Domů » Storytelling: Jak být dobrý vypravěč?

Storytelling: Jak být dobrý vypravěč?

od Radka Čechová

Obdivujete lidi, kteří umí poutavě vykládat příběhy tak, že publikum ani nedutá? Dobrým vypravěčem se nemusíte pouze narodit, ale můžete se jím i stát. Stačí si osvojit vypravěčské metody a rady od zkušených profesionálů. Jak být dobrý vypravěč a sklidit konečně potlesk svého publika?

S poptávkou po vyprávění příběhů se zejména za poslední roky roztrhl pytel. Významně k tomu přispěly především celosvětově populární stand-up comedy, kterým se velmi dobře daří i u nás. Velký boom také aktuálně zažívají podcasty, kde se to vyprávěním nejrůznějších příběhů a historek ze života jenom hemží. Vyprávění ale nemusí být pouze v hlasové formě, ale také v té psané.

Osvojit si vypravěčské umění se proto vyplatí i začínajícím spisovatelům, když hledají ten nejlepší způsob, jak napsat knihu. Když budete umět dobře vyprávět, můžete také získat sledující třeba na instagramu, a to nejen psaním dlouhých zajímavých popisků u svých fotek, ale také můžete více zaujmout ve svém instastories.

Co je storytelling?

Vyprávění příběhů milujeme všichni, a to nejen v dětství, ale také v dospělosti. Lidé si vypráví příběhy od nepaměti a dalo by se proto říct, že vyprávění příběhů je jedním z nosných pilířů naší historie. Pomocí příběhů si z pokolení na pokolení předáváme nejen důležité informace o dění, ale také cenné zkušenosti našich předků. Vyprávění historek je navíc odjakživa přirozený způsob, jak se zabavit například večer u ohně.

Příběhy jsou všude okolo nás a aniž bychom si to možná uvědomovali, denně jich z okolního prostředí hltáme spousty. Třeba když zhlédneme televizní reklamu nebo když vyslechneme cizí rozhovor v hromadné dopravě. Příběhy nás zkrátka baví, fascinují a současně nás ovlivňují.

Umění vyprávění příběhů se proto dnes hojně využívá v oblasti showbyznysu i marketingu, kde se můžete setkat s anglickým termínem storytelling. A právě na storytelling method si v tomto článku posvítíme.

💡 Tip: Přečtěte si také Jak správně na small talk?

U ohně si lidé vyprávějí příběhy odjakživa

Kde všude se dá storytelling uplatnit?

Když si osvojíte techniky vyprávění, dokážete v lidech vyvolat správné emoce, dobře na ně zapůsobit a přenést jim něco tak, aby si to rychleji zapamatovali. Umění storytellingu vám může pomáhat v uměleckém vyjádření, v marketingu, při prezentacích a nejrůznějších komunikačních situacích. Srozumitelné a jasné vyjádření, improvizaci i práci s posluchačem oceníte i v rámci PR i HR komunikace. Metody storytellingu se vám budou hodit i v případě, že jste lídři a chcete si vylepšit svůj styl vedení lidí.

Storytelling se vám může hodit v těchto oblastech:

  • zábavní průmysl
  • nahrávání podcastu
  • marketing a brand storytelling
  • HR odvětví
  • edukativní přednášky
  • psaní knihy
  • umělecké vyjádření
  • PR komunikace
  • tvorba obsahu na sociálních sítích
  • prezentace firem
  • vedení lidí a týmů
Storytelling ovládá každý dobrý stand-up komik

Co musí splňovat dobrý vypravěč?

K tomu, abyste mohli být vypravěč, potřebujete v první řadě publikum. Dále je důležité mít zajímavý příběh, který může být vyprávěný buďto přesně podle skutečné události, nebo si jej můžete přikrášlit a dodat mu na napínavosti. Příběh si můžete klidně celý vymyslet, ovšem je důležité, aby působil dostatečně věrohodně. Ne vždy se to ovšem podaří, proto je vždy lepší, pokud je váš příběh pravdivý alespoň z části. A navíc, přeci jen asi nechcete své publikum tahat úplně za nos.

Příběh byste měli vyprávět vždy sami za sebe, být v projevu autentičtí, nechat na publikum působit svou osobnost a zprostředkovat mu svůj vlastní náhled. Současně se to ovšem nevylučuje s tím, že byste se během vyprávění nemohli stát postavami z příběhu. To, zda bude improvizovat a dodržovat pouze určitou kostru děje, nebo zda budete mít příběh naučený slovo od slova, je čistě na vás. Své publikum můžete také dokonale vtáhnout do děje tím, že s ním budete během vyprávění spolupracovat.

Každý správný vypravěč by měl mít především jasně stanovený a promyšlený obraz, který chce v divákově hlavě vyvolat. Tomuto základnímu obrazu, jehož součástí je myšlenka a emoce, by se mělo vše ostatní v příběhu podřídit. 

Jak vyprávět příběh

Každý příběh je jiný a stejně tak i způsob jeho podání. Váš příběh by měl diváky nejen zaujmout, ale také vyvolat v jejich myslích zvědavost. Jedině tak máte jistotu, že si například váš podcast poslechnou skutečně celý. Abyste tedy mohli být dobrý vypravěč příběhů, musíte mít těchto několik základních dovedností:

1. Sepište si kostru děje

Pokud chcete vyprávět příběh opravdu profesionálně, je dobré nepodcenit přípravu. Ta zahrnuje sepsání kostry příběhu. Jak moc detailní v sepisování budete, záleží jen na vás. Důležité je, abyste si udělali dopředu jasno alespoň v posloupnosti děje a nezapomněli na nic důležitého. Důkladně sepsaný příběh se vám také bude lépe pamatovat. Čím více budete znát svůj materiál, tím jistěji budete při vyprávění působit.

2. Dbejte na artikulaci a jasnou výslovnost

Pro kvalitní storytelling je zásadní dobrá výslovnost, jedině tak vám bude publikum rozumět a z vyprávění bude něco mít. Vyhněte se proto nedostatečné artikulaci. Nevhodná je ale také přílišná a nápadná artikulace, která by mohla znít nepřirozeně nebo napjatě. Svůj mluvený projev si můžete zkusit třeba nahrát a vyhodnotit nejslabší místa, která je potřeba zlepšit.

3. Vyvolejte napětí

Napětí je osvědčený způsob, jak své publikum zaujmout a zajistit si jeho pozornost. Napětí totiž lidé milují a záměrně jej vyhledávají. I když někdy tušíme, jak příběh dopadne, rádi se necháváme polapit do posloupné napínavé atmosféry děje. Když budou mít lidé už od začátku pocit, že váš příběh bude napínavý, jejich zvědavost je přinutí poslechnout si příběh celý.

4. Dejte důraz na detaily

Když váš příběh sdělíte příliš stroze, nejen, že s ním budete rychle hotoví, ale vaše publikum si z něj také málo odnese. Lidé totiž milují barvité příběhy, které si mohou detailně představovat. Používejte také metafory a originální přirovnání. Úspěšní stand-up komici popisují v příběhu vždy zajímavé detaily, díky kterým si lidé dokážou příběh dobře představit, a tím jim připadá více reálný. Na principu popisování detailů stojí také úspěšné knihy.

5. Pracujte s tempem a dynamikou

Dobrý vypravěč ví, kdy udělat pauzu, aby se slova vstřebala, a kdy zase naopak zrychlit, aby posluchač věnoval vyprávění svou plnou pozornost a ponořil se do příběhu. Malé pauzy mezi větami a hra s dynamikou dodávají postavám příběhu dotek reálnosti. Intuitivní tempo vypravěče je něco jako koření, které dokáže dát vyprávění tu správnou příchuť.

6. Rozlišujte postavy příběhu

Pokud hledáte způsob, jak být dobrý komik, určitě nezapomeňte rozlišovat jednotlivé postavy příběhu. A to nejlépe změnou hlasu. Pokud jste při vyprávění na jevišti nebo natáčíte video, můžete k hlasu přidat i nějaká gesta typická pro určitou postavu. Dejte si pozor, aby hlas každé postavy zněl opravdu dostatečně odlišně. Hlas postav příběhu je proto určitě dobré si dopředu natrénovat.

Znalosti storytellingu oceníte i při nahrávání podcastu

7. Neodbíhejte od tématu

Jeden z nejdůležitějších parametrů, jak vyprávět příběh, je držet se děje a vyvarovat se přílišného odbíhání od tématu. Vaše publikum by se mohlo začít nudit nebo ztrácet v ději. Odbíhání od tématu navíc působí velmi neprofesionálně, nepřipraveně a je to jeden z nejzaručenějších způsobů, jak své publikum odradit. Držte se proto kostry příběhu, hlavní zápletku děje uveďte včas a odbočky od tématu dělejte co nejkratší.

8. Používejte přítomný čas

Pokud vyprávíte příběh, který se stal přímo vám, nejlepšího efektu docílíte tím, když své vyprávění umístíte do přítomného času. Zvolit také můžete kombinaci minulého a přítomného času, kdy minulý čas použijete především v úvodní části vyprávění a postupně přejdete do přítomného času, který se hodí především pro klíčovou a napínavou část příběhu. Díky tomu bude vyprávění pro vaše publikum bezprostřednější a snáze druhé vtáhnete do děje.

9. Spolupracujte s publikem

Důležitou radou v tom, jak být dobrý vypravěč, je také spolupráce s publikem. Pokud tedy stojíte na jevišti, udržujte s lidmi z publika oční kontakt. Publiku můžete také podávat otázky a vyzývat ho k reakci, se kterou můžete dále pracovat. Pokud se to ve scénce hodí, lze vyzvat i někoho z diváků, aby přišel na pódium. Zapojit publikum můžete i ve svém podcastu nebo ve videu, a to tím, že vznesete nějakou otázku s pauzou, na kterou si posluchač či sledující sám pro sebe odpoví. Tím, že zapojíte myšlení svého publika, podnítíte v lidech zájem o vaše vyprávění a vyvoláte také klíčové emoce.

10. Stanovte správnou délku příběhu

Je těžké určit, jaká je správná délka příběhu. Nicméně je dobré si pohlídat, aby délka byla tak akorát. Kratší příběh se snadněji skládá a je vhodný zejména v případě, že s vyprávěním teprve začínáte. Pokud se chystáte vyprávět dlouhý příběh, ujistěte se, že není až přespříliš dlouhý nebo nudný. Někdy můžete vynechat detaily, aby byl dlouhý příběh o něco kratší, působil svižněji, a byl proto zajímavější.

Typy vypravěčů

Chtěli byste svůj příběh vyprávět čistě ze subjektivního pohledu, nebo toho potřebujete obsáhnout více? Abyste mohli storytelling v mluveném či psaném projevu dovést k opravdové dokonalosti, bude se vám hodit znát typy vypravěčů. Díky vhodnému použití typu vypravěče získají vaše narativy správnou dynamiku a svému příběhu můžete dát takový úhel pohledu, který se k němu bude nejlépe hodit.

Přímý vypravěč

Subjektivní vyprávění hlavního hrdiny. Sebe popisuje pouze zevnitř, nikoliv zvenčí. O ostatních postavách mluví pouze z vnějšího nazírání na ně. Nejčastěji používá první a třetí osobu.

Personální vypravěč

Vypráví to, co o sobě může znát hlavní postava zevnitř i zvenčí. Druhé vidí pouze z vnějšku. Často se v této variantě používá vnitřní monolog.

Vypravěč „oko kamery“

Vypráví pouze objektivně bez subjektivního zabarvení. Děj pouze sleduje a zprostředkovává dialogy jako kamera. Nezná vnitřní prožívání a myšlenky postav.

Vševědoucí vypravěč

Vypravěč precizně popisuje vnější děj včetně vnitřního prožívání a myšlenek postav. Zná jejich minulost a předvídá i budoucnost. Je všudypřítomný a ví, co se stalo na více místech současně.

Storytelling je potřeba trénovat

Storytelling je mocné umění. Příběhy nás totiž spojují, obohacují, motivují a zanechávají v nás dojem. Pokud toužíte být dobrý vypravěč, je to především záležitost praxe. Proto je vhodné sledovat i jiné vypravěče a inspirovat se v tom, co při vyprávění příběhu funguje a co ne. Vždy je co zlepšovat a učit se něco nového. Když si osvojíte některé výše zmíněné dovednostmi, na vašem vypravěčském projevu to bude určitě znát.

💡 Tip: Přečtěte si také Top 12 efektů psychologie reklamy a ovlivňování lidí.

Články, které stojí za přečtení: