Začínáte s online podnikáním a potřebujete založit vlastní e-shop? Nevíte, kde začít a zápasíte s jeho realizací? Prostor pro rychlý a jednoduchý začátek nebyl nikdy jednodušší! Založení e-shopu je velice snadné, ale uspět s ním může být kamenem úrazu. Bez zkušenosti s online marketingem nebo opravdu skvělým produktem neuspějete.
Přesné statistiky úspěšnosti e-shopů neexistují, nicméně odhady e-shopů, které nepřežijí svůj první rok fungování, se pohybují až kolem 50 %. Za naprostou většinou stojí nulový zisk. Jaký je důvod neúspěchu a jak se mu vyvarovat? V článku najdete tipy a rady, jak si založit úspěšný e-shop, který bude prodávat. Malý spoiler úvodem. Bez vzdělání a tvrdého úsilí to nepůjde.
💡 Tip: E-shop nepatří k nejsnazším a nejrychlejším formám online výdělku. Přečtěte si náš komplexní článek o tom, jaké jsou formy výdělku na internetu.
Obsah článku
Jak založit e-shop a začít podnikat?
Stačí jen pár kliknutí a můžete mít vlastní e-shop. Jeho založení je velice jednoduché a uživatelsky snadno nastavitelné. K založení internetového obchodu stačí pouze živnostenský list. To znamená, že si podnikatel zřídí oprávnění k výkonu činnosti a vzápětí může začít podnikat. Vzhledem k tomu, že maloobchodní prodej nespadá mezi živnosti, u kterých by musel doložit jakoukoliv odbornost, může s podnikáním začít prakticky ihned po založení OSVČ.
Internet je plný různých nabídek a služeb, které nabízejí a poskytují založení e-shopu – rychle, snadno a zadarmo. Jak se v nich ale vyznat? Osvoboďte se od předsudků a mýtů, které jsou často zmiňované. Pokud chcete být úspěšní ve svém podnikání, e-shopu se nevyhnete. Jeho zřízení je velice jednoduché a levné. Samotné technické řešení e-shopu se nemusí pohybovat v řádech milionů.
💡 Tip: Jestli chcete mít úspěšný e-shop, tak musíte porozumět samotné podstatě internetového podnikání. Vzdělávejte se a hlavně zkoušejte různé zákoutí internetového marketingu. Pokus, omyl. Tím se naučíte nejvíce.
Kdo je připraven, není překvapen
Kdokoliv, kdo si bude zakládat internetový obchod musí myslet na neoddělitelnou součást internetového podnikání. Tou je strategii a business plán. Na dnešním českém trhu je evidována celá řada e-shopů, avšak pouze malá část z nich je úspěšná a generuje zisk.
Proto je důležité, abyste před založením vymysleli a připravili různé scénáře, které mohou v různých situacích nastat. Mějte jasně vymezeno, kterému sortimentu se budete věnovat. Je odlišné založení e-shopu s kosmetikou nebo s knihami. Jejich rozdíly nemusí být na první pohled znatelné.
Doba před založením e-shopu
Zcela klíčová fáze, před založením webu, je příprava. Jedná se zejména o plánování a definování potřeb potenciálních zákazníků. Středobodem podnikání kohokoliv na trhu je vždy zákazník a jeho potřeby, vytváří poptávku. Před samotným plánováním si ale ujasněte, kdo bude vaše cílová skupina, na koho se budete zaměřovat.
Pomoct vám může, definice důvodu, proč by si zákazník měl váš produkt nebo službu koupit. Pokud myslíte, že klíčem k úspěchu je prodávat zboží, které je na internetu často vyhledávané, tak se mýlíte.
Nebojte se ptát, i svého okolí, které chyby jim na e-shopech vadí, zda se jedná o skladovou dostupnost. Nebojte se být konkrétní, čím konkrétnější odpovědi budete dostávat, tím lépe. Nezůstávejte ale jen ve své sociální bublině a začněte studovat konkurenci. Zodpovězte si otázky, jaké produkty prodávat a proč by si ho měl váš zákazník koupit.
Najděte body, ve kterých se budete s konkurencí shodovat, hledejte u konkurence její slabé stránky a z těch se snažte poučit. Rozhodně se nesnažte své podnikání kopírovat konkurenci. Mohlo by dojít k situaci, kdy konkurence se nějak zachová a vy nebudete vědět proč. Tak se může jednoduše stát, že budete kopírovat i kroky, které nemají smysl.
💡 Tip: Dnešní trh je plný různých produktů i služeb, proto je čím dál těžší najít sortiment, který na trhu chybí a o který by byl zájem. Proto si pečlivě rozmyslete, s jakým sortimentem budete podnikat.
Registrace domény a webhosting
Pokud jste prošli všemi fázemi přípravy pro e-shop stačí už jen praktická tvorba internetového obchodu. Jako první krok je registrace domény a hostingu. V tomto kroku rozhodujete o názvu svého e-shopu, proto tomu věnujte opravdu pečlivou přípravu. Pomoc s rozhodnutím vám mohou otázky, které rozhodují, zda se jedná o osobní či firemní značku. Jejich rozdíl je markantní a špatná volba by mohla mít i tvrdé dopady na vašem podnikání.
Pokud se jedná o vaší osobní značku, můžete zvážit název složený z vašeho jména spojeného s produkty, které budete prodávat. Pokud se jedná o firemní značku, pak jednoduše e-shop pojmenujte po již vzniklé firmě.
Doména & hosting? Bez nich e-shop nezaložíte!
Jakmile máte vymyšlený název e-shopu, můžete pustit do zakoupení domény. Na internetu najdete opravdu mnoho webů, které spravují a chrání domény. Její registrace je jednou z nejdůležitějších kroků. Objednejte si svou doménu co nejdříve, ať vám jí nikdo nevezme.
Nabízejí bohatý výběr domén:
- .cz,
- .com,
- .org,
- .net a podobně.
Cena domény se dnes pohybuje již od 30,- Kč/rok. Některé weby nabízejí výhodné balíčky, které obsahují první rok domény zdarma. Mezi ty nejznámější správce domén patří ionos.cz, wedos.cz nebo domena.cz.
Díky hostingu bude váš e-shop důvěryhodný a bude se s ním lépe pracovat. Součástí většiny hostingu je také SSL certifikát, který zaručuje ochranu dat uživatelů a bezpečné online platby. Bez hostingu nebudou vaše data bezpečně uložena a nebudou se zálohovat. Základní basic hosting můžete objednat dokonce už od 29 Kč/měsíc. SSL certifikát je dne téměř nutností a určitě si ho k hostingu připlaťte, pokud není v ceně. Nejde pouze o zabezpečení, ale SSL je také důležitým a dnes již spíše nezbytným SEO faktorem.
Jak zprovoznit e-shop? Zásadní rady, které vám pomůžou
Udělejte si průzkum provozovatelů e-shopů. Předejdete tak chybnému výběru. Snažte se představit si, jak budete chtít své produkty nabízet, kolik kategorií budete nabízet, nebo zda budete prodávat produkty s více variantami? Všechny tyto detaily ovlivní výběr provozovatele i šablony webu. Proto věnujte pozornost výběru provozovateli, vyberte toho nejlepšího, objednejte šablonu, zadejte svou doménu a pusťte se do vytváření e-shopu!
Nechtějte mít co nejkrásnější e-shop. Cílem je zprovoznit e-shop, který bude přehledný a zcela srozumitelný. Najděte si provozovatele, který vám bude vyhovovat a bude vám tak skvělým zázemím pro podnikání a provozování e-shopu. Zjednodušte zákazníkovi nákup tak, aby se k vám rád vracel.
💡 Tip: Připravte si e-shop s produkty a všemi variantami tak, ať poznáte požadavek, který pro svůj e-shop budete potřebovat splnit.
Nejznámější platformy pro e-shopy
- Shoptet
- Websynergy
- Wordpress
- Webnode
Prodávejte i bez e-shopu! Založte si obchod na Facebooku
Již delší dobu poskytují sociální sítě možnost založit si na svém profilu obchod. Těmi sítěmi jsou Facebook a Instagram. Obě platformy umožňují založení vlastního e-shopu snadno a rychle. A hlavně zdarma! Na facebookových stránkách naleznete kartu Obchod, na které se prezentují produkty. V případě zájmu zákazník kontaktuje prodejce prostřednictvím zpráv.
E-shop na Facebooku je vhodný především pro prodejce, který prodává pouze pár produktů, pokud je například doma vyrábí. Pro někoho, kdo má obchod se stovkami produktů to není správné řešení. Do e-shopu na Facebooku musíte produkty vkládat ručně, zatímco u klasických e-shopů máte možnost automatického importu produktů, která vám značně ušetří čas.
Jak založit e-shop na Facebooku?
E-shop na Facebooku založíte snadno, rychle a zdarma. Především musíte mít Facebookovou stránku. K založení nestačí pouze klasických facebookový profil. Pokud tedy již spravujete stránku, tak v pravém sloupci nejděte položku “Obchod”, vyberte, jakým způsobem chcete e-shop provozovat a potvrďte. V dalším kroku si zvolte měnu, ve které budete své produkty prodávat a můžete začít přidávat produkty a začít prodávat.
Nezapomínejte, že e-shop není (minimálně v začátcích) žádný pasivní příjem, ale jedná se o tvrdou dřinu, která se nemusí, ale také může zúročit.