Je to už více dva roky, co celosvětová pandemie změnila život téměř každému a proměnila mnoho aspektů podnikání. Stovky tisíc podniků tuto těžkou dobu nezvládly, ale některé díky odhodlání, dobré vůli spotřebitelů a vynalézavosti přežily a vyšly z krize silnější. Jaká byla jejich cesta k nové ziskovosti a jak přežily pandemii?
Obsah článku
Co se naučily firmy, které přežily pandemii?
Mnohdy podniky musely změnit systém svého podnikání během pandemie a přejít k novému modelu. I když se obchodní modely jednotlivých společností od sebe navzájem dost liší, existuje několik společných témat, které jim zajistily úspěch.
1. Udělejte si čas na péči o sebe.
Pandemie byla psychicky náročné období pro každého. Někteří se museli potýkat nejen s velkými změnami v podnikání, ale ještě k tomu měli doma děti, se kterými se museli učit, jiní museli být podporou dalším členům rodiny. Taková zátěž si brzy vybere svou daň. Péče o sebe je proto základem úspěchu.
Pokud nejste schopni se postarat sami o sebe, nebudete schopni se postarat o svou rodinu, společnost a svůj tým, proto je naprosto nezbytné udělat z vlastního duševního zdraví prioritu. Stejně jako v letadle nejprve nasadíte kyslíkovou masku sobě, abyste pak mohli pomoci všem ostatním.
2. Nedoufejte v minulost.
Podnikatelé, kteří úspěšně zvládli změnu, spíše dříve než později došli k závěru, že nemůžou pokračovat ve starém způsobu práce a nepomůže jim doufat, že se minulost někdy vrátí. Mnoho podniků pak u nových způsobů i zůstalo.
Přizpůsobit se musely i tak velké firmy jako Disney. Generální ředitel Bob Chapek vysvětlil, že pandemie přiměla společnost zvážit „alternativní způsoby“ oslovení diváků mimo kina. Disney začal pouštět řadu filmů na svém stream kanálu Disney+. A přestože se kina v tuto chvíli znovu otevřela, diváci mají nadále možnost si vybrat, jestli chtějí nové filmy vidět na velké obrazovce nebo doma.
Dříve Disney na tuto možnost nespěchal, protože se bál ohrozit své vztahy s řetězci kin. Díky pandemii ale nebyl důvod to nezkusit a dnes díky tomu mají nástroj, jak konkurovat Netflixu či HBO.
Eventové agentury, společnosti pomáhající v péči o děti zaměstnanců, sportovní kluby: to vše byly solidní obchodní modely před pandemií. A mohou být solidními obchodními modely znovu. Ale v době pandemie podnikatelé, kteří učinili rozhodné kroky brzy, aby se vydali jiným směrem, byli ti, kteří přežili. Zároveň jim to dalo nástroje a nové možnosti, jak prosperovat.
3. Udělejte to, co musí být uděláno
Nivati, společnost podnikající v oblasti wellness a zdraví, propustila všechny kromě asi 15 z 1200 masážních terapeutů a také téměř všechny zaměstnance na manažerských pozicích. Stejný osud potkal mnohé další podniky téměř ve všech odvětvích.
Pro podnikatele, kteří tráví obrovské množství času náborem a budováním firemní kultury a poté kultivováním vztahů mezi lidmi, může být propouštění nesmírně těžké (nehledě na to, že je i drahé). Ale společnost, která zkrachuje, protože si příliš dlouho udržela příliš mnoho lidí, nedělá nikomu žádnou laskavost.
💡 Tip: Ačkoliv se od úspěšných firem můžeme hodně naučit, stejně tak nepodlehněte klamu přeživších, ale podívejte se i na neúspěšné firmy a učte se z jejich neúspěchu.
4. Najděte další talenty u svých lidí.
Zakladatelka společnosti Mei Mei přesunula svůj tým z provozování restaurace na natáčení videolekcí o výrobě knedlíků. Poté se zaměřili na marketing, výrobu a distribuci knedlíků po celé zemi. Maséři z Nivati se zaměřili na oblasti, které pro ně do té doby byly jen okrajové, jako je výuka jógy a životní koučink online.
Pokud chcete v těžkých dobách změnit směr svého zaměření, musíte to často udělat s lidmi, které máte a budou to oni, kteří budou změnu realizovat. Častokrát mají členové vašeho týmu další jedinečné dovednosti, které tuto změnu umožní.
💡 Tip: Tým je základem každého podnikání. Přečtěte si více o tom, jak sestavit tým, který bude fungovat, a o tom, jaká je vaše role a co z toho vyplývá.
5. Naslouchejte svým zákazníkům.
Všechny společnosti, které úspěšně prošly pandemií, měly určitou zákaznickou základnu. Klíčovým vodítkem k dalšímu rozvoji se stala interakce s těmito zákazníky s cílem zjistit, co oni potřebují v době, kdy se jim mění životy pod rukama.
Mnohé firmy našly způsoby, jak sloužit svým stávajícím firemním klientům prostřednictvím nových platforem, které se zabývaly nově pochopenými potřebami. Vždy naslouchejte tomu, jak zákazníci popisují své potřeby a přání, a v důsledku toho uvažujte o novém směru. Může to být to, co udrží vaši firmu při životě.
6. Najděte své zákazníky tam, kde jsou oni.
Mei Mei se přeorientovala z konvenční restaurace na poskytování online videolekcí výroby knedlíků a jejich prodej a zisky vzrostly. Vybudovali díky tomu úplně jiný podnik než restauraci, kterou provozovali roky předtím a nabízeli své produkty zákazníkům tam, kde je oni chtěli.
Mnohé jiné firmy se přeorientovaly z podnikání na místě k poskytování virtuálních služeb. Firmy, které pandemii přežily, jsou odolnější a více prosperují. Umí se lépe přizpůsobit domácímu životnímu stylu, novým digitálním návykům a dalším společenským změnám, k nimž došlo během pandemie.
Agilita, automatizace a digitalizace jsou vlastnosti, díky kterým firmy z krize vzešly silnější a s novým nábojem.
Přežila vaše firma pandemii? Jaké byly hlavní lekce, které jste se během té doby naučili vy? Jaké změny jste natrvalo zařadili do svého podnikání a budete v nich nadále pokračovat?