Domů » Keto dieta: Hlavní negativní zkušenosti a rizika

Keto dieta: Hlavní negativní zkušenosti a rizika

od Tereza Gödrichová
Publikováno Aktualizováno

Tak jako vše i keto dieta má své negativní stránky. Jedná se o druh stravování s nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem tuků. V poslední době se stává více oblíbeným životním stylem a také se běžně využívá při hubnutí.

Omezení sacharidů a zvýšení příjmu tuků vede ke ketóze, tedy metabolickému stavu, kdy tělo využívá k získávání energie především tuky namísto sacharidů. To je jedno z velkých pozitiv tohoto druhu stravování.

Ovšem i tento dietní styl s sebou nese nějaká rizika, kterých byste si měli být vědomi. Než se rozhodnete něco dodržovat, vždy zvažte veškeré klady i zápory. V tomto článku se dozvíte, jaké jsou negativní stránky keto diety.

Ovoce
Vyřazením mnoha druhů ovoce postrádáte některé důležité vitaminy

1. Keto chřipka

Příjem sacharidů při keto dietě se obvykle omezuje na méně než 50 gramů denně, což může vašemu tělu učinit velký šok. Na začátku tohoto stravovacího režimu, kdy nejprve vyčerpáte zásoby sacharidů a přejdete na využívání tuků jako paliva (jak se již zmínilo výše), se mohou objevit příznaky podobné chřipce.

Patří mezi ně bolesti hlavy, závratě, únava, nevolnost a zácpa. Děje se tak i částečně kvůli dehydrataci a nerovnováze elektrolytů, ke kterým dochází, když se vaše tělo přizpůsobuje ketóze.

I když se většina lidí prodělávajících keto chřipku cítí po několika týdnech lépe a příznaky pravděpodobně úplně vymizí, je důležité tyto příznaky sledovat po celou dobu stravování. Dále byste měli dbát na dostatečnou hydrataci a jíst potraviny bohaté na sodík, draslík a další elektrolyty.

2. Nedostatek živin

Vzhledem k tomu, že keto dieta omezuje určité potraviny, zejména živinově bohaté ovoce, celozrnné obiloviny a luštěniny, selhávát v dodávání doporučeného množství vitaminů a minerálních látek.

Keto dieta neposkytuje mnoho vápníku, vitaminu D, hořčíku a fosforu. To může časem vést k jejich nedostatku. Celková nutriční hodnota závisí na konkrétních potravinách, které jíte. Strava bohatá na zdravé potraviny s nízkým obsahem sacharidů, jako je avokádo, ořechy a neškrobová zelenina, dodává více živin než zpracované maso a různé keto pochoutky vyskytujících se na trhu již v značném počtu.

Proto sledujte, jaké vitaminy a látky do sebe dostáváte a případně si pořiďte doplňky stravy, abyste nepřicházeli o potřebné živiny. Nebo upravte jídelníček a snažte se do něj zakomponovat co nejvíce celistvých a na živiny bohatých potravin.

💡Tip: Pokud vás zajímá, co můžete jíst při keto dietě a jak si sestavit jídelníček, tak si přečtěte článek o 16 nejlepších keto potravinách.A pro další nápady a inspiraci na vaření v kuchyni mrkněte na 15 nejoblíbenějších jídel v keto dietě.

3. Omezení potravin

V občasných případech se keto dieta nedoporučuje, protože se špatně dlouhodobě udržuje a omezuje mnoho zdraví prospěšných potravin. Takové čerstvé ovoce a zelenina, celozrnné výrobky a nízkotučné mléčné výrobky mohou pomoci i s dlouhodobým hubnutím a celkovým zdravím.

Příjem sacharidů se stanovuje k hranici 50 g (nejlépe do 30 g za den). Při keto dietě se proto preferuje maso, tučné mléčné výrobky, vejce a neškrobová zelenina. Vyřazují se obilné výrobky, pečivo, rýže, brambory, těstoviny a sladkosti. Vyloučením takových potravin chybí ve stravě mnoho vitamínů a minerálů, a proto se musí doplňovat  jinou cestou.

Pro některé lidi navíc může být obtížné vyhýbat se konzumaci tak rozsáhlého seznamu potravin a zkrátka jim chybí určitá jídla. I když se dá vymyslet spousta alternativ, ne každému takové verze pokrmů sedí.

Těstoviny
Některá jídla můžou lidem chybět a nic je nenahradí

4. Nízká hladina cukru v krvi

Různé nízkosacharidové diety, třeba jako právě keto dieta, pomáhají s regulací hladiny cukru v krvi u lidí s cukrovkou. Kromě toho takový druh stravy může pomoci s úbytkem hladinu hemoglobinu A1c, což je ukazatel průměrné hladiny cukru v krvi.

U jedinců s diabetem 1. typu se však zvyšuje riziko častějších stavů o nízké hladině cukru v krvi (hypoglykémie), které se projevují zmateností, třesavkou, únavou a pocením. Hypoglykémie může vést až ke kómatu a smrti, pokud není správně léčena.

Pokud lidi s diabetem 1. typu užívají příliš mnoho inzulínu a nekonzumují dostatek sacharidů, obvykle se u nich objeví právě nízká hladina cukru v krvi. Proto také keto dieta může toto riziko zvýšit, neboť razantně omezuje sacharidy.

Toto riziko se v občasných případech může stát i lidem s diabetem 2. typu, jestli užívají inzulínové léky. Vždy je třeba se poradit se svým lékařem, který vám nejlépe naordinuje správný jídelníček.

5. Zatížení ledvin

Živočišné potraviny s vysokým obsahem tuku, jako vejce, maso a sýry, představují základ keto diety, protože neobsahují sacharidy. Pokud jíte hodně takových produktů, může se u vás zvyšovat riziko vzniku ledvinových kamenů. Ovšem, věděli jste, že jde dodržovat i veganská a vegetariánská keto dieta?

Děje se tak proto, že vysoký příjem živočišných potravin může způsobit, že vaše krev a moč budou kyselejší, což povede ke zvýšenému vylučování vápníku. Keto dieta také redukuje množství citrátů, které se uvolňují taktéž do moči. Vzhledem k tomu, že citrát se váže na vápník a zabraňuje tvorbě ledvinových kamenů, může jeho snížená hladina také zvyšovat riziko jejich vzniku.

Lidé s chronickým onemocněním ledvin by se určitě měli vyhýbat keto dietě, protože oslabené ledviny nemusí být schopny odstranit nahromaděné kyseliny v krvi, které jsou výsledkem těchto živočišných potravin. To může vést ke stavu acidózy, která zhoršuje léčení této nemoci. Navíc se jedincům s chronickým onemocnění ledvin doporučuje strava s nižším obsahem bílkovin, zatímco keto dieta má střední až vysoký obsah bílkovin.

6. Zažívací problémy a změny střevních bakterií

Protože keto dieta omezuje sacharidy, občas se obtížně splňuje denní potřeba vlákniny. Některé z nejbohatších zdrojů vlákniny, jako je ovoce s vysokým obsahem sacharidů, škrobnatá zelenina, celozrnné výrobky a fazole, se při tomto druhu stravování vylučují z důvodu jejich bohatství na sacharidy.

V důsledku toho může keto dieta vést k zažívacím potížím a zácpě. Vláknina navíc vyživuje prospěšné bakterie ve střevech. Zdravá střeva posilují imunitu, zlepšují duševní zdraví a snižují různé záněty v těle.

Pokud se tedy u keto diety nehlídá dostatečné množství vlákniny, nejspíše negativně ovlivní střevní bakterie. Proto se doporučuje zařadit potraviny, které se jak hodí do ketogenní diety, tak obsahují dostatek vlákniny. Jedná se třeba o lněná a chia semínka, kokos, brokolici, květák a listovou zeleninu.

💡 Tip: Mezi skvělé zdroje vlákniny zapadající do kritérií keto diety patří i čekankový sirup obsahující minimum sacharidů i kalorií. Díky němu navíc docílíte sladké chuti, takže se skvěle hodí pro různé keto dezerty nebo oslazení kávy či čaje.

6. Poškození zdraví kostí

Keto dieta se také pojí se zhoršeným zdravím kostí. Snížená pevnost kostí se pravděpodobně děje kvůli úbytku hustoty kostních minerálů, ke kterému může docházet při adaptaci vašeho těla na ketózu.

Provedlo se již několik výzkumů na tento fakt, přesto ale není ještě zcela potvrzen. Musí se udělat ještě rozsáhlejší studie, aby bylo jasnější, zda se opravdu zhoršuje zdraví kostí kvůli keto diety.

7. Zvýšené riziko chronických onemocnění

Vliv keto diety na větší riziko chronických onemocnění, jako srdeční choroby nebo rakovina, se stále velmi vášnivě probírá a není zcela objasněn. Některé důkazy naznačují, že stravovací styly s vysokým obsahem tuků a málo sacharidy, navíc zaměřující se na živočišné potraviny, mohou vést ke špatným zdravotním výsledkům. Kdežto diety, které kladou důraz na rostlinné zdroje tuků a bílkovin, poskytují výhody.

Nízkosacharidová strava založená na rostlinných produktech se spojuje s nižší mírou srdečních chorob. Přesto je zapotřebí provést rozsáhlejší studie.

Keto dieta může vést k určitým nemocem

Keto dieta se sice krátkodobě spojuje s úbytkem hmotnosti a dalšími zdravotními přínosy, ale časem může vést k nedostatku živin, zažívacím problémům, špatnému stavu kostí a dalším problémům.

Vzhledem k těmto rizikům by se lidé s onemocněním ledvin, cukrovkou, srdečními či kostními potížemi nebo jinými zdravotními problémy měli před vyzkoušením keto diety poradit se svým lékařem.

I když na žádné onemocnění netrpíte, tak se můžete poradit s výživovým odborníkem, abyste si naplánovali vyvážená jídla a sledovali hladinu živin. Tím minimalizujete rizika komplikací a nedostatku živin.

Články, které stojí za přečtení: