Jak napsat motivační dopis, aby vám pomohl získat vytouženou práci nebo brigádu? Nevíte jaké zvolit oslovení, nebo si nejste jisti rozsahem, případně obsahem motivačního dopisu? Jedná se možná pouze o pár řádků… Řádků které však můžou rozhodnout o tom, zdali vůbec dostanete šanci o vybranou pracovní pozici dále bojovat.
Obsah článku
Jak napsat motivační dopis?
Pokud nehodláte vydělat peníze podnikáním, psaní motivačního dopisu se nevyhnete. Některé pracovní nábídky motivační dopis přímo vyžadují. V takovém případě si na něm dejte extra záležet a pokud se chystáte zkopírovat svůj motivační dopis jako sloh ze střední, možná rovnou raději hledejte další nabídku.
Ostatním firmám postačí krátký průvodní dopis. Ať už budete psát jeden nebo druhý, je dobré řídit se několika principy, které pomůžou, aby váš motivační dopis zapůsobil co možná nejlépe.
Jednoduché nebo osobní oslovení
Když není zřejmé kdo je adresátem, nejjednoduší je použít “Dobrý den”. V jednoduchosti je krása. Pokud je to však jen trochu možné, zkuste v inzerátu nebo jinak dohledat, kdo konkrétně bude motivační dopis číst.
Představte si například situaci, kdy pouze váš dopis bude obsahovat osobní oslovení danému personalistovi. Na stránkách pracovních portálů většinou je menším písmem jméno personalisty a v tom případě je mnohem lepší oslovení “Vážená paní XY” nebo třeba méně konvenční “Hezký den, XY”.
Méně může být u motivačního dopisu více
Když se pustíte do sepisování motivačního dopisu, uvědomte si, komu je adresovaný. Personalistu, který bude dopis číst, musíte zaujmout. Proto se snažte psát o tom, co by zaměstnavatele mohlo zajímat a nevešlo se (nebo nehodilo) do životopisu. Ideální je se podívat do inzerátu a popsat vaše osobní zkušenosti s tím, co v nabídce firma požaduje.
Méně je více, v případě motivačního dopisu toto heslo opravdu platí. Pokud však plánujete napsat půl strany A4 větami o tom, jak moc tu práci chcete, doplňte ji raději další polovinou o tom proč by měli chtít Vás. Délka motivačního dopisu se pohybuje od poloviny strany po jednu stranu. Délku můžete ovlivnit tím, že vynecháte klišé, která se v motivačních dopisech opakují.
Otázka: Proč?
Když píšete motivační dopis, tak byste jím měli odpovídat na základní otázku: Proč by mě měl zaměstnavatel přijmout, jaký mám pro něj přínos. Motivační dopis by neměl být nudný text, ale jasný argumentační výtah Vašeho životopisu přizpůsobeného dané pozici.
Uveďte konkrétní důvody
Důvodem může být třeba to, že milujete psy a proto chcete pracovat ve firmě co pro ně vyrábí granule. Ještě lepší je spojit nějaké zdánlivě nevýznamné plus s vaší profesní zkušeností. Například, že byste rádi dělali skladníka, jako v předchozím zaměstnání, a protože máte provozovnu dané firmy blízko domova, jste časově flexibilní.
Pozitivní tón
Pokud jste například čerstvě po studiu, je dobré držet se pozitivního tónu a vyvarovat se větám typu: “Bohužel nemám žádnou praxi…”. Není ani úplně vhodné psát ve smyslu: “Konečně pořádná práce pro mě. V předchozí práci mě nedocenili, ale jsem si jistý, že spolu si budeme rozumnět.”
Zkuste výše zmíněné příklady trošku “zabalit”. Díky studiu máte spoustu volného času a tak máte třeba zájmy a koníčky, které určitě vyžadují určité schopnosti a dovednosti, nebojte se je zmínit a uvést mimo jiné své měkké dovednosti. Místo kritiky předchozího zaměstnání a ujištění, že tentokrát to určitě vyjde, pochvalte zaměstnavatele a třeba sdělte, že jeho produkt je pro vás smysluplný a daná práce by vás motivovala.
Nepište přílišné ultimáta a nepožadujte benefity. Vše je lepší řešit v pozitivním tónu a vyhnout se ultimativním slovním spojením. Lepší je napsat, že si myslíte, že jste při práci z domova efektivnější než napsat, že nechcete dojíždět hodinu do práce a tak raději pracujete z domova.
Motivační dopis vzor
Existuje nespočet šablon a vzorů pro konkrétní pozice, je ale opravdu motivačí dopis to pravé místo pro šablonovitý přístup? Každý motivační dopis, který najdete, však berte spíše jako příklad. Samozřejmě se vám již na poprvé může podařit napsat skvělý motivační dopis, který vás dostane na pohovor do vytoužené firmy.
Když však budete mít pocit, že to ze začátku nejde, nezoufejte, čím víc jich přečtete a napíšete, tím snáze se vám budou psát. Můžete se inspirovat třeba následujícím.
Dobrý den,
zaujala mne vaše nabídka stáže „Žurnalistika, marketing a copywriting“.Jsem student druhého ročníku navazujícího studia na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně (obor Ekonomika a management) a hledám praxi v oblasti, která mě na škole zaujala, konkrétně online marketingu.
Nejsem sice žádný politolog, ale o dění na politické scéně se zajímám, především o jeho podobu na sociálních sítích. Baví mě politická satira, ale jsou pro mě důležitá fakta a ověřitelnost informací. Vím, kdo je to Marek Prchal i to, jak významná je forma sdělení informace. Také mi není cizí marketingový výzkum a za čísly hledám smysl. Mám kreativního ducha – na letních táborech vymýšlím program pro děti, rád tvořím nové věci a sem tam si napíšu i nějakou básničku.
Za možnost zajímavé stáže bych byl rád a samozřejmostí je odpovídající přístup. V případě zájmu mě neváhejte kontaktovat.S pozdravem,
Jméno Příjmení