Domů » 4 Rady: Jak usnout rychle a mít kvalitní spánek?

4 Rady: Jak usnout rychle a mít kvalitní spánek?

od Jana Kavalírová
Publikováno Aktualizováno

Koukáte v noci do stropu a ptáte se, jak usnout? Mnoho lidí v Česku trpí poruchou spánku. Doktoři varují, že nedostatek spánku má na lidský organismus velmi negativní vliv. Sama jsem měla problém s usínáním. A co mi pomohlo? Přečtete si 4 rady, jak usnout rychle.

Jak usnout bez dřiny a námahy

Mnoho lidí má problém s usínáním nebo se spánkem samotným. Příčin a důvodů existuje mnoho, a proto ani neexistuje jedno řešení. Jak usnout a už se neprobudit, je sen mnoha lidí. Znáte ten Váš správný recept?

Před několika lety jsem sama řešila problém, jak nejrychleji usnout. Často jsem v posteli ležela několik hodin a nemohla zabrat. Četla jsem různé studie a rady, jak docílit kýženého, až jsem se dostala k prvotním problémům. Prozradím Vám, jak nejlépe usnout.

jak usnout v noci
Nemůžete usnout v posteli? Spánkem během dne nic nevyřešíte, naopak si uškodíte. Když se vyspíte přes den, tak se Vám večer nebude chtít spát.

Jaké jsou příčiny a důsledky nekvalitního spánku?

Vše by se dalo shrnout do jednoho – dodržujte spánkovou hygienu. A co, že to je? Pod tímto pojmem se skrývají doporučení, jejichž dodržováním si většinou zaručíte kvalitní spánek a nebudete již mít problém s usínáním. Všechny rady naleznete v našem článku.

Proč nemůžete usnout? Příčin je mnoho:

  • Stres
  • Psychická zátěž
  • Nepravidelný spánkový režim
  • Deprese
  • Nemoc

Důsledky nevyspání se mohou projevit již po prvním dni. Vaše okolí to většinou zaznamená dříve, než si to sami uvědomíte. Mezi příznaky patří:

1. Kdy chodíte spát a v kolik vstáváte?

Někomu se může otázka jevit jako zanedbatelná, ale není radno ji podceňovat. Tělo si potřebuje stanovit, kdy je čas spánku a kdy se naopak vstává. Proto choďte spát a vstávejte každý den ve stejný čas, i o víkendu. Zde mají nevýhodu lidé, jejichž práce je nutí chodit na denní a noční směny.

V kolik hodin jít spát? Pro každého je ideální něco jiného. Do postele byste měli jít, až když jste unavení. Noční sovy raději usínají pozdě v noci a vstávají až v dopoledních hodinách. Ranní skřivani to mají obráceně. Zkuste zjistit, zda jste skřivan nebo sova.

2. V jakém prostředí spíte?

Jak vypadá Vaše ložnice, ve které spíte? Měli byste usínat v pokoji, který je tmavý. Pokud Vám do pokoje svítí pouliční osvětlení, pořiďte si kvalitní závěsy či žaluzie.

Především ve větších městech je asi největším problémem hluk. Ruch města, projíždějící auta, hluční sousedé nebo alkoholem posilnění večerní chodci dokážou překazit usínání či snížit kvalitu spánku.

Hluk je příčinou nekvalitního spánku.
Hluk, který město produkuje, brání lidem usnout a též způsobuje probouzení během spánku.

A jak usnout bez prášků v hlučném prostředí? Spěte při zavřeném okně, pokud to dokážete. Dalším řešením jsou špunty do uší, které se mi osvědčily. A pokud ani jedna z variant nezabere, přemýšlejte o přestěhování. Myslím to vážně, copak chcete prožít celý svůj život jako unavené a podrážděné osoby?

Máte kvalitní postel a matraci? Matrace Vám nemusí vyhovovat, protože je příliš tvrdá, měkká, proleželá či opotřebovaná jiným způsobem. Vyzkoušejte spát i na jiné matraci. Pokud bez problémů usnete, již víte, jaká byla příčina.

Počítače, notebooky, televize či chytré telefony nás vystavují modrému světlu, které působí negativně na fázi usínání. Všeobecně se doporučuje nedívat se do těchto zařízení nejméně jednu hodinu před spaním. Také si můžete stáhnout aplikaci, která v mobilu vypne modré světlo.  

Modré světlo z počítačů
Modré světlo vyzařované notebooky a chytrými telefony prodlužuje nástup spánku.

3. Jak usnout, když mám v břiše kachnu se šesti a k tomu kávu?

Odpověď na otázku zní: Těžko. Před spaním byste se měli vyvarovat jídlu, jako je pečená kachna, husa či dalším tučným večeřím. Pro správné zažívání a kvalitní spánek je dobré jíst několik hodin před usnutím a nejlépe lehká jídla.

Jídlo ovlivňuje kvalitu spánku.
Tučná, těžká nebo pálivá jídla, čokoláda a sladkosti pojídané těsně před spaním mají negativní účinek na kvalitní spánek.

Káva, čaj, coca-cola, alkohol a jiné nápoje obsahující kofein či thein byste před spaním též neměli užívat. Pokud s usínáním máte velký problém, pijte tyto nápoje jen v dopoledních hodinách, nebo vůbec.

Co pomáhá navodit spánek rychleji? Jsou to bylinky. Mě se osvědčila především meduňka lékařská, ale doporučovaný je též kozlík lékařský, třezalka tečkovaná nebo mučenka pletní. Můžete si z nich připravit čaj nebo zakoupit kapky. Nejlépe zabírá čaj z čerstvých bylinek, nebo ze sušených. Pytlíkové čaje složené z drtě bylinek nejsou tak účinné.

4. Jak usnout díky sportovní zátěži?

Před spaním není dobré provozovat fyzickou zátěž. Tělo se již připravuje na klid a sportováním se tato fáze poničí. Výbušné či fyzicky náročné sporty provozujte raději přes den.

Pokud ležíte v posteli a necítíte žádnou únavu, možná potřebujete přes den více pohybu. Pohybem je myšlen jakýkoliv sport, chůze nebo i práce na zahradě, pokud zrovna nesedíte na židli a nepřebíráte jablka. Fyzická aktivita provozovaná během dne, způsobí, že jste ve večerních hodinách unavení. A poté si již nebudete klást otázku, jak usnout hned teď.

Doufám, že Vám tyto rady pomohou k rychlejšímu usínání a kvalitnímu spánku. Bude to nějaký čas trvat, než zjistíte, v čem se skrývá ten zásadní problém. Ale věřím, že výsledek se dostaví a Vy si již nebudete pokládat otázku: Jak snadno usnout?

Články, které stojí za přečtení: