Přemýšleli jste někdy nad tím, proč se lidé přidávají k většině? Když máte určitý názor, který se neshoduje s názory ostatních, začnete o něm pochybovat, protože máte vsugerováno, že většinový názor je ten pravdivý. Kde je víc lidí, tam je to lepší, koho mají lidé radši, ten musí být dobrý. Díky stádového efektu se dají jednoduše přehlídnout fakta a vznikají tak dezinformace. Jak funguje a co vše dokáže?
Obsah článku
Co je to stádový efekt
Vynikajícím příkladem stádového efektu je doba za vlády Adolfa Hitlera. Lidé, kteří byli na jeho straně měli pocit, že někam patří, cítili se dobře a protože se jednalo o většinu, vypadalo to jako správná volba. O Hitlerovi je známo, že to byl charismatický vůdce a řečník, pro kterého bylo velice důležité mluvit k davu, aby ho neustále ujišťoval o tom, že v něj věří.
Věděl, že je nutné, aby ostatní měli pocit, že jsou individuální osobností, ke které přímo promlouvá. Dokonce si občas vybral jednotlivce, kterému řekl pár slov, aby společnost viděla, že mu záleží opravdu na všech. Po upevnění moci svůj vliv šířil díky propracované propagandě a opoziční názory nekompromisně tiše potlačoval. Němci tak vypadali jako jeden národ s jedním názorem, což je činilo daleko silnější než například bylo USA v době války ve Vietnamu.
Všechny tyto znaky jsou součástí stádového efektu, který má za úkol zaslepit fakta a přidat na svou stranu i ty, kteří byli původně skeptičtí. Když se budete obklopovat lidmi, kteří zastávají určitý názor a vy se budete jako jediní odlišovat, zcela přirozeně na vás začne působit nátlak většiny a je zde velká pravděpodobnost, že se k ní také přidáte. Prostě uvěříte tomu, že většinový názor je ten správný, aniž byste o tom měli jakékoliv důkazy.
Již od mala věříme věcem, které nejsou podložené jen kvůli tomu, že je slyšíme všude – mrkev je dobrá na zrak, mléko na kosti a po špenátu rostou svaly. Tyto drobné lži fungují jako výchovné prostředky ke zdravým návykům, ale málokdo poté přijde na to, že nejsou podloženy fakty. Jak vidíte, i hlouposti se dokáží šířit rychle a spolehlivě.
Jak se dá stádový efekt zneužít
Když už víte, co to stádový efekt je, řekněme si, jak se dá zneužít. Jak vlastně poznat, že jste součástí tohoto velkého omylu?
Nemusíte být superlídrem, abyste stádový efekt dokázali využít ke své potřebě. Je to vcelku jednoduché, potřebujete jen najít myšlenku či fakt, který chcete šířit dál. Poté stačí najít lidi, kteří vašim výrokům uvěří a budou je ochotní šířit dál. Důležité je umět působit, být věrohodný a sebevědomý. Výroky nemusí být až tak smysluplné, pokud je umíte prodat. Chce to silnou osobnost, nebo alespoň velký počet následovníků. Když vyslovíte něco, co se bude šířit dále, pravděpodobně tomu většina uvěří a z teorie se stane fakt.
Stádový efekt a investování
V posledních letech se stalo velmi populární investování do akcií obyčejných lidí, kteří problematice příliš nerozumějí. Jednoduše lze investovat přes Revolut nebo propracovanější investiční platformu XTB a může kdokoliv vlastnit akcie Applu, Tesly nebo Gamestopu. Právě Tesla a v plném případě Gamestop se staly terčem stádového efektu, kdy lidi rvali své peníze do těchto akcií, aniž by věděli, jakou mají opravdu fundamentální hodnotu. U Gamestopu tato rally skončila neslavně pro mnoho lidí, kteří prodělali své úspory. Investiční rady šly na fórech a youtube kanálech, kde se nabalovali uživatelé, kteří se vzájemně ujišťovali. Ti, kdo věděli, pravou hodnotu často ještě přikrmovali tuto hru a následně na vrcholu prodali.
Vybudování armády
Možná jste to zažili na vlastní kůži – pomluvy. Bez jediného důkazu se o vás šíří nepravdivé informace, a když jim většina uvěří, je těžké se zbavit špatné pověsti. Počátečním útočníkem nebývá nikdo výjimečný, naopak je to někdo, kdo si buduje ego na slabších. Často mívá kolem sebe ovečky, které mu věrně naslouchají a podpoří ho vždy, kdy to bude potřeba. Kdyby takový člověk tvrdil něco sám, nic nezmůže, ale pomocí stáda a jeho efektu dostane tvrzení takovou sílu a přesvědčení, že nikdo nebude pochybovat. Bohužel tyto dezinformace překryjí veškerá fakta a nikoho nenapadne si tak rozšířenou informaci ověřit.
Důvěřuj, ale prověřuj
Pokud se k vám tedy dostane nějaké tvrzení, je potřeba ho ověřit nějakým věrohodným zdrojem. Pamatujte, že ne vždy je to, co volí většina, to nejlepší. Naopak, lidé, se kterými se nikdo moc nebaví, v sobě skrývají neobjevenou krásu a místa, která nejsou tak známá, bývají výjimečná. Nenechte svou mysl zaslepit něčím tak jednoduchým a raději se zaměřte a objektivně posuďte to, co máte před očima. Ať už se to týká lidí, situací v životě nebo čehokoliv jiného – pokud máte nějaký názor, držte se ho, stůjte si za ním a změňte ho pouze v případě, že pro to budete mít dobrý důvod.
V dnešní době je důležité neztratit sám sebe, ačkoliv to může být někdy obtížné. Ověřujte si fakta, buďte ve střehu a nezapomínejte na své pocity – často sami cítíme, že je něco správně nebo špatně, i když nevíme proč. Říká se tomu intuice, a i když v tyto věci příliš nevěříte, někdy se vyplatí ji poslechnout.
Na závěr
Stádový efekt je všude kolem nás a setkáváme se s ním každý den. Lidé, kteří jsou jeho součástí si neuvědomují, že v něm jsou, a je obtížné jim vysvětlit pravdu. Zamyslete se nad tím, jestli jste také neskočili do pasti a převezměte za to plnou zodpovědnost. Staňte se silnou osobností, kterou jen tak nikdo nepřemůže a neobelstí. Mějte své zásady a nechávejte oči otevřené – stáda jsou všude, nenechte se lapit.