Networking se zabývá tím, jak vytvářet a udržovat dlouhodobé vztahy mezi lidmi s cílem vybudovat spolehlivou síť konexí. Umění komunikace je dnes základem každého úspěšného podnikání. Pokud víte, co je to networking a jak ho dělat úspěšně, tak se vám otevírá nespočet možností, jak během relativně krátkého časového období vyšplhat vzhůru po žebříčku kariérních možností a otevřít před sebou nové horizonty.
Správně vybudovaná síť kontaktů vám zaručí rychlejší výměnu informací. Pokud dokážete propojit vlastní znalosti a zkušenosti s dovednostmi někoho jiného, tak tím výrazně zvýšíte efektivitu práce, ať už se pohybujete v jakémkoliv oboru. Navíc budete mít mnohem lepší přehled o tom, co se děje ve světě kolem vás a neuvíznete v tzv. sociální bublině.
Obsah článku
Proč se do networkingu pustit?
Zde je několik důvodů, proč by měl být networking zásadním aspektem, pokud chcete skutečně budovat svou kariéru.
Možnost výměny názorů
Nikdy nemůžete zjistit, kolik toho víte, aniž byste naslouchali ostatním lidem. Úspěch v kariéře se z velké části přičítá množství informací nebo nápadů, které jste v minulosti získali. Podporuje to výměnu myšlenek, která udržuje dlouhodobé vztahy a vzájemnou důvěru.
Jste díky tomu vidět
Jedinci, kteří usilují o zviditelnění buď kvůli podnikání, politice, nebo dokonce slávě, využívají networking více. Lidé si rychle všimnou ostatních, kteří mají schopnosti, díky nimž se stanou relevantními. Když vynikáte jak svými odbornými znalostmi, tak nabízenými službami, vytváříte prostor pro partnerství, která následně budují kariéru.
Mnoho nových příležitostí
Když si vás lidé začnou všímat, otevírá to dveře pro novější příležitosti. Podnikatelé a kariéristé, kteří navazují kontakty, se dokáží dostat, kam chtějí, s minimálním úsilím, protože se jim díky networkingu otevírá mnoho novějších příležitostí. Příležitosti, jako je setkání s těmi správnými klienty nebo dokonce setkání s lidmi, kteří jsou nadřazeni vaší kariérní dráze, mohou být odrazovým můstkem, který může změnit váš život k lepšímu.
Zlepšuje kreativitu
Aspirace a velké inovace jsou většinou tvořeny vnějšími faktory, kolem kterých se nacházíte. Intelektuální schopnosti v různých profesích se výrazně zlepšují díky kontaktům, které jste si v průběhu času vybudovali. I pouhá interakce s jedním člověkem může změnit celoroční výzkumnou práci a vyústit v průlom. Podobně smýšlející lidé, kteří jsou schopni sdílet své nápady, silně rozvíjejí svůj intelekt a kreativitu, podporují růst na své kariérní dráze a uvolňují v sobě tvůrčí talent.
Růst sebevědomí
Vytváření sítí je klíčovým nástrojem k růstu vynalézavé kariéry. Školení a certifikace získané díky networkingu posilují sebevědomí a podporují sebeúctu. Postupně budované sebevědomí vám může pomoci postavit se do pozitivní pozice, kdykoli budete v kariéře komunikovat s podobně smýšlejícími lidmi. To vám také dává příležitost dobře vyniknout při přijímacích pohovorech. Čím efektivněji tedy navazujete kontakty, tím větší sebevědomí si časem vybudujete.
Rozvíjíte dlouhodobé vztahy
Pokud je networking vzájemným vztahem, pak vám správný networkingový kanál může pomoci budovat kariéru. Ačkoli networking nemusí být snadným a rychlým přístupem k budování dlouhodobých vztahů. Ale udělat z něj oboustranný proces dávání a přijímání a může otevřít dveře pevnějšímu vztahu. Lidé, kteří učinili networking svou jedinou prioritou, dokázali vybudovat kariéru odpovídající jejich stanoveným cílům.
Jak dělat networking správně?
Zkušený networker by měl umět zahájit konverzaci a navázat nová přátelství bez ohledu na to, kdy a kde se zrovna ocitl. V tomto článku si shrneme 5 tipů, jak dělají networking profesionálové!
1. Určete si cíl a místo pro networking
Před tím, než vyrazíte na vybranou akci je dobré si určit, co od dané události očekáváte. Hledáte nadšence, kteří s vámi půjdou do podnikání? Chcete navázat známosti v určitém oboru? Anebo jen hledáte soulmates? Odpovědi na tyto otázky vám pomohou zvolit si vhodnou strategii a místa, kde se budete networkování věnovat.
Místa vhodná pro networking:
- firemní akce,
- workshopy,
- konference a přednášky,
- sportovní akce – maratóny, fitness lekce,
- festivaly.
Zlaté pravidlo zní: Přijďte o 15 minut dříve.
Dorazte na akci, ještě před jejím zahájením. Budete mít jedinečnou možnost seznámit se s organizátory a mnohem větší prostor na sebe upozornit dříve, než se ztratíte v davu. Lidé si vás pravděpodobně zapamatují lépe, když je stihnete oslovit, ještě před tím, než začne společenská zábava a jejich pozornost se přesune směrem ke stánku s občerstvením
2. Networking vyžaduje trénink
Jako vše ostatní vyžaduje i networking trénink. Pokud už předem víte, že jste spíše introvert a představa, že byste měli vyrazit na akci, kde nikoho neznáte vám nahání hrůzu, je lepší věnovat dostatek času domácí přípravě. Dokonce i Steve Jobs si musel svůj projev připravit před tím, než vyšel na jeviště.
Velmi důležitou roli hraje při nových setkáváních první dojem. Svůj protějšek můžete oslnit hned na první dobrou, anebo také nepříjemně překvapit. Ve druhém případě budou následky v budoucnu jen těžko napravitelné a bude vás to pravděpodobně stát velmi mnoho úsilí, než napáchanou škodu napravíte. Dbejte proto na upravený vzhled, dobré způsoby a nezapomínejte pozorovat neverbální projevy vašeho protějšku. Z řeči těla lze totiž odhadnout mnohem více, než by se dalo čekat. Můžete si včas všimnout, kdy se váš společník začíná nudit, nebo vám dává jasně najevo, že už mluvíte příliš dlouho a měli byste předat štafetu.
Používejte „small talk”
Ideální je, pokud vás ve společnosti cizímu člověku představí nějaký prostředník nebo společný známý. Může se ale stát, že se takový člověk nenajde. V takovém případě je nejjednodušším způsobem, jak začít konverzaci s neznámým člověkem tzv. „small talk“ neboli krátký rozhovor. Zpravidla se jedná o zdvořilostní fráze, které si denně vyměňujeme s kolegy, přáteli či členy naší rodiny jako např. „Jste tu dnes poprvé nebo chodíte na tyto přednášky pravidelně?“ anebo „Už jste vyzkoušela ten vynikající malinový dezert?“
Je to snadný a účinný způsob, jak prolomit led a překonat při seznamování prvotní ostych. Důležité je působit přirozeně a umět lidem naslouchat. Ukažte, že máte opravdu zájem o to, co se vám snaží váš společník říct a budete mít mnohem větší šanci získat si jeho náklonnost. Obecně je lepší vyhnout se složitým nebo kontroverzním tématům jako je např. politika nebo náboženství. Naopak témata, která spojují lidi napříč kontinenty jsou hudba, jídlo a sport.
Mějte vždy po ruce vizitku
I přes to, že většina z nás v současné době stěží vytáhne tužku a papír, je stále aktuální používat během obchodních jednání vizitky. Postupem času prošly vizitky mnoha modifikacemi a podléhaly nejrůznějším trendům. Oproti prvním vizitkám, které si mezi sebou předávali šlechtici v podobě portrétů, jsou dnešní vizitky výrazně kompaktnější. Malá kartička se základními údaji o vás je vše, co potřebujete k úspěšnému networkingu.
Pokud chcete na své okolí zapůsobit, tak si můžete vytvořit např. video vizitku, kterou velmi často využívají realitní makléři. Mimo jiné existují také chytré aplikace, které mohou nejdůležitější údaje z vizitky načíst během pár vteřin do vašeho smartphonu, kde budete mít všechny kontakty přehledně uspořádané.
3. Vytvořte si „image” pro váš networking
Networking je o budování vlastní sítě kontaktů. Stejně tak, jako vy hledáte nové kontakty do své sítě, se i vy sami můžete stát součástí sítě někoho jiného. Zamyslete se nad tím, jak by vás mělo vaše okolí vnímat a s jakou profesí nebo dovedností by si vás měli lidé propojit. Můžete se například představit jako IT specialista, který zrovna pracuje na nové aplikaci pro mobilní zařízení. Až se bude příště mluvit o novinkách v AppStore, tak si na vás lidé zaručeně vzpomenou!
Připravte si „elevator pitch”
Pod pojmem elevator pitch se skrývá označení pro tzv. výtahovou řeč neboli krátkou prezentaci, která by měla představit hlavní myšlenku vašeho podnikání nebo vás samotného jako odborníka v určité oblasti. Nesnažte se během tohoto projevu předat co nejodbornější informace a zaměřte se raději na to, abyste krátce a výstižně shrnuli to nejdůležitější, co by mohlo vaše posluchače zaujmout.
Standardní délka „elevator pitch” by neměla přesáhnout 60 vteřin, proto se jí také jinak říká „minutový networking”. Pokud potkáte někoho, kdo se o daný obor už zajímá, můžete svůj projev o něco prodloužit. Účelem je, aby váš obchodní partner získal představu o tom, co děláte. Pokud se vám podaří ho zaujmout, tak si můžete sjednat další schůzku, abyste mohli detailněji probrat případné dotazy.
4. Vyšperkujte si profil na sociálních sítích
Internetový prostor je ideálním místem pro propagaci vašeho produktu nebo provádění social networkingu. Vytvořte si důvěryhodný profil na sociálních sítích jako je FB, LinkedIn, Twitter a Instagram. Přečtěte si nějaké články o nejnovějších trendech. V tomto článku nové trendy a marketing na Instagramu. Popište svůj produkt nebo služby, které nabízíte tak, aby se s nimi mohl každý, kdo navštíví váš profil ihned seznámit. Dobrý dojem mohou udělat také profesionální fotografie nebo zajímavá videa na YouTube.
Mnoho zaměstnavatelů dnes prohlíží profily svých uchazečů na sociálních sítích, a proto byste nikdy neměli sdílet v online prostředí cokoliv, co by vás mohlo zbytečně kompromitovat. Naopak dobrým dojmem zapůsobíte, pokud na svém profilu budete pravidelně sdílet odkazy na osobní blog nebo publikovat přínosný obsah, kterým dáte najevo, že máte všeobecný rozhled.
Ze začátku byste měli využívat sociální sítě pouze jako prostředek k oslovení potenciálních obchodních partnerů nebo zákazníků. Příkladem může být například pozvánka na událost, kterou vaše společnost organizuje. Teprve poté, co se potkáte s reálnými lidmi, s nimi můžete následně udržovat kontakt přes sociální sítě.
5. Přípomínejte se – pečujte o svou síť
Pokud jste již udělali první krok k úspěšnému networkingu a navázali jste nové známosti, tak to znamená, že jdete správným směrem. Neměli byste však vydržovat dlouhou pauzu. Po schůzce s obchodním partnerem mu mužete např. poslat email s poděkováním a případné pozvání na další událost. Budete-li i nadále věnovat dostatek péče a pozornosti nově získaným kontaktům, stanou se z nich postupem času blízcí známí, přátelé nebo kolegové – ne jen „mrtvé“ položky v adresáři.