Domů » 12 Tipů: Jak sehnat sponzora?

12 Tipů: Jak sehnat sponzora?

od Eliška Vachková

Sháníte sponzora pro váš projekt, ale nevíte, jak na to? Co vše je potřeba pro jeho získání udělat, to vám dnes poradíme.

K čemu je dobré mít sponzora?

Ne ke každému podnikání je sponzor zapotřebí, záleží na velikosti a rozmanitosti vašeho plánu. Jestliže máte například v plánu zprovoznit e-shop s oblečením z druhé ruky, pravděpodobně moc financí nebude zapotřebí. Pokud ale chcete firmu, která bude něco vyrábět, budou investice potřeba, a to nemalé částky. Sponzoři vám poskytnou peníze, za které si pořídíte prostor, najdete ty správné osoby a budete moct vyrobit vámi zvolené produkty.

Samozřejmě existuje také možnost, že peníze seženete z jiných zdrojů – ze své finanční rezervy, půjčkou v bance nebo crowdfundingem (veřejnou sbírkou). Každá z těchto metod má své výhody i nevýhody, nicméně sponzorství je oblastí, která se zaměřuje na hledání do budoucna potencionálně fungujících firem, tudíž se nebude zdráhat věnovat vám dostatek financí.

Abyste i vy získali sponzora, je potřeba učinit určité kroky, o kterých si v dnešním článku povíme.

12 Tipů: Jak sehnat sponzora?

Aby se vám podařilo najít vhodného kandidáta, měli byste se nejprve zamyslet nad několika věcmi. Sehnat sponzora není tak lehké, nicméně existuje několik tipů, jak zvýšit své šance. Jaké to jsou?

1. Najděte cílovku

Na koho cílíte se svým produktem či službou? Jsou to teenageři, dospělí do 30 nebo nad 60? Podle těchto kritérií se porozhlédněte po sponzorech, kteří cílí na stejnou skupinu, aby se dohoda vyplatila oběma stranám. Když budete mít jasno, koho hledáte, bude celý průběh snazší a mnohem pravděpodobněji najdete přesně toho, koho hledáte.

2. Buďte vidět

Založte si stránky, ať už webové či na sociálních sítích, kam budete pravidelně přidávat obsah, abyste se co nejvíce zviditelnili. Když o vás nebude slyšet, nezískáte si důvěryhodnost, a žádný sponzor do vás nebude chtít investovat. Čím větší fanouškovská základna, tím lepší jméno a možnost získat finanční podporu. Ke správě vašich stránek si můžete najmout zkušeného influencera, který je profíkem v oboru a přesně ví, jak zvýšit zájem o značku.

3. Orientujte se na trhu

Podívejte se na internet a prozkoumejte veškeré sponzory, které odpovídají vašim požadavkům a sepište si seznam těch nejlepších, které byste chtěli oslovit. Zjistěte, koho v minulosti sponzorovali nebo sponzorují nyní. Buďte obeznámeni s tím, co dělají, koho podporují, proč ho podporují a využijte tyto informace pro vaši žádost.

4. Vše promyslete

Než napíšete žádost, mějte vše promyšlené – prezentaci vaší značky, důvody, proč by vás daná firma měla sponzorovat a samozřejmě správně napsanou žádost. Pokud nevíte, jak na to, nebo si nejste úplně jistí, mrkněte na internet, najdete tam návody či dokonce placený produkt, který vás celým průběhem provede.

sponzor
Vyhraďte si čas na přípravu a připravte se tak, jak nejlépe umíte. Své myšlenky si sepište na papír, abyste je měli na očích a mohli je vylepšovat.

5. Ptejte se

Máte v okolí někoho, kdo se pohybuje v podobných vodách? Zeptejte se ho na průběh, nechte si poradit a případně si vezměte kontakty na nějaké potencionální sponzory vašeho projektu – svět je malý a nikdy nevíte, kdo se s kým zná. Když se neptáte, nevíte.

6. Mějte jasnou vizi

Měli byste mít přesně ujasněno, proč by váš nápad měl někdo sponzorovat, proto si klidně takové body sepište, abyste v nich měli jasno. Čím jste výjimeční, kolik peněz přesně potřebujete, na co je potřebujete? Připravte se na otázky, které by mohli přistát tím, že se na ně zeptáte nejdřív sami sebe. Klidně si takový rozhovor nacvičte s kamarádem, díky čemuž získáte mnohem větší sebevědomí.

7. Napište žádost o sponzoring

Samozřejmě neopomeňte tu hlavní část – napsání žádosti. Co by taková žádost měla obsahovat?

  • Představení vaší značky
  • Proč žádáte o financování
  • Co můžete nabídnout vy sponzorům (reklama, produkty zdarma)

Takovouto žádost můžete uveřejnit na vašich stránkách, nebo ji poslat přímo vybranému sponzorovi. Důležité je, aby text zaujal a motivoval k dotacím. Jak napsat žádost o sponzorský dar či jeho vzory najdete na internetu.

8. Nechte si poradit od odborníka

Nechcete na to být sami a hodila by se vám cenná rada odborníka? Pak najděte někoho, kdo má takovou zkušenost, nebo si zaplaťte on-line průvodce celým procesem vyřizování žádosti a sháněním sponzora. Vytěžíte tak maximum a vaše šance výrazně stoupnou. Myslete ale také na to, aby to celé nebylo jen divadlo – buďte sví a chovejte se lidsky, to totiž lidé ocení nejvíce.

sponzor
Hledejte si přátelé v oboru, abyste tak získali kontakty i cenné rady, které v budoucnu jistě využijete.

9. Mějte k dispozici recenze

Pokud už nějakou dobu působíte na trhu a máte své zákazníky, kteří jsou spokojení, nechte si od nich napsat recenze, které poté můžete prezentovat jako výsledek své práce. Jednak musíte svému nápadu věřit vy, ale pokud máte i podporu zvenku, určitě to vyvolá nejen dobrý dojem, ale také důvěryhodnost.

10. Myslete na smlouvu

Až budete mít vše domluvené, nezapomeňte to také sepsat a mít tak jistotu o všech podmínkách, které jste si stanovili. Nikdy nevíte, co se může stát, a vsadím se, že byste neradi přišli o své podnikání. Jak se říká: Důvěřuj, ale prověřuj. Pokud je smlouva vytvořená, důkladně si ji přečtěte a zeptejte se na vše, čemu nerozumíte – později byste mohli litovat, že jste tak neučinili.

11. Mějte vytvořen příběh k vaší značce

Jak to celé začalo? Proč jste se rozhodli podnikat, co vás k tomu vedlo? To vše nejsou jen kecy navíc, ale důležitá podstata. Správná značka by měla mít svůj (zajímavý) příběh, který by také měla prezentovat. Mějte i vy svůj a použijte ho – překvapí vás, jakou má sílu.

Přednáška Martina Vasqueze o tom, jak je důležité vyprávět příběh.

12. Čísla, čísla, čísla

Lidé, kteří jsou vysoko postavení, milují čísla. Když jim řeknete, kolik přesně dělá roční obrat vaší firmy a jaké máte statistiky návštěvnosti/prodeje, budou nadšení. Dáte jim totiž přesný výsledek, který mohou jednoduše vyhodnotit, a na základě něho se rozhodnout.

Závěr

Nyní už víte, jaké kroky vedou k úspěšnému sehnání sponzora. Bude to záležitost dlouhodobého hlediska, která ale stojí za to. Přejeme hodně štěstí při hledání!

Články, které stojí za přečtení: