Spotřebitelé jsou reklamami a obvyklými marketingovými nástroji unaveni. Jsou všude kolem, vtírají se do životů, aniž by je někdo pozval, a tak jediná strategie, která ještě zbývá, je přestat si jich všímat. A tak se vyvinula reklamní slepota. Guerilla Marketing má právě toto překonat a překvapit, chce udělat nesmazatelný dojem a objevuje se tam, kde a kdy to lidé nejméně očekávají.
Obsah článku
Co je to guerilla marketing?
Guerilla marketing je skvělou alternativou k tradičnímu marketingu. Vyžívá se v originálním myšlení a kreativitě, kde fantazie a vynalézavost poráží velké rozpočty.
Tato forma marketingu staví na tom, že spotřebitele překvapí a může tak na rozdíl od tradičního marketingu udělat trvalý dojem. Je žádaná také proto, že má často vysokou návratnost investic. Guerilla marketéři jsou totiž schopni udělat trvalý dojem, aniž by utráceli hodně ze svého marketingového rozpočtu.
Poprvé tento termín uvedla kniha Guerilla Marketing od Jay Conrada Levinsona z roku 1984. Levinson přitáhl pozornost právě k této formě nekonvenčního marketingu, který za méně peněz dokáže mnohem více. Kniha je tak oblíbená, že se její aktualizovaná verze prodává dodnes.
🎓 Guerilla marketing definice: Guerilla marketing je reklamní strategie, ve které společnost využívá překvapení a/nebo nekonvenční interakce k propagaci produktu nebo služby.
Mezi další prvky patří to, že guerilla marketing není replikovatelný ani škálovatelný. Navíc provedení musí být dokonalé na první pokus. Guerilla marketing nenahrazuje váš propagační plán a reklamy. Pokud potřebujete zvýšit povědomí o vaší značce, potom lokální guerilla kampaň není správnou cestou.
💡 Tip: Pokud vás zajímá marketing, přečtěte co je to marketingový mix a proč je důležitý anebo zjistěte více o psychologii barev v marketingu.
Proč může být guerilla marketing problémový?
A ačkoliv se zdá, že lepší, výraznější reklamu za méně peněz by chtěl každý, historie marketingu ukazuje, že to zdaleka není tak jednoduché. Guerillový marketing totiž svými netradičními přístupy může zasahovat do prostoru a práv jiných lidí, a může tak zadavatele vystavit postihům. Marketéři se také vystavují vyššímu riziku nepochopení zprávy, kterou se snaží předat.
Možná snad ještě větším problémem je, že tvůrci musí být skutečně kreativní a musí umět dokázat využít prostředí a situací. Zároveň nesmí být příliš kreativní. Pokud spotřebitelé nebudou vědět, na co marketingová kampaň míří, pak není úspěšná.
Jaká média může využívat guerillový marketing?
Co je guerilla marketing a co je opravdu chytrá ale tradiční reklama, nemusí být občas zřejmé na první pohled. Jaká jsou tedy některá z oblíbených médií?
1. Graffiti
Graffiti marketing využívá městské ulice a uličky jako obří plátno. Zatímco menší, skrytější operace se prosadí, kdekoli chtějí, u větších podniků se doporučuje získat povolení od vlastníka nemovitosti.
2. Stencil graffiti
Stencil graffiti využívá šablony. Jejich výhodou je, že můžete vytvořit více instancí svého umění v mnoha různých prostorech v krátkém časovém období. Šablony bývají malé velikosti (na rozdíl od celostěnné malby) a skládají se často z jednoduchých vzorů.
3. Reverzní graffiti
Reverzní graffiti je, když marketéři místo přidání na povrch odstraní špínu a špínu z ulice nebo zdi, aby vytvořili zcela přirozené označení. Stačí položit šablonu na chodník a umýt nezakrytá místa.
4. Samolepky
Kreativní využití samolepek je další skvělá guerilla marketingová taktika, která může být velmi úspěšná, když je dobře implementována.
5. Tajný marketing
Také známý jako „stealth marketing“, marketéři se mezi svou cílovou skupinou maskují jako vrstevníci. Jedním z příkladů je kampaň Sony v roce 2002, ve které byli najati herci, aby se potulovali po městech a žádali cizí lidi, aby je vyfotografovali. Během interakce se herci chlubili svým skvělým novým telefonem a jeho funkcemi a schopnostmi.
6. Flash moby
Flash moby zahrnují organizaci skupiny jednotlivců, kteří mají provést konkrétní akci nebo úkol na předem určeném místě a čase. V některých případech jsou účastníci najatí herci, jindy jsou to prostě členové komunity, kteří si užívají náhodnost flash mobů!
7. Reklamní akce
Reklamní triky zahrnují specifické činy, které mohou přilákat pozornost. Jednou z nejznámějších společností využívající tato média je Red Bull. Soutěž ve stopování po Evropě, kdy každý tým smí jako platidlo používat pouze plechovky Red Bull, je skvělým příkladem.
9. Městské prostředí
V poslední době se používá i termín outdoorový guerillový marketing. Týká se všech marketingových akcí, které se odehrávají venku a vnášejí do hry prvky z ulice. Nejúspěšnější strategie zaujmou právě proto, že skvěle využívají prostor kolem sebe. Městské prostředí poskytuje mnoho příležitostí k implementaci chytrých marketingových strategií.
10. Guerilla projekce
Tato forma marketingu zahrnuje zvládnutí instalace skrytých projektorů na výškové budovy v ulicích s vysokým provozem.
11. Zážitkový marketing
Guerilla projekce jsou skvělé, ale… setkali jste se se zážitkovým marketingem? Tato neuvěřitelná myšlenka guerilla marketingu je také známá jako participační marketing nebo živý marketing.
💡 Tip: Pokud jsou podobné aktivity pro vás nedosažitelné, stále se můžete věnovat marketingu na sociálních sítích, který je také velice účinný. Nezapomeňte ovšem, že vždy je potřeba začít se solidní marketingovou strategií.