Domů » Lifehack: Jak 15 minut chůze denně změní život?

Lifehack: Jak 15 minut chůze denně změní život?

od Lucie Krátká

Chůze je jednou z prvních dovedností, které jsme se v životě naučili. Tato jednoduchá pohybová aktivita na nás má velmi dobrý účinek v mnoha směrech. Pokud jí věnujete pouhých patnáct minut denně, ovlivní to celou řadu funkcí vašeho těla.

Jak 15 minut chůze denně změní život?

Říká se, že chůze je nejzdravějším pohybem. Pokud se jí budete věnovat, změní se tím několik věcí. Zlepší se vám nálada, bude se vám lépe usínat, pročistí se vám hlava, zlepší soustředění a paměť. To ale není všechno. Víte, co dalšího ve vašem těle ovlivní, pokud se jí budete věnovat pravidelně a dlouhodobě? Zamysleli jste se někdy nad tím, jak vůbec chodit správně nebo jaká rychlost je nejlepší? A víte, jaký vliv má chození do schodů nebo naboso?

„Chůze je nejlepší lék člověka.“


Hippokratés

Jak správně chodit?

Možná vám tato otázka připadá dost nesmyslná. Každý přece ví, jak chodit. Existuje ale několik detailů, na které byste se při chůzi měli zaměřit. „Špatná“ chůze totiž může způsobit bolest nebo dokonce i zdravotní problémy. Na co si tedy dát pozor?

1. Chození „přes patu“

Odborníci na správnou chůzi doporučují nejdříve měkce došlápnout na patu a pak váhu plynule přenést na špičku. Váha by se při chození měla rozkládat rovnoměrně na celá chodidla. Při každém kroku je potřeba nohu přirozeně ohnout v kotníku (tomu někdy mohou bránit špatné boty). K odrazu pro další krok použijte prsty.

2. Držení těla

Se správnou chůzí pomůže správné držení těla. Odborníci doporučují chodit narovnaně (tak, aby byla páteř napřímená) s hlavou rovně, ne skloněnou k zemi. Špičky by měli směřovat dopředu (ne od sebe ani k sobě). Při chůzi je také dobré zapojit ruce, které pomáhají lépe udržet rovnováhu.

Rychlost chůze

Aby měla chůze dobré účinky na vaše zdraví, je třeba chodit rychle. Co to ale znamená? Pro každého člověka něco jiného. Záleží totiž na vaší fyzické kondici a na tom, jaké máte běžně tempo.

Jedním ze způsobů, jak ho změřit je počítání kroků. Můžete k tomu využít aplikaci v mobilu, chytré hodinky nebo krokoměr. Dostatečná rychlost je 100 kroků za minutu. Dalším způsobem měření, ke kterému nepotřebujete žádný přístroj, je „test mluvení“. Pokud při vašem tempu chůze nemůžete mluvit, jdete moc rychle. Pokud naopak můžete i nahlas zpívat, jdete moc pomalu.

rychlost chůze
Rychlost chůze můžete měřit pomocí chytrých hodinek

Na co všechno má chůze vliv?

Rychlá chůze má dobrý vliv na:

  • zlepšení a udržení fyzické kondice
  • správné fungování pohybové soustavy (páteř, svaly)
  • správné fungování oběhového systému
  • hubnutí a spalování kalorií
  • psychiku
  • podporu peristaltiky
  • zlepšení spánku
  • zlepšení fungování mozku

Chůze a oběhový systém

Rychlá chůze má dobrý vliv na mechanické vlastnosti cév, které ovlivňují krevní tlak. Ten pohyb snižuje. Omezuje množství „špatného cholesterolu“ v těle a zvyšuje hladinu „hodného cholesterolu“. Ovlivňuje také srdce, které se méně namáhá, pokud si zvykne na pohybovou zátěž. Snižuje riziko vzniku srdečních chorob. A napomáhá detoxikaci (odplavování odpadních látek z těla).

Rychlá chůze a hubnutí

Na začátku fyzické aktivity získáváme energii ze sacharidů (po dobu patnácti až dvaceti minut). Teprve poté začne tělo spalovat tuky. Kolik kalorií chůzí spálíte závisí na vaší hmotnosti, vašem tempu a vzdálenosti, kterou ujdete. Přesné číslo si můžete spočítat na kalkulačce energie spálené při chůzi.

Zajímavost: Jeden kilogram tuku představuje přibližně 7000 kalorií (kcal).

Chůze do schodů

Při chůzi do schodů nejvíce zabírají přední stehenní svaly, lýtka a hýždě. Pokud budete takto často chodit, tak tyto svaly posílíte. Když budete dbát na vzpřímený postoj, posílíte i břišní svaly. Také tím pomůžete rozproudit metabolismus a urychlit spalování tuků. A udržíte si dobrou fyzickou kondici.

Zajímavost: Tento typ chození se doporučuje lidem, kteří trpí výraznější nadváhou. Náročnost je totiž srovnatelná s během, ale oproti němu nejsou u tohoto druhu chůze tolik namáhány klouby.

Chůze naboso

Chůze naboso neboli barefooting v současnosti získává stále více zastánců. Má totiž velmi dobrý vliv na zdraví člověka. Neobutá noha se dokonale přizpůsobuje terénu a také dochází k rovnoměrnému rozložení váhy. Má příznivý vliv na páteř a klouby, protože díky pružnějšímu způsobu našlapování se snižují otřesy a nárazy.

Ti, kteří nechtějí chodit úplně naboso, si mohou pořídit „bosé boty“ . Chození v nich má úplně stejný účinek jako chození naboso. Tomuto tématu se věnují stránky naboso.cz, kde najdete různé zajímavosti, články, rozhovory, akce naboso (například závody) nebo eshop, kde si můžete koupit už zmiňované speciální barefootové boty.

jak 15 minut chůze změní život
Chůze naboso má na lidské tělo velmi dobrý vliv

Denní dávka chůze

Pro ty, kteří bojují s nadváhou, je doporučená denní dávka chůze 10 000 kroků, což odpovídá asi 7,5 kilometrům nebo také 1,5 hodině chození. Úplně přesná „dávka“ se ale nedá určit, protože velmi záleží na rychlosti. Například podle studie z dokumentu BBC je totiž mnohem efektivnější a zdravější jen 3 tisíce kroků denně velmi svižným tempem.

Chcete vědět, jaké jsou další užitečné denní návyky? Přečtěte si, jaké jsou TOP 3 denní návyky. Pokud chcete znát další lifehacky, které vám usnadní život, přečtěte si článek Life hack, aneb jak si usnadnit život.

ZDROJE: fyzioklinika.cz, naboso.cz, mapoambulance.cz, dama.cz, prozeny.cz, chci-zhubnout.eu, stob.cz

Články, které stojí za přečtení: