Domů » TOP 10: Nejzdravější ořechy a proč je jíst denně?

TOP 10: Nejzdravější ořechy a proč je jíst denně?

od Tereza Gödrichová
Publikováno Aktualizováno

Někteří se možná bojí pojídat ořechy kvůli své linii, neboť je dobře známo, že obsahují spoustu tuků. Není třeba se tohoto obávat. Pokud je budete konzumovat s mírou a s rozumem, můžou vám naopak pomoct s hubnutím, a navíc dodají vašemu tělu mnoho užitečných benefitů.

I když jsou ořechy plné tuků, jedná se o zdravé tuky, a kromě toho obsahují i mnoho jiných pozitivních látek pro naše tělo, proto by se měly v našem jídelníčku objevovat na denní bázi. Existuje opravdu mnoho druhů, některých zdravějších, dalších méně prospěšných. Které ořechy zařadit do našeho jídelníčku?

Ořechové zátiší
Ořechy jsou nejen skvělá pochutina, ale také parádní dekorace do domácnosti.

1. Vlašské ořechy

Ořechy jsou známé především jako skvělý zdroj tuku, ale taková porce vlašských oříšků dodá také pěkné množství bílkovin, které podporují delší pocit sytosti. Prospívají i v oblasti příjmu omega-3 mastných kyselin, které pomáhají ke snižování rizika vzniku zánětů v těle.

Ze všech ořechů vyhrávají v největším obsahu antioxidantů, které chrání naše tělo před poškozením buněk, a navíc ženám jejich konzumace může pomoci při zmenšení příznaků PMS.

🥜 Tip na svačinku: Vlašské ořechy v bílém jogurtu s nakrájeným jablíčkem, hrstkou rozinek a posypané skořicí vykouzlí „rychloštrúdl“ na talíři a ještě s přídavkem zdravých a potřebných látek pro tělo.

2. Lískové oříšky

Další ze známých a velmi zdravých druhů oříšků jsou ty lískové. Obsahují velké množství mononasycených tuků, které pomáhají udržovat normální hladinu cukru i cholesterolu v krvi.

Velmi pozitivně působí na oči, v boji proti cukrovce zejména druhého typu a také přispívají ke zpomalování procesu stařecké demence. Jsou skvělým zdrojem vitamínu E i vápníku.

Nugát z ořechů
Z lískových ořechů můžete vytvořit také chutný nugát, který dodá skvělou chuť vaší snídani.

3. Mandle

Tento druh obsahuje nejvíce vlákniny ze všech ořechů. Dále jsou zdrojem vitamínu E, antioxidantů a různých dalších prospěšných látek, které snižují hladinu cukru v krvi i cholesterol.

Patří mezi oblíbené ořechy především díky své příjemné chuti. Skvěle se hodí do různého sladkého pečení či pokrmů a dezertů. Např. vyzkoušejte vyměnit kravské mléko za mandlové mléko do vaší ranní kaše a sami uvidíte, jakou lahodu a oříškovou příchuť vykouzlí.

4. Pistácie

Na pistáciích je parádní to, že mají o dost méně kalorií než jiné druhy ořechů (jedna pistácie má pouhé čtyři kalorie). Navíc také dobře chutnají, takže se skvěle hodí do hubnoucího jídelníčku.

Obsahují velké množství draslíku, který je potřebný pro zdravý nervový systém a svaly. Jsou také zdrojem vitamínu A, B a E, takže prospívají imunitnímu systému a zlepšují naši náladu.

Kuličky z ořechů
Z různých druhů ořechů můžete vykouzlit také chutné a zdravé recepty jako například oříškové kuličky.

5. Kešu oříšky

Ořechy bohaté na železo, hořčík i zinek. Díky těmto látkám posilují naši inteligenci, imunitu a napomáhají dodávat kyslík do všech buněk, což chrání před anémií a k tomu všemu ještě posilují zrak.

Jsou skvělým zdrojem antioxidantů, které přispívají proti vzniku mnoha chronických nemocí. Řadí se mezi ořechy s nižším procentem tuku a jejich pojídáním se zlepšuje stav pokožky.

6. Pekanové ořechy

Další ze zdravých ořechů, které podporují správnou funkci srdce, jsou pekanové oříšky. Kromě toho také snižují hladinu cholesterolu, a to až o 33 %. Obsahují antioxidany zabraňující vzniku plaku v tepnách.

Bohužel patří mezi ty kaloričtější varianty. Mají ale moc dobrou chuť a skvěle se hodí do různých koláčů a sladkého pečiva. Nebo takové lívance s porcí pekanových oříšků zakápnuté javorovým sirupem, to je lahoda!

Pečivo s pekanovými oříšky
Listové pečivo s pekanovými oříšky a datlovým sirupem potěší vaše chuťové pohárky.

7. Para ořechy

Obsahují velké množství selenu, který napomáhá ochraně před rakovinou kostí, prsu i prostaty. Jejich konzumace by se právě kvůli této látce neměla přehánět, protože vyšší množství může naopak škodit. Navíc se řadí mezi ty kaloričtější druhy ořechů.

Doporučené denní množství para ořechů se uvádí na pět až šest denně. Tělu dodají mimo jiné i vitamín B, hořčík a draslík.

8. Piniové oříšky

Piniové oříšky patří mezi ne příliš známé ořechy a také nespadají mezi ořechy v pravém slova smyslu. Jedná se o semínka borovice pinie, které mají jemně nasládlou máslovou chuť. Obsahují vitamín A, C, D, E a mnoho dalších prospěšných látek.

Parádně se hodí do sladkých i slaných pokrmů. Např. v italské kuchyni jsou součástí jejich výborného bazalkového pesta, a proto se hodí do různých salátů nebo těstovin.

Piniové ořechy
Piniové ořechy vám skvěle ochutí různé zeleninové saláty.

9. Makadamové oříšky

Tyto ořechy jsou nejkaloričtější ze všech druhů a také obsahují velké množství tuků, takže je třeba si dát pozor na snězené množství. Jedná se ale o zdravé tuky, které příznivě napomáhají krevnímu tlaku, cholesterolu i cukru v krvi.

V kuchyni jsou parádními pomocníky. Skvělé a snadno vyrobitelné je z nich mléko či krém. Mléko má příjemnou chuť a krém se může využít jako kosmetický přípravek.

10. Arašídy

Jsou velmi známé a někdy také přezdívané jako buráky. Arašídy sice nepatří mezi klasické ořechy, ale jsou jim velice podobné. Dají se sehnat za příjemné ceny, a i když se může zdát, že nepatří mezi ty zdravější pochutiny, opak je pravdou. Mají v sobě mnoho vitamínů a minerálů a v přiměřené míře jsou zdraví prospěšné.

Samozřejmě bychom se měli vyhnout solené variantě a raději sáhnout na ty bez soli. Nebo si je dopřát v podobě arašídových másel. Čtěte, ale vždy etikety a vybírejte spíše ty se 100% podílem arašídů.

🥜 Tip na svačinku: Vyzkoušejte si namazat arašídové máslo na opečený toust a obložte ho kolečky banánů nebo pomažte oblíbenou marmeládou.

Sendvič s arašídovým máslem a džemem
Sendviče s arašídovým máslem a marmeládou jsou skvělou svačinkou k zahnání chutí na sladké.

S ořechy se dá vymyslet spousta zajímavých pokrmů a chutnají skvěle samostatně i přidané do jídla. Mají mnoho pozitivních benefitů pro naše tělo i mysl a určitě byste se neměli bát jejich konzumace.

Jsou zdrojem zdravých tuků a dokážou parádně oživit nudné jídlo na talíři. Je dobré myslet na přiměřené množství, ať se to s nimi zase nepřehání. Přece jen všeho moc škodí. Ale pokud netrpíte alergií, určitě by se měli objevit ve vašem zdravém jídelníčku.

Články, které stojí za přečtení: