Domů » 15 Tipů: Zdravé potraviny, které mít v zásobě ve velkém

15 Tipů: Zdravé potraviny, které mít v zásobě ve velkém

od Tereza Gödrichová

Některé potraviny se hodí nakupovat ve velkém množství a je to i vynikající způsob, jak naplnit spíž a lednici a zároveň snížit náklady za jídlo. Některé položky jsou totiž při velkém nákupu výrazně levnější, takže se jedná o úsporný zvyk, který vám ušetří spoustu peněz.

Zatímco některé potraviny se ideálně hodí pro nákupy ve velkém množství díky své dlouhé trvanlivosti nebo možnosti zmrazení, jiné druhy jídla rychle se kazící raději nakupujte v takovém množství, aby se nezkazily.

Níže v článku se dozvíte, které zdravé potraviny lze nakupovat ve velkém.

Trvanlivé potraviny

Termín „trvanlivé“ označuje jídlo, které lze skladovat při pokojové teplotě po delší dobu.

Jedná se o takový druh potravin, který je zkrátka sázkou na jistotu ve chvílích, kdy doma „nic nemáte“. Ve spíži vždy můžete najít jídlo, které vás zachrání před nenadálým hladem či při zjištění, že dnes mají obchody zavřeno. Můžete ho totiž skladovat dlouhou dobu, aniž by se zkazilo.

Fazole v tomatu
Trvanlivé potraviny vás vždy zachrání před hladem

1. Luštěniny

Fazole, cizrna či jiné luštěniny představují jedny z nejlépe skladovatelných potravin.

Luštěniny mají vysoký obsah vlákniny, antioxidantů, vitamínů a minerálních látek, což z nich činí zdravou volbu do vašeho jídelníčku (a také do seznamu položek pro nákupy ve velkém). Navíc je lze přidávat do nejrůznějších pokrmů jako jsou polévky, omáčky, k masu i vajíčkám a do salátů.

2. Mražené maso

Čerstvé maso se při skladování v ledničce rychle kazí, a proto je jeho zmrazení vynikajícím způsobem, jak zabránit plýtvání touto potravinou. Zmrazení tohoto skvělého zdroje bílkovin ihned po nákupu prodlužuje jeho použitelnost, takže nebudete muset běžet do obchodu pokaždé, když budete potřebovat maso do určitého pokrmu.

Mražené maso vydrží v mrazáku až 12 měsíců, záleží ovšem na konkrétním druhu (kuřecí prsa skladujte raději jen devět měsíců).

3. Mražená zelenina

Čerstvá zelenina má tendenci se rychle kazit, a to i při správném skladování. Právě proto je dobré se zásobit mraženou variantou určitých druhů jako třeba špenátu, brokolice a mrkve, protože většinu z nich lze v mrazáku skladovat až osm měsíců.

Zelenina obsahuje plno živin, a proto se strava zahrnující její čerstvou i mraženou podobu spojuje s mnoha zdravotními přínosy. Například u lidí s vyšším příjmem zeleniny se zmenšuje riziko chronických onemocnění, jako srdečních chorob a cukrovky, než u těch, kteří konzumují pouze malé nebo žádné množství.

💡 Tip: Láká vás zkusit nový stravovací plán? Mrkněte, jak začít s keto dietou nebo jaké potraviny jsou vhodné při keto dietě. Tento životní styl je v dnešní době velmi oblíbený.

4. Mražené ovoce

Čerstvé ovoce je sice chutné a výživné, ale také většinou drahé, a navíc rychle podléhá zkáze. Mražená varianta má naštěstí podobnou výživovou hodnotu jako ta čerstvá a lze ji koupit ve velkém množství za nižší ceny.

Sklízení a následné rychlé zmrazení sezónního ovoce prodlužuje jeho trvanlivost a zachovává výživový obsah čerstvého. Dejte si ale pozor na to, jaké ovoce skladujete v mrazáku, ne všechno se totiž hodí (ideální jsou různé bobule a takové banány se hodí na zdravou domácí zmrzlinu či smoothie). Zmrazené ovoce, jako jsou právě bobule, lze bezpečně skladovat v mrazničce až po dobu šesti měsíců.

Zařazení ovoce do jídelníčku přispívá zdraví v mnoha ohledech,. Kromě příjmu vitamínů tak  snižujete i riziko srdečních onemocnění, některých druhů rakoviny, cukrovky a duševního úpadku.

5. Ořechy a ořechová másla

Ořechy patří mezi parádní potraviny, které vydrží delší dobu. Vybírejte spíše ty ve skořápce, protože vydrží mnohem déle než ořechy bez skořápky. Případně je můžete skladovat i v mrazničce.

Například mandle ve skořápce vydrží při skladování při teplotě 20 ℃ až šest měsíců, zatímco oloupaná verze vydrží při stejné teplotě pouze čtyři měsíce. Zásobte se mandlemi, arašídy, vlašskými a pekanovými ořechy ve skořápce a podle potřeby je rozlouskněte louskáčkem na ořechy.

Dobrou variantu představují i oříšková másla, která díky své krémové struktuře a uspokojivé chuti bývají základní položkou ve spíži většiny lidí. Jejich nákup v objemnějších sklenicích je navíc ekonomičtější a využijete je mnoha způsoby (do sladkých i slaných pokrmů).

Vybírejte spíše čistá másla, protože se jedná o zdravější verzi. Zpracované obsahují přidaný cukr a hydrogenované oleje. Neotevřené máslo uchovávejte v lednici, aby vydrželo čerstvé až 12 měsíců. Po otevření počítejte s tím, že vydrží v ledničce asi tři až čtyři měsíce.

Různé druhy ořechů
Směs sušeného ovoce a ořechů vás doma může zachránit při chuti na mlsání

6. Sušené ovoce

Sušené ovoce je vysoce výživné a obsahuje působivé množství vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Navíc se jedná o zdravou položku do spíže, která má mnohem delší trvanlivost než čerstvé ovoce.

Sušené ovoce, jako například mango, brusinky, banány a meruňky, lze skladovat až šest měsíců. Ovšem po otevření ho uložte do ledničky, aby vydrželo. Skvěle se hodí, když vás přepadne chuť na sladké.

Mějte na paměti, že sušené ovoce má vyšší obsah kalorií a cukru než čerstvé ovoce, a z toho důvodu ho konzumujte v malém množství. Pokud je to možné, vybírejte neslazené sušené ovoce, abyste omezili příjem přidaného cukru.

7. Trvanlivé těstoviny 

Existují dva druhy těstovin. K těm hodicím se pro dlouhodobé skladování patří sušený (trvanlivý) druh. Na rozdíl od čerstvých těstovin, které musíte uvařit během několika dní, sušené těstoviny lze skladovat až dva roky.

Celozrnné těstoviny jsou lepší volbou než rafinované bílé těstoviny, protože mají nižší obsah kalorií a vyšší obsah některých živin, včetně vlákniny, manganu a hořčíku.

Pro ty, kteří nesnášejí lepek obsažený v pšeničných těstovinách, představuje zdravou alternativu s podobnou trvanlivostí bezlepková varianta. V dnešní době už ji seženete skoro v každém supermarketu.

8. Med

Ačkoli se často předpokládá, že med zůstane jedlý po neomezenou dobu, některé faktory ovlivňují jeho kvalitu a snížit jeho trvanlivost. Podmínky skladování (teplo a vlhkost) mají vliv na vůni, strukturu a chuť medu, takže se obtížně určuje jeho trvanlivost.

Vzhledem k tomu, že kvůli rozdílům ve skladování nelze stanovit datum spotřeby pro všechny druhy medu, obecně se doporučuje nepřekračovat dva roky. To je stále úžasně dlouhá doba trvanlivosti, takže med patří mezi ideální potraviny pro nákup ve velkém.

9. Ovesné i jiné vločky

Ovesné, ale i jiné vločky (pohankové, rýžové, jáhelné) se řadí nejen mezi všestranné a zdravé obiloviny, ale mají také dlouhou trvanlivost. Čerstvý oves lze ve spíži skladovat až čtyři měsíce.

Vločky obsahují mnoho vitaminů, hořčíku a zinku a také zvláštního druhu vlákniny zvané beta-glukan, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, cukru v krvi a zvyšovat pocit sytosti.

10. Celozrnné přílohy

Některé celozrnné potraviny jako špalda, rýže, quinoa a amarant, mají překvapivě dlouhou dobu trvanlivosti. Například neotevřená quinoa při správném skladování ve spíži vydrží až tři roky.

Celozrnné obiloviny patří mezi vynikající doplňky různých pokrmů, protože představují vydatný zdroj vlákniny, vitamínů, antioxidantů a účinných rostlinných látek, které prospívají zdraví.

Navíc celozrnné přílohy patří k nejuniverzálnějším surovinám a lze z nich ukuchtit chutnou snídani, oběd, večeři i svačinu. Kromě toho tak získáte skvělý zdroj komplexních sacharidů, které by vám v jídelníčku neměly chybět.

💡 Tip: Víte, jak si určit správný poměr sacharidů ve stravě, aby pro naše zdraví byly co nejvíce přínosné? Přečtěte si také článek, jak začít sacharidy počítat.

11. Kokosový olej

Mnoho tuků nelze dlouhodobě skladovat kvůli riziku oxidace vedoucí ke zkáze. Kokosový olej má však mnohem delší trvanlivost a je také odolnější vůči oxidaci než jiné rostlinné oleje.

Nerafinovaný panenský kokosový olej navíc obsahuje silné antioxidanty, které ho údajně pomáhají chránit před zkažením. Doba skladování se může lišit v závislosti na teplotě a působení světla. Pokud ho skladujete na chladném a tmavém místě, měl by vydržet až tři roky.

Kokosový olej je navíc velmi všestranný pomocník. Využijete v kuchyni na slané i sladké pokrmy, ale třeba i u péče o pleť. Proto se určitě vyplatí mít tento druh oleje doma.

Kokosový olej
Kokosový olej patří mezi parádní potraviny pro velké zásoby

12. Semínka (chia, lněná)

Chia i lněná semínka se často označují za superpotravinu díky své působivé koncentraci omega-3 tuků, vlákniny, hořčíku, vápníku a antioxidantů. Navíc jsou velmi výživná, ovšem bývají bohužel i drahá.

Když ale vychytáte nějakou slevu a nakoupíte větší balení, vyjde vás to levněji, než při standardní ceně a v menším množství. Při skladování na chladném a tmavém místě mají dlouhou trvanlivost, která se pohybuje kolem 18 měsíců.

🤰 Zajímavost: Věděli jste, že lněná semínka dokážou pomoci připravit těhotným ženám porodní cesty? Mnoho žen pár týdnů před porodem konzumuje 2 lžíce drcených či vařených semínek denně, aby se jejich tělo lépe připravilo na porod.

13. Popcorn

Teď není na mysli klasický instantní popcorn, ale jeho celozrnná varianta, která lze zakoupit ve velkém a skladovat až dva roky při pokojové teplotě. Instantní verze obsahuje nezdravé složky, jako škodlivé přísady a nezdravé tuky, kdežto celozrnný popcorn je zcela přírodní.

Nemluvě o tom, že příprava vlastního popcornu vám umožňuje kontrolovat to, co do svého těla dostáváte. Celozrnný popcorn má navíc vysoký obsah vlákniny, fosforu, manganu, zinku a polyfenolových antioxidantů, takže se při umírněné konzumaci jedná o zdravou svačinku.

14. Proteinové prášky

Vysoce kvalitní proteinové prášky mohou být nákladné. Ovšem většina společností nabízí větší balení různých proteinových prášků za levnější ceny. Případně můžete vychytat nějaké slevy.

Většina lidí používajících proteinový prášek tak činí pravidelně. Proto je zejména pro ně nákup většího množství za nižší cenu chytrým způsobem, jak ušetřit nějakou korunku navíc.

Některé z nejoblíbenějších proteinových prášků (třeba syrovátkový protein) mají obvykle trvanlivost přibližně 8–18 měsíců po zakoupení.

15. Jablečný ocet

Jablečný ocet je víceúčelová složka, kterou lze použít jak u pokrmů, tak jako přírodní čisticí prostředek. Díky této všestrannosti ho rychle spotřebujete, zejména tedy vy, kteří na něj spoléháte jako na čisticí prostředek.

Naštěstí se jablečný ocet prodává ve velkých nádobách, které při skladování při pokojové teplotě vydrží až 5 let. Má navíc antibakteriální účinky a bylo dokonce prokázáno, že snižuje hladinu cukru v krvi a podporuje hubnutí.

🍎 Zajímavost: Kromě toho, že jablečný ocet skvěle pomáhá v kuchyni a v domácnosti, přispívá vašemu zdraví i v dalších oblastech. Pokud vás zrovna trápí kožní problémy jako spálení po opalování či dni na sluníčku, přidejte si při koupeli jeden hrnek octa do vany a uvidíte, jak se vám uleví.

úklid
Jablečný ocet je skvělý pomocník při úklidu

Mnohé zdravé potraviny lze nakupovat ve velkém množství, a ještě na tom ušetřit. Třeba luštěniny, různé vločky, mražené maso, ovoce a zelenina představují příklady výživných jídel s dlouhou dobou trvanlivosti. Tyto položky lze skladovat ve spíži, mrazáku nebo lednici několik měsíců, a proto je jejich nákup ve velkém chytrá volba.

Produkty podléhajících rychlé zkáze (například čerstvé produkty a vejce) byste měli nakupovat pouze v menším množství, abyste omezili plýtvání potravinami a vyhnuli se konzumaci zkažených potravin.

Udělejte si zásoby obsahující výživné, nekazící se potraviny. Vždy se hodí mít doma k dispozici ingredience pro přípravu zdravých a chutných jídel.

Články, které stojí za přečtení: