Domů » Jak funguje guerilla marketing? +Příklady a využití!

Jak funguje guerilla marketing? +Příklady a využití!

autor Stepan
Publikováno: Poslední aktualizace 0 komentář
guerilla marketing

Guerilla marketing je nekonvenční forma propagace s cílem vzbuzení maximálního zájmu za použití omezeného rozpočtu. Základem guerilla marketingu je originální nápad, který je kreativně zpracován. Jedná se o agresivní marketingovou strategii, jejíž realizace někdy vyvolává kontroverze či negativní odezvu. V článku se dozvíte, jak funguje, nejznámější příklady i využití!

Principy guerilla marketingu

Guerilla marketing má pevné principy, které umožňují vytvořit efektivní kampaně s rozsáhlým dopadem na cílovou skupinu. Účelem je oslovit vybranou cílovou skupinu v jejím přirozeném prostředí maximálně originálním způsobem. Guerilla marketing není součástí klasických marketingových mixů díky jeho rozporuplným a často těžko odhadnutelným výsledkům. Guerilla marketingová kampaň by měla být:

Co je guerilla marketing?

  1. 🌟Nečekaná

    Překvapivá, šokující – příjemce by měl být ohromen.

  2. 🌟Drastická

    Vyvolat silné pocity a odezvu.

  3. 🌟Krátkodobá

    Při delším trvání ztrácí na momentu překvapení .

  4. 🌟Levná

    V dobrém poměru ceny a výsledného dopadu kampaně.

  5. 🌟Humorná

    Základem pozitivní guerilla kampaně je vtip a humor.

  6. 🌟S dobrou vůlí

    Neměla by mít za cíl nikoho poškodit, měla by být etická. Tento bod ovšem někteří tvůrci strategií mírně upozaďují a více tlačí výkon.

Guerilla marketingu se jinak také říká partyzánská propagace. Slovo pochází z Latinské Ameriky, kde sloužilo k označování partyzánských jednotek. U tvůrců je zde podobnost, že obě skupiny působí v určitém pološeru a na hranici některých zákonů.

Příklady guerilla marketingu

Protože je guerilla marketing založený na kreativitě, jeho formy jsou téměř neomezené. Následující výčet je malým zlomkem možných podob a realizací guerilla kampaně.

  • Vylepování nebo rozdávání plakátů (na neobvyklých místech, neobvyklým způsobem)
  • Pokreslování a malování na běžně používané objekty ve veřejném prostoru (mosty, chodníky, autobusy, lavičky…)
  • Umístění nějakého záhadného předmětu, který budí zvědavost lidí a obsahuje zprávu nebo produkt (např. hromada sněhu na náměstí ve které je ukrytý produkt firmy)
  • Parodování reklamy konkurence
  • Interakce v ulicích – například zapojením většího množství lidí, turistů, studentů

Guerilla marketing v České republice

Příkladem velké společnosti, která v České republice využila guerilla marketing je Vodafone, jehož reklamy ve stylu obalování objektů (Nuselský most) bublinkovou fólií s nápisy “Jsme posedlí pokrytím” nebo sobí (chivava) parůžky, kterými byly opatřeny reklamní billboardy konkurenčních operátorů, nesly právě znaky querilla marketingu.

“Moc často se nedělají (guerilla kampaně), rozhodně se to nedá použít pro jednu značku často, může se to obrátit proti ní. Na ozvláštnění a vystoupení z davu je to ale výborné.”

Tomáš Bičík z agentury Mediaedge
guerilla marketing
Guerilla marketing – potisk autobusu

Guerilla marketing můžete vhodně využít i ve svém malém podnikání. Stačí jen velmi dobrý nápad, odhad výsledků a chuť si trochu ušpinit ruce. Hlavně v moderních pracovních oborech je důležité překvapit a zaujmout.

Kontroverzní význam

Dobře i špatně odvedená kampaň dokáže navždy změnit vnímání jejího zadavatele. Jakýkoliv komunikační přešlap může být prostřednictvím sociálních médií šířen nekontrolovaně dál. Bude tak sice splněn předpoklad virálního šíření kampaně, ale s opačnými důsledky, než s jakými zadavatel počítal.

Často na hranici zákona

Úskalím guerilla marketingu jsou mnohdy navíc problémy se zákonem. Zde záleží především na přístupu firem. Některé kampaně jsou sice na hraně zákona, ale mohou být současně vnímány velmi pozitivně.

Sem tam se může jednat o nedopatření, malý přešlap předpisu. Často jde však o vědomé porušení zákona. Např. nepovolené výlepy, jejichž důsledkem je následná výměna skel, a nakonec veřejné pobouření…

Také křižovatky nebo dopravní uzly, kde je velký provoz, jsou často cílem této reklamy. Je to jednoduché. Na těchto místech je nevyužitý prostor a vysoká koncentrace lidí.

Lego na pláži - guerilla marketing
Lego na pláži – guerilla marketing

Guerilla marketing na internetu

S nástupem internetu se velice levnou formou marketingu stalo prostředí internetu, které pokud je vhodně partizánsky využité, tak také nese své ovoce.

Nejčastěji je guerilla marketing na internetu využíván skrze moderní sociální sítě. Firma využívá rychlého kontaktu s klientem a propojení onlinu a venkovního prostředí. Často je nějaký kontroverzní prvek instalován ve velkých městech a například na Instagramu je na něj silně upozorněné. Zde je důležitá ona šokující složka, aby lidé příspěvek v návalu nepřehlédli.

Díky moderním technologiím je také dnes velmi dobře možné propojit guerilla marketing na internetu a ve fyzickém světě. Je možnost vytvoření určitých aplikací, které systémem sbírání a navštěvování určitých míst mohou uživatele dále vést a dělat reklamu. Sami uživatelé jsou motivováni sdílet a šířit své úspěchy v této oblasti.

Zajímá Vás jak vydělat peníze na internetu bez vkladu?

Další zajímavé články

Žij úspěšně nové logo

Jak uspět v době internetu v životě i podnikání.

Copyright © 2024 | ŽijÚspěšně.cz