Domů » Konkurenční boj: Coca-Cola vs. Pepsi

Konkurenční boj: Coca-Cola vs. Pepsi

od Lucie Krátká

Celková hodnota Coca-Cola Company činí asi 174,5 miliardy dolarů, díky čemuž se řadí mezi čtyři nejbohatší společnosti světa. Jejím hlavním konkurentem je Pepsi Cola, která vznikla o několik let později. Pepsi hnala Coca-Colu neustále dopředu a nutila ji dále se rozvíjet. Bez ní by možná nikdy nedosáhla tak velkých úspěchů. Znáte příběh Coca-Coly a jejího rivala od úplného počátku?

Jak vznikla Coca-Cola?

Coca-Colu vynalezl lékárník John Stith Pemberton roku 1886 v Atlantě v USA. Pemberton byl jako voják v roce 1865 zraněn v bitvě u Columbusu v Georgii. Trpěl velkými bolestmi, a proto se stal závislým na morfinu.

Jako správný lékárník se snažil najít látku se stejnými vlastnostmi, u které by nehrozil vznik závislosti. A objevil koku. Kokain tehdy považoval za nenávykový, léčivý a prospěšný. Tak ho použil k výrobě léčivého nápoje. Další důležitou přísadou byl výtažek z kolového ořechu, kofein a víno. Tento lék nabízel v lékárnách a doporučoval ho například proti bolestem břicha, ledvin nebo proti nervovým problémům.

V roce 1886 musel být recept změněn tak, aby neobsahoval alkohol, protože byl schválen první větší zákon ustanovující prohibici. Kokain ale recept obsahoval až do roku 1903.

Roku 1887 prodal Pemberton recept i značku atlantskému podnikateli Asovi Candlerovi za relativně malou částku. Tehdy totiž ještě nevěděl, jaký bude mít Coca-Cola úspěch. Bohužel to ani nezjistil, protože roku 1888 zemřel.

Reklama na Coca-Colu
Reklama na Coca-Colu z roku 1890

Složení Coca-Coly

Recept na Coca-Colu je přísně tajný. Podle serveru Novinky.cz se ho ale údajně podařilo objevit. Coca-Cola se pravděpodobně skládá z těchto ingrediencí:

  • alkohol
  • pomerančový olej
  • citrónový olej
  • olej z muškátového oříšku
  • koriandrový olej
  • neroli olej
  • skořicový olej
  • extrakt z koky
  • kyselina citrónová
  • kofein
  • cukr
  • voda
  • limetkový džus
  • vanilka
  • karamel

Zajímavost: Coca-Cola se dříve vyráběla jako sirup, který se míchal se sodovkou.

Pepsi: Největší rival

Lékárník Caleb Bradham vytvořil po několika letech od vzniku Coca-Coly léčivý nápoj proti trávicím obtížím (cizím slovem dyspepsie), ze kterého se později stala Pepsi Cola.

Pepsi zpočátku nebyla tak úspěšná jako její soupeř. Dokonce dvakrát zbankrotovala a třikrát nabídla svůj odkup Coca-Cole, která ho ale odmítla. Aby se z toho Pepsi dostala, začala nabízet za jeden niklák dvakrát tolik nápoje než Coca-Cola, což ji sice zachránilo, ale důsledkem toho ji lidé vnímali jako „nápoj pro chudé“ a pouhou náhražku Coca-Coly.

Pepsi Cola – hlavní soupeř Coca-Coly

Konkurenční boj

Coca-Cola vždy využívala a stále využívá moderní marketing. Snaží se ve svých reklamách pracovat s pozitivními motivy. Jedním z hlavních motivů je štěstí. Ve třicátých letech dvacátého století tak ve svých reklamách (například na billboardech) líčila Ameriku v nejlepších barvách i navzdory tehdejší krizi. Později do své propagace zapojila Santa Clause. Ve svůj prospěch využila i druhou světovou válku. Za války sloužil nápoj Coca-Cola jako „vzpruha vojenských jednotek“. V tomto období se rozšířila po celém světě a stala se tak nejvíce distribuovaným produktem světa.

Podívejte se na jednu z prvních reklam na Coca-Colu (z roku 1931):

Reklama na Coca-Colu z roku 1931

Pepsi ale nezůstávala pozadu. Snažila se svými reklamami budit dojem, že Pepsi i její pití je znakem elegance. V roce 1963 přišla se sloganem „Začněte žít, jste Pepsi generace!“. Touto reklamou chtěla oslovit lidi, kteří už nechtějí o válce ani slyšet a chtějí na ni zapomenout.

Odpovědí Coca-Coly byla reklama se sloganem „Všechno jde lépe s Coca-Colou“. Ale protože v té době byl zrovna spáchán atentát na Martina Luthera Kinga a prezidenta Kennedyho, nesetkala se s tak dobrou odezvou.

Coca-Cola se ale rozvíjela stále dál. Začala se prodávat v Číně. Vytvořila reklamu s názvem „Hilltop“, která znázorňovala mír a harmonii světa při pití Coca-Coly.

Reklama na Coca-Colu z roku 1971

Výzva Pepsi

Protože Pepsi chtěla svého konkurenta předehnat, přišla s „Výzvou Pepsi“. Jednalo se o ochutnávání Coca-Coly a Pepsi naslepo v supermarketech. Jako vítěz z ní překvapivě vyšla Pepsi, protože většina lidí uvedla, že jim více chutná právě tento nápoj.

Coca-Cola na to zareagovala tak, že vytvořila nový recept a nápoj s původní recepturou úplně přestala prodávat. To se ale lidem vůbec nelíbilo. Chtěli kupovat to, co znají. Tento krok byl tedy úplným propadákem. Coca-Cola musela po třech měsících opět zavést původní nápoj. K logu přidala nápis „Classic“.

Spolupráce se školami, hudebníky a zákazníky

Coca-Cola si jako cílovou skupinu určila děti, a tak začala spolupracovat se školami. Jedné škole například poskytla finance na stavbu tělocvičny. Výsledkem ale bylo, že děti pily dvakrát více Coca-Coly než mléka.

Také se začala rozvíjet spolupráce se známými zpěváky a hudebníky. S Pepsi Colou spolupracoval například slavný Michael Jackson.

Počátkem dvacátého prvního století se stávaly oblíbenými sociální sítě a technologie obecně. Toho Pepsi i Coca-Cola využily. Pepsi například vytvořila kampaň „Žij pro dnešek“, kde se zaměřila právě na sociální sítě v kombinaci s požadavky zákazníků. Coca-Cola zase rozjela digitální kampaň, ve které se zaměřila na chytré telefony a tablety. Její cílovou skupinou byli teenageři.

Coca-Cola a Maroon 5

V roce 2011 oslovila Coca-Cola hudební skupinu Maroon 5 a požádala je, aby pro ně za 24 hodin složili písničku. Na skládání písně se mohla online podílet i veřejnost. Poté Maroon 5 písničku nahráli. Tato kampaň měla velký úspěch.

Záznam z nahrávání písně Maroon 5 pro Coca-Colu

Coca-Cola, Pepsi a státní zdravotní politika

V roce 2010 se v Americe „válka proti obezitě“ stala celonárodním problémem. V Americe mělo tou dobou nadváhu nebo obezitu 58 % lidí. Doporučovalo se snížit konzumaci slazených nápojů včetně Coca-Coly a Pepsi. Obě značky na to reagovaly vytvořením dietní coly s menším obsahem cukrů. V současnosti ale stále klesá konzumace slazených nápojů, protože lidé se více zajímají o zdravý životní styl, a tak často dávají přednost před Coca-Colou nebo Pepsi například minerálkám.

Důležitým zdrojem informací pro tento článek byl dokument Pepsi versus Coca Cola, nesmiřitelní rivalové.

Chcete také vlastnit firmu jako je Coca-Cola nebo Pepsi? Přečtěte si článek Jak na založení firmy ve třech základních krocích.

Články, které stojí za přečtení: