Domů » Hitmakeři: Jaké hity dobývají online svět?

Hitmakeři: Jaké hity dobývají online svět?

autor Daniela Adamová
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentář
Hitmakeři Derek Thompson

Hledáte kvalitní čtení pro online marketéry, PR specialisty, kreativce, ale také umělce? Pak sáhněte po knize Hitmakeři aneb Tajemství popularity v éře rozptylování od autora Dereka Thompsona. O zajímavé poznatky vás ale kniha obohatí i v případě, že se zrovna nechystáte vytvářet nějaký hit.

Hitmakeři: Co dělá hit hitem?

Jak získat pozornost lidí v dnešní uspěchané době, kdy nikdo nemá na nic čas, ale zároveň se nesmí ani na chvíli nudit? Tato otázka vás možná nikdy nenapadla. Ovšem jenom za podmínek, že:

  • nejste online marketér
  • neživíte se ani copywritingem
  • ani uměním
  • patříte k lidem, kteří svoji kreativitu využívají pouze ve volném čase, nikoliv pro získání obživy
  • a velmi pravděpodobně ani netvoříte vlastní značku nebo nebudujete firmu (alespoň ne takovou, pro kterou je typické prodávání produktů)

Pokud byste totiž některý z výše uvedených bodů splňovali, asi byste se někdy už pozastavili nad otázkou: Jak jen zaujmout co nejvíce lidí? A taky co nejrychleji.

Ve světě 21. století se pozornost stala hlavním cílem všech firem, značek a také marketérů, kteří mají těmto společnostem pomoci vyniknout na trhu. Prorazit reklamní slepotu, zaujmout publikum, upozornit na sebe a vydržet ve středu pozornosti alespoň chvíli.

Za posledních 100 let se s vývojem technologií, aplikací a průmyslovou revolucí neúměrně zrychlil proces rozhodování: Zajímá mne to? ANO x NE. Proto je také neúměrně těžší vytvořit hit, virál, cokoliv, co někoho zajímá.

O tom, jaký je rozdíl mezi hitem a věcí, po které neštěkne pes, vám poví Derek Thompson ve své knize Hitmakeři. Také vysvětluje faktory ovlivňující úspěch čehokoliv – aplikace, písně, módy i firmy. Zároveň tak trochu zničí mýty o tom, že co je kvalitní automaticky zasluhuje výsluní médií i našich peněženek. Opírá se o psychologii vkusu i vypozorované fungování trhu.

Máme rádi povědomé, ale překvapující věci

Myslíte si, že o tom, co se vám líbí rozhodujete vy sami? Určujete, které písničky si zasluhují místo ve vašem playlistu, jaké tričko obohatí váš šatník nebo kterou sociální síť budete využívat. Dalo by se říci ano i ne.

Z velké části samozřejmě rozhodujete o svých preferencích, avšak pouze na základě podvědomí, které se dá (když víte, jak na to) velmi dobře ošálit. Pravdou například je, že naše mysl upřednostňuje známé věci. Tento princip vychází již z našich pravěkých pudů: Co už jsem viděl, zažil, snědl… to mě nezabilo.

Jednou z oblastí, které se Derek ve své knize věnuje, je tedy síla povědomosti, která nám automaticky vytvoří vzorce toho, co se nám líbí. Čím častěji tedy určitou věc uvidíte, uslyšíte nebo třeba ucítíte, tím více se vám bude líbit.

Má to je jeden háček. Nesmí to poznat vaše mysl.

Jakmile totiž vědomě odhalíte, že se stáváte obětí opakování, často své postoje změníte. Písničky se vám zdají oposlouchané, reklamy průhledné (co na tom, že po prvních pěti shlédnutích jste si předmět zakoupili, na to už se historie neptá), filmy předvídatelné.

Nejraději tedy máme věci, které jsou nám z principu povědomé, ale dokážou nás překvapit, jsou vylepšené a dokonalejší.

Vezměme si za příklad oblíbené seriály Přátelé, How I Met Your Mother, The Big Bang Theory a další. Co mají společné? Že by počet hlavních postav, partičku nerozlučných kamarádů, poměr žen a mužů v partě nebo třeba oblíbenou zápletku, kdy jeden z přátel tajně miluje svoji kamarádku a střídavě se dávají dohromady a rozcházejí?

Vycházíme ze stejného, povědomého příběhu, který je obohacen a vylepšen o nové záležitosti, zápletky nebo vlastnosti postav.

Tip Žij Úspěšně: Abyste si našli čas na přečtení této skvělé knihy, bude se vám určitě hodit také článek Jak najít čas na čtení.

Co nás minulé století naučilo a nevíme o tom?

Myslíte si, že lidé odjakživa prahnou po nových, krásných a moderních věcech? Novém modelu auta, moderním designu hodinek, módním svetru či prostě po tom, co zrovna frčí?

Pokud ano, mám pro vás nemilé sdělení: Ne, tak to opravdu není. Nemáme tento chtíč zabudovaný v DNA a ještě před stovkou let jsme jednoduše nosili to, co nám rodiče dali na sebe. Nikoho nezajímalo, že už to nosili dva sourozenci před námi. Dokud auto jezdilo, nebylo potřeba pořizovat nové. Nikdo se nepoměřoval dle moderního vzhledu bydlení apod.

Pravdou je, že nás to naučili. Kdo? Lidé, kreativci, marketéři, kteří potřebovali prodat. Naučili nás chtít nové věci, modely aut, výstřelky módy, věci, které jsou cool.

kniha Hitmakeři
Přebal knihy Hitmakeři

Jednoduše potřebovali, abychom utráceli peníze za jejich výrobky, i když ještě sloužily. Z velké části za to může průmyslová revoluce, která zpočátku nasytila hladové, kteří prahli a opravdu potřebovali různá vybavení, auta apod. Poté však narazila na problém: Lidé si už nekupují další věci, protože už je mají.

Proto pár chytrých lidí začalo přemýšlet, jak nám vnutit další zboží a vznikly nové modely aut, různé barevné kombinace a další novinky, které lidstvo opět donutilo nakupovat. V průběhu pár desítek let se tento trend rozmohl natolik, že:

Pro mnoho lidí je dnes čekání na další hit od Nike, Applu nebo Disneyho stejně přirozené jako obracení stránek v knize.

Hitmakeři, str. 55

Hity ve všech odvětvích

Derek Thompson v knize zabrouzdá do všech do všech odvětví, které vás jen napadnou. Zaměří se na příčiny úspěchu v hudbě, módním průmyslu, filmové sféře i v oblasti aplikací a sociálních sítí. Vysvětlí příběhy, které stojí za zrodem takových titánů jako je Facebook, Hvězdné války nebo Padesát odstínů šedi.

Všechny poznatky jsou opřené o vědecké studie a prokázané zákonitosti úspěchu. Zároveň je Derek vypráví na základě příběhů opravdových lidí, kteří mnohdy ani netušili, že právě vytváří nevídaný hit, který změní svět.

Dále vysvětlí, proč je důležitá expozice díla a co ji může ovlivnit, jak využít publikum tvého publika k budování brandu, proč se opakování věty může zdát jako zpěv. Nebo například, jak je možné, že zas tak nezáleží na kvalitě produktu, když není dobře prodán a prezentován.

Ale ať už jste akademici, scénáristé nebo podnikatelé, rozdíl mezi oslnivou novou myšlenkou se špatným marketingem a průměrnou myšlenkou s vynikající marketingem může představovat rozdíl mezi bankrotem a úspěchem.

Hitmakeři, str. 67

Shrnutí knihy Hitmakeři

Malinko jsem vám z knihy již nastínila, ale věřte, že se jedná pouze o zlomek informací, které se můžete dozvědět. I kdyby jste si zapamatovali pouze 10 % poznatků z knihy, stanete se obohaceným člověkem.

Kniha Hitmakeři si zaslouží místo ve vaší knihovně. Zvláště pak pokud se zabýváte kreativními činnostmi, pracujete na volné noze jako freelanceři nebo v oblasti marketingu. Nic se nestává virálním jen tak a Derek Thompson, který se stal uznávaným redaktorem časopisu The Atlantic, podílí se na podcastu Here and Now v National Public Radio a kterého Forbes uvedl na seznamu “30 pod 30”, vám odhalí tajemství popularity hitů.

Knihu Hitmakeři jsem vám již doporučovala v seznamu TOP knih pro freelancery a najdete ji například na stránkách Jan Melvil Publishing. A příště se podívám na knihu Začněte s proč, kterou jsem vám již také jednou doporučovala v článku TOP 12 knih pro osobní rozvoj a motivaci. Sledujte nás dále.

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz