Máte nápad, který si myslíte, že má budoucnost a lidi by zaujal? Pak byste ho rozhodně měli zrealizovat. Úspěšné od neúspěšných dělí odvaha, vytrvalost a vystoupení z komfortní zóny. Jak zažít podnikat od nuly a další tipy se dozvíte v tomto článku. Jak ale na podnikání, když nemáte miliony na účtě?
Obsah článku
Na co si dát pozor, než začnete podnikat
V prvním případě, než vůbec začnete svůj nápad realizovat, byste si měli zjistit veškeré informace, které se k podnikání vážou. Je to například výška sociálního a zdravotního pojištění, které jako OSVČ musíte každý měsíc platit. Abyste s úhradou neměli problém, je důležité nastavit takovou cenu za práci, která pokryje i tyto náklady.
Pracovat sám na sebe je také zodpovědnost, proto byste si měli být jistí, že do toho opravdu chcete jít – zálohy, daně, faktury – to vše vás čeká. Měli byste mít přehled, kdy a kam co odevzdat, abyste se tak vyhnuli problémům v budoucnu. Ze začátku toho možná bude hodně, ale časem si zvyknete a jednotlivá pravidla si vštípíte.
Určitě se vyplatí poradit se s někým, kdo má v daném oboru již nějaké zkušenosti, aby vám řekl svůj názor. Můžete se ho zeptat na otázky, které vás zajímají, protože spousta věcí v podnikatelském světě je prezentována v jazyce, jemuž polovina lidí nerozumí. Také doporučuji najít si účetní, která vám vypracuje daňové přiznání a poradí ohledně celé této záležitosti. Speciálně pokud podnikáte prvním rokem, budete si chtít být jistí, že vše, co jste odevzdali, je v pořádku a správně.
Ačkoliv se všechna tato pravidla zdají z počátku jako velký strašák, je to jen o zvyku (stejně jako vše). Klíčem je být informovaný, hledat odpovědi, ptát se lidí se zkušenostmi a nebát se. Určité principy platí u online podnikání, otevření restaurace nebo řemeslné výroby. Při podnikání od nuly se vám vyplatí znát železná pravidla podnikání.
12 Tipů: Jak začít podnikat od nuly?
Plán máte, informace taky, teď už chybí jen realizace. Co všechno lze udělat pro to, aby váš nápad šlapal a vy se těšili výdělků, o kterých jste snili? Vyzkoušejte těchto 12 tipů a staňte se podnikatelem!
1. Mějte promyšlenou strategii
Než se do toho naplno pustíte, mějte zodpovězeny veškeré důležité otázky:
- Kdo je mým klientem?
- Proč nabízím svou službu?
- V čem se odlišuji, proč by si klient měl vybrat zrovna mě?
Prozkoumejte, zda nemá váš plán nějaké chyby tak, že ho vyzkoušíte nanečisto – například ho nabídnete známým nebo budete svou službu prodávat za nízký či žádný poplatek. Získáte tak klientelu a uvidíte, jestli má váš nápad budoucnost. Nezapomeňte se svých zákazníků ptát, co jim chybí, co by se dalo zlepšit a vyslechněte všechny jejich nápady, které by vám mohly pomoci s rozšířením vašeho podnikání.
2. Zjistěte, co konkurence nemá
Zorientujte se na trhu a podívejte se na vaši konkurenci. Co máte vy, ale ona ne? Co můžete nabídnout navíc, v čem jste lepší? Pokud jste nic takového nenašli a máte pocit, že se příliš nelišíte, změňte to a zamyslete se nad tím, co byste mohli udělat. Mějte jiný přístup, postup nebo lepší kvalitu za stejnou cenu – jednoduše najděte to, co vaše zákazníky nadchne a budou se chtít vracet. Využijte dotazníky, sociální sítě a hledejte odpovědi na to, co lidé chtějí.
3. Buďte online
V dnešní době by byla velká škoda nevyužít online prostoru, proto se určitě zaregistrujte a používejte sociální sítě jako je Facebook, Instagram nebo třeba LinkedIn. Díky těmto pomocníkům vás každý bez problémů najde, a vy tak získáte nové zákazníky. Nezapomínejte ale přidávat obsah pravidelně, a klidně si na to i někoho najměte. Pokud budete přidávat nekvalitní či neestetické fotografie, pravděpodobně se zájem o vás nezvýší. Lidé, kteří jsou mistři v oboru přesně ví, jak na to, aby nalákali co nejvíce publika na váš profil – využijte toho!
4. Inspirujte se
Dívejte se kolem sebe, na svou konkurenci i do zahraničí a nechte se inspirovat. Pokud se vám něco líbí, udělejte to podobně nebo si z toho vezměte jen část, která vás nadchla nejvíce.
Příklad: Vaše konkurence má nově svého ambasadora, který sdílí její značku. Vy převezmete nápad a dáte možnost komukoliv s vámi spolupracovat pomocí affiliate programu. Takto nebudete myšlenku krást, pouze se jí inspirujete.
🎓 Zajímavost: Affiliate program je založen na tom, že zákazník má poskytnutou slevu na zboží, kterou může dále sdílet. Když někdo nakoupí s jeho slevou, on získá určitá procenta z prodeje, a vy nového zákazníka.
5. Dělejte to jinak
Už jsme mluvili o tom, že byste se měli od své konkurence odlišovat. Lidé jsou zvyklí již od mala přijímat rady a řídit se podle nich – tak funguje zaměstnanecký poměr. Podnikání je ale o inovacích, o nápadech a originálním pojetí. Nesnažte se tedy držet nějakých standardů, naopak vymyslete způsob, který je neotřelý. Nejlepší radou je: Buďte sví!
6. Investujte do reklamy
Abyste se zviditelnili, zainvestujte do reklamy na YouTube, Instagramu nebo jiných platformách. Můžete také oslovit influencery, aby udělali promo vašeho zboží či služby, které nabízíte. Díky reklamě se k vám mohou dostat lidé, kteří by o vás jinak vůbec neslyšeli. Je ale nutné, aby byla reklama poutavá, a to není vždy tak jednoduché. Dejte si tudíž čas dopodrobna promyslet, jak by výsledná propagace měla vypadat, a dejte na názory ostatních.
Reklama nebo spíše marketing jsou základními kameny úspěchu. Všichni podnikatelé, kteří řeší B2C, znají velmi dobře techniky marketingu. V úvodu nebudete mít peníze na agentury a freelancery, proto začněte s marketingem sami. Pokud pro to máte alespoň trochu vlohy. Extrémně důležité je být autentický. Investování do reklamy a propagace je v určité části podnikání zásadním faktorem úspěchu, jak znásobit své obraty.
7. Domlouvejte spolupráce
Influencerům nemusíte platit pouze penězi, ale můžete jim navrhnout využití vašeho produktu či služby zdarma, čemuž se říká barter. Spolupráce může být dlouhodobá nebo jednorázová, přičemž se vám u tvůrců s větším počtem sledovatelů rozhodně vyplatí ta dlouhodobá. Pořádejte soutěže, sdílejte slevové kódy a posílejte balíčky s novinkami, které by mohli followery zaujmout.
8. Využijte sbírky na váš projekt
Znáte Hithit nebo Donio? Jsou to crowdfundingové platformy, na které zaregistrujete svůj projekt, popíšete ho a udáte částku, kterou potřebujete vybrat. Pak už jen čekáte (a sdílíte!) na nadšence, kteří chtějí do vašeho nápadu investovat, a to jakoukoliv částkou. Jako poděkování po výběru vámi nastavené částky dostane každý, kdo se na sbírce podílel, nějaký produkt nebo službu, kterou zvolíte – může to být tričko s vaším potiskem, zážitek nebo produkt s věnováním.
9. Nejprve si podnikání vyzkoušejte
Pokud jste pracující člověk, ale chcete se věnovat něčemu svému, nedávejte výpověď hned po tom, co si založíte živnost. Počkejte, dokud nebudete mít stálý plat o částce, která pokryje veškeré náklady, a až poté se postavte na vlastní nohy. Mohlo by se taky stát, že výdělky půjdou pouze první měsíc, ale poté se zastaví – díky tomu zjistíte, kde máte ještě slabá místa a co je potřeba zlepšit.
💡 Tip: Pokud jste OSVČ, ale zároveň jste v zaměstnaneckém poměru, je podnikání bráno jako vedlejší činnost, a vy tak nemusíte platit zdravotní a sociální pojištění.
10. Shánějte sponzory
Abyste měli dostatek financí na veškeré věci, které potřebujete ke svému podnikání, nemusíte se tázat pouze lidí ve společnosti, ale můžete oslovit přímo sponzory, kteří vyhledávají nové nápady, do kterých by investovali. Pokud pro ně budete mít potenciál, rádi vám poskytnout finance, které pomohou rozjet byznys. Mějte vše promyšlené a věřte ve svůj nápad, jedině tak přimějete i ostatní v něj věřit.
11. Nabízejte své služby
Nestyďte se a nabízejte své služby všude, kde to jde. Využijte sociální sítě, vaše kontakty, oslovujte firmy, tvůrce kvalitního obsahu nebo lidi na ulici. Nenechávejte si své nápady pro sebe a podělte se o ně s ostatními, aby o nich věděli. Čekat, až někdo přijde sám, by se mohlo protáhnout na dost dlouhou dobu. Když už o svém projektu budete mluvit, nezapomeňte působit sebevědomě, jinak vám jeho kvalitu nikdo neuvěří.
12. Vymýšlejte zvýhodněné nabídky
Aby o vás vzrostl zájem, vytvořte plán, který bude výhodný pro obě strany – zvýhodněné nabídky. Když vás někdo doporučí dál a klapne to, dostane příští hodinu zdarma. Když zakoupí dva produkty, jeden k tomu bude zdarma. Při nákupu dostane % zpět nebo bude mít možnost využít affiliate programu. Lidé, a speciálně Češi, milují slevy a akce, čehož se dá využít. Pro vás to nebude práce ani peníze navíc, a pro zákazníky to bude příležitost, kterou neopovrhnou.
Rada na závěr
Než začnete s podnikáním, pořádně si promyslete svou strategii, abyste se vyhnuli nepříjemnostem nebo dokonce krachu. Spoustu věcí pochopíte za chodu, ale než se postavíte na vlastní nohy, měli byste se být jistí, že je to z dlouhodobého hlediska reálné. Využijte veškeré rady, které jsme vám dnes dali a rozjeďte svůj vlastní byznys podle svých představ!