Emerson (americký duchovní, esejista, básník a filosof)

Články, které stojí za přečtení: