Obsah je král, a proto se žádný web neobejde bez kreativního a schopného copywritera. V současné době stále více firem funguje přes e-shopy a lidé tráví čím dále tím více času na internetu, proto pokud i vy máte vlastní blog nebo e-shop, je nezbytně nutné umět pracovat s textem. V tomto článku se dozvíte 10 činností, které dělá a umí copywriter.
Obsah článku
Kdo je copywriter?
Většině lidí se při slově copywriter vybaví v mysli člověk, který píše texty. Ve skutečnosti ale za prací copywritera stojí mnohem více. Zpravidla se podílí na brainstormingu, vytváření reklamních textů a bannerů, psaní článků na blog a reklamě na sociálních sítích. Dále musí mít přesah do SEO a webové analytiky a orientovat se v tom, jak funguje reklama na sociálních sítích.
Šikovný copywriter umí vytvořit texty na míru tak, aby přilákal lidi na váš web. Společně s UX designerem provedou zákazníka nabídkou produktů, které nabízíte a přesvědčí je o tom, že právě váš produkt je ten nejlepší na trhu. Mimo jiné také analyzuje počet konverzí a zlepšuje dosah a kvalitu oznámení, která posíláte svým čtenářům.
Je to tedy člověk, který umí rozpoznat potřeby zákazníků a na základě znalostí o vašem produktu vytvořit text, který zaujme čtenáře a udrží je na vašem webu.
Jak může copywriter vydělávat na internetu?
Práce z domova už není pouhým snem. Veškeré potřebné informace o tom, jak si najít brigádu jako redaktor nebo externí copywriter, jsou volně dostupné na internetu.
Další možností, jak osvojit copy, je přihlásit se na některý z online kurzů nebo workshopů, kde vás oborem provede specialista a ukáže vám všechna úskalí a překážky, které budete muset překonat. V průběhu kurzu se také seznámíte s novými lidmi a kolegy z oboru. Při troše štěstí tak po skončení kurzu vyjdete do světa nejen s hotovým portfoliem a certifikátem, ale i nabídkou spolupráce nebo účasti v nějakém dalším projektu.
Výhodou práce copywritera je možnost práce z kteréhokoliv koutu světa, a tedy šance cestovat po celý rok a navštěvovat nová místa a poznávat nové kultury. Navíc můžete vydělávat tím, že se dělíte o svoje zážitky s ostatními. Například prostřednictvím cestovatelského blogu, kde budete sdílet zážitky z cest. Nabídnete čtenářům okénko do světa, který prožíváte sami a jako bonus získáte práci, o které jste vždy snili.
Pokud se vyznáte v nějakém oboru a chtěli byste se v něm rozvíjet, můžete oslovit některý z online magazínů. Většina z nich publikuje nabídky spolupráce a nábor redaktorů přímo na svých portálech. Velmi poptávané jsou například revize zákonů nebo rozbory judikátů. Jestliže jste absolventem právnické fakulty můžete vykládat znění zákonů srozumitelným jazykem a pomáhat lidem sestavovat smlouvy či obhájit si právo na zvýšení platu nebo finanční podporu.
V případě, že se už delší dobu rozmýšlíte nad tím, že byste se chtěli uplatnit jako copywriter, tak se po vytvoření vlastního portfolia nebo blogu, můžete prezentovat na portálech pro copywritery nebo psát na zakázku pro více zákazníků najednou.
Co dělá a umí copywriter?
Ať už jste digitální nomád nebo zkušený copywriter, pokud je psaní vašim denním chleba, musíte své návyky každý den zdokonalovat a sledovat, jak se mění chování uživatelů a reklama na internetu. Sepsali jsme pro vás 10 věcí, které dělá a umí copywriter:
1. Tak trochu psycholog
Určitá míra empatie je důležitá pro každou profesi, ale pro copywritera to platí dvojnásob. Pokaždé, když píšete text, si musíte uvědomit, že na druhé straně monitoru sedí člověk, který neví o daném produktu nebo tématu nic, a právě VY jste jeho průvodce na cestě za poznáním.
Cítíte tu míru zodpovědnosti za to, jak si Váš text čtenář uloží do paměti a jaký u něj zanecháte dojem? Samozřejmě, že když píšeme, nemáte čas přemýšlet nad tím, jak vás vidí ostatní. Když ale po nějaké době vidíte, jak někdo cituje vaše fráze nebo poděkuje za informativní článek, je to pocit k nezaplacení.
2. Ovládá základy marketingu
Copywriter většinou úzce spolupracuje se SEO specialistou, který zpracovává databázi klíčových slov a stará se o to, aby byly texty atraktivní nejen pro uživatele, ale i pro organické vyhledávače, jako jsou Google a Seznam. Síla vašeho SEO se vyměřuje tím, zda vyhledávač uzná text na vašem webu za relevantní a přínosný pro čtenáře a umístí ho na horní příčky ve výsledcích vyhledávání u daného klíčového slova.
Pro vyhledávání relevantních klíčových slov můžete použít jak samotný našeptávač od Googlu, tak i sofistikovanější nástroje, jako jsou např. Keyword Everywhere nebo Ahrefs. Pokud si potrpíte na pečlivost a chcete provést opravdu důkladnou analýzu klíčových slov, můžete se podívat i na související výrazy a klíčová spojení, která najdete na konci vyhledávané stránky.
3. Multimediální gramotnost
Online marketing zahrnuje celou škálu profesí a směrů a nezřídka se stává, že copywriter pomáhá i s vizuálním designem a grafikou. Při nejmenším musí ovládat alespoň základní fůnkce v Adobe Photoshopu nebo Lightroomu. V menší firmě může mít na starosti vytváření letáků, vizitek, příruček nebo pozvánek pro zákazníky.
Při vytváření odborných textů je také potřeba dbát na dodržení citací a autorských práv, zejména pokud doprovázíte text ilustracemi nebo fotografiemi z internetu. Zde je možné využít portály jako jsou např. Pixabay, Unsplash nebo Freepik, jejichž databáze obsahuje jak bezplatné, tak placené fotografie a obrázky, které můžete používat.
Výhodou je to, že se nemusíte starat o vymýšlení a organizování fotosetů, a můžete za pár minut samostatně vytvořit kvalitní a vkusný design pro váš blog nebo příspěvek na sociálních sítích.
4. Používá různé styly textů
Jiný web – jiné téma, produkt, segment trhu, cílovka a technika psaní. Copywriter musí umět prodat stejně dobře vitamíny pro těhotné ženy, ručníky z ekologických tkání a součástky do autoservisu.
Jak to vše uložit v jedné hlavě a přitom vypadat profesionálně? Tato otázka je občas dilema i pro samotného tvůrce textu. Proto je potřeba hodně číst, sebevzdělávat se, zkoušet různé techniky psaní a obrátit se občas pro pomoc za odborným slovníkem.
Na druhou stranu vám to dává neuvěřitelný přehled napříč různými obory. A tak se nemusíte bát, že byste se jednou mohli zaseknout uprostřed konverzace s taxikářem nebo neudrželi debatu na cateringu.
5. Copywriter používá silná slova
Pokud chcete zaujmout, musíte na sebe upozornit. Vtip je v tom, že i negativní reklama je reklama. Jakmile se stáváte středem pozornosti, tak se o vás začíná mluvit. A pokud víte, jak na to, můžete toho využít ve svůj prospěch. Bojíte se čísla třináct? Sepište instrukci o 13 krocích, jak se stát úspěšným podnikatelem a sledujte, jak se zvýší návštěvnost vašeho webu.
Pokud ale zastáváte tradičnější metody, postačí, když si uděláte rešerši, a zjistíte, na jaká silná slova, fráze nebo čísla slyší lidé nejvíce. Až vám příště přeruší rozkoukaný film nebo seriál reklama, zkuste se místo toho, abyste popadli rozrušeně ovladač, zaposlouchat, která slova se budou v reklamních sloganech opakovat.
TOP 5 povzbuzujících klíčových slov:
- Životní změna
- Magický
- Úžasný
- Ohromující
- Zázračný
Mnoho firem pojmenovává svou značku vlastním jménem nebo spojuje zkratky dvou jmen. Zejména v začátcích růstu firmy a vytváření brandu si vás mohou lidé všimnout kvůli tomu, že znají někoho se stejným jménem nebo má dané jméno někdo ze členů rodiny.
Stejným způsobem fungují i slovní hříčky a dvojsmysly, které se stávají doslova rozkvetlou zahrádkou pro představivost a růst fantazie. Právě zde vznikají jedinečné a neopakovatelné texty, které vytvářejí vaši image a posilují firemní značku.
6. Má všeobecný přehled
Vytvořit reklamní text na míru znamená především znát produkt, vědět jaké vlastnosti a kvality má a hlavně, čím se odličuje od jiných substitutů na trhu.
Dejme tomu, že jste prodejce v hračkářství a musíte vysvětlit, čím je právě tato skládačka jedinečná a čím se odlišuje od deseti dalších, které jsou rozloženy na regálu za vámi. Jak to uděláte? Čím vaše slova podložíte a jak zákazníka přesvědčíte koupit si stavebnici za vyšší cenu? Bude to kvalita materiálu, síla brandu nebo to, že se jedná o limitovanou edici a raritu na trhu?
7. Copywriter umí vyhledávat informace
Pokud se chcete stát copywriterem, musíte se připravit na to, že většinu informací si budete muset vyhledávat sami. Proto je dobré vědět, jak nalézt kvalitní a důvěryhodné zdroje.
Vyhodu mají ti, kdo čerpají i z cizojazyčných zdrojů nebo překládají texty z více jazyků. Čím lépe ovládáte cizí jazyk, tím snadnější bude pro vás vytvořit čtivý a inspirativní text a tím lepší pozici budete mít v porovnání s konkurencí.
8. Je to kreativní duše
Na rozdíl od jiných profesí, kde se můžete opřít o manuál nebo jasně definované postupy a pravidla, musí copywriter každý den vytvářet jedinečný a neopakovatelný obsah, aby udržel čtenáře ve střehu.
Není možné, aby byl člověk kreativní 365 dní v roce, ale musíte umět hledat inspiraci, pružně reagovat na změny. Copywriter musí umět odhalit, co člověk potřebuje, a nabídnout mu řešení.
Pokud byste si měli představit práci finančního poradce, uvědomíte si, že bude komunikovat jinak s manažerem nebo majitelem firmy a traktoristou. I když jsou to lidé, kterým poskytuje stejnou službu, jejich myšlení a způsob zpracování informací jsou odlišné. A právě to musí copywriter odhalit, aby přizpůsobil text cílovce.
9. Rád a hodně čte
Zní to jednoduše, ale abyste uměli psát, musíte si nejprve něco načíst. S každou přečtenou knihou si uchováváte v hlavě nejen nové informace, ale také nové fráze, odborné výrazy, nápady a myšlenky, které můžete ve svých textech později zúročit.
Pokud vám dělá problém zapamatovat si zajímavosti z knih a článků, tak se podívejte na článek: Proč a jak nezapomenout důležité informace z knih a článků? Najdete, zde tipy a metody, které se vám budou zaručeně hodit!
10. Trénuje své copywritorské dovednosti
A nakonec poslední a nejdůležitější krok, a sice abyste se naučili psát, tak musíte psát. Na papír, do bloku, deníčku, sešitu, notebooku nebo poznámek do mobilu – hlavně pište! Není nic horšího, než když sedíte před prázdným papírem a nevíte, jak začít. Máte spoustu myšlenek, ale nevíte, jak je uspořádat, anebo vás naopak k danému tématu nenapadá vůbec nic.
V takovém případě se doporučuje začít myšlenkovou mapou nebo osnovou. Jakmile sepíšete hlavní body nebo myšlenky, které by měl váš článek nebo text obsahovat, bude se vám daleko lépe pracovat se samotným obsahem. Vše ostatní je už jen o cviku a umění vyjádřit svoji myšlenku správnými slovy.
Další inspirativní metody a techniky, jak rozvíjet mysl najdete v článku: 7 Tipů: Jak trénovat mozek a zlepšit jeho výkon
Jak se naučit copy?
Jste na začátku své cesty, a nevíte odkud se máte odpíchnout? Nic hrozného se neděje. Každý jsme museli někde začít. Připravili jsme pro vás seznam knižních titulů a online portálů, které vám pomůžou vytvořit si základní přehled a začít tvořit vlastní texty.
- Otto Bohuš – Pište jako copywriter (3 e-booky)
- Michaela Mužíková – 365 copy triků (e-book – dostupné online)
- Digichef – online magazín se vším, co potřebujete vědět o digitálním marketingu (najdete na digichef.cz)
- SEO prakticky: Jak optimalizovat stránky (nejen) pro SHOPTET (dostupné na seoprakticky.cz)
- Online kurz Copykiller: prodávejte textem, kde se naučíte ověřené postupy, jak psát texty pro cílovku (Kurz Copykiller online)
- eVisions – blog o online marketingu, kde se dozvíte novinky a zajímavosti z oblasti online marketingu, sociálních sítí a mnoha dalších (podívejte se na evisions.cz)
No a nebo zkuste naší stáž copywritingu zdarma na odkazu níže.
Tak a teď můžete začít psát i vy!