Domů » Jak správně kombinovat aktivní a pasivní odpočinek?

Jak správně kombinovat aktivní a pasivní odpočinek?

od Petra Sýkorová
Publikováno Aktualizováno

Relaxace patří mezi důležité pilíře dobře stráveného dne. A nemusí to být jen pasivní sezení u televize či počítače. Načerpat novou energii se dá i při něčem drobet akčnějším – třeba venčením psa. Odpočinek je alfou a omegou všech úspěchů. Bez odpočinku nám totiž tělo nebo hlava nejspíše brzy řekne ne nebo dojde dokonce k syndromu vyhoření. Jak tedy správně relaxovat?

Dělejte něco

Vždycky lze něco provádět. Pohybem nebo pasivní relaxací. Pozor však na prokrastinaci. Třeba jízda na kole může být odpočinkem a zároveň sportovním výkonem. Kdo se nudí, neumí hospodařit s volným časem. Nudit se v podstatě nelze: vždy je co dělat. Ať už čekáte u doktora nebo na autobus, ukrátit si dlouhou chvíli zcela efektivně můžete třeba četbou knihy, poslechem podcastu, učením se do školy či psaním básně.

Každý člověk si musí najít to svoje. Všechny lidi nebaví to samé. Je nutné nalézt své silné stránky a v nich se realizovat. Rozvíjet své talenty, dělat, co nás baví. Čím jsme starší, tím máme méně času a více povinností. Musíme se naučit time management, abychom dokázali i odpočívat a vše stíhali.

💡 Tip: Osvojte si koníčky a hobby úspěšných.

Relaxujte jídlem – aktivně i pasivně!

Dobít si baterky lze všelijak, vařením nebo konzumací něčeho dobrého. Nu a jídlem se dá skvěle relaxovat. Třeba takovým piknikem s přáteli někde v parku či na neobvyklých místech – například v šachtě nebo někde, kde se dá zažít urbex. To je městský sport spočívající v tom, že procházíte nepoužívaná místa, ale nic si odtamtud samozřejmě neodnesete. Jsou to různé staré budovy, sloužící kdysi jako zdravotnická zařízení, továrny a podobně. Jen musíte mít rozum – nevstupovat do nebezpečných chatrných prostor.

Aktivní odpočinek

Aktivní odpočinek znamená něco víc než jen sezení či ležení. Vyžaduje už to nějakou větší aktivitu. Jde především o něco trochu sportovnějšího. I teď v zimě můžete dělat spoustu venkovních koníčků, sami i s dětmi.

V jiném ročním období je větší nabídka činností. Zahrajte si třeba frisbee ultimate nebo obyčejnou šipkovanou. Jděte hledat kešky. V zimě postavte sněhuláka nebo bruslete či lyžujte.

Odpočinek
Odpočinek

Zimní hrátky

Když je venku sníh, nazujte zimní boty a vyrazte do terénu. Kupte si takovéto vozítko pro děti nebo je vozte na sáňkách či bobech. Dojděte na kopec a sjeďte jej. Můžete jet i na hory a užít si sjezdové lyžování nebo výlet na běžkách.

Vodní radovánky

Vyjeďte si se člunem, pramicí či kajakem. Jděte na ryby. Vyrazte na vodu, staňte se vodáky. V létě třeba vyrazte do nějakého rekreačního střediska nebo spolupracujte se spolkem, který pořádá tábory.

Odpočinek
Odpočinek

Pojďte ven s kamarády

Užijte si legraci s přáteli. Zajděte do kina, do divadla, na koncert. Udělejte si piknik někde u vody. Vyrazte do aquaparku či na zimní stadión.

Inline brusle

Zkuste kolečkové brusle. Udělejte si na nich výlet s kamarády, s drahou polovičkou nebo rodinou. Mějte ochrannou přílbu. Dbejte na bezpečnost.

Odpočinek
Odpočinek

Seskok padákem

Máte rádi velký adrenalin? Seskok padákem či let balónem možná budou pro vás to pravé ořechové. Porazit strach můžete zkusit i na ferratách, čili tak zvaných zajištěných cestách. V Česku je neznámější Via Ferrata – Pastýřská stěna v Děčíně. Tam si lze půjčit vybavení, pokud nemáte vlastní. Jste-li začátečníci, projděte si lehčí trasy. Dolů se slézá ještě hůře než nahoru. Také můžete zkusit skákat parkour – a koně k tomu opravdu nepotřebujete.

Odpočinek
Odpočinek

Procházka, trek

Pojďte třeba do hor nebo za humna do lesa. Vyrazte na vícedenní vandr se spacákem. Staňte se trampem, dejte se dohromady s nějakou tlupou, která chodí pravidelně do přírody.

A zde se dá kombinovat aktivní odpočinek s pasivním. Až vystoupáte na nějaký ten kopec, posaďte se a kochejte se výhledem. Napište o tom báseň, povídku, nakreslete obraz nebo udělejte fotky.

Odpočinek
Odpočinek

Jízda na kole, běh, túra

Nejlepší je provozovat sport v přírodě na čerstvém vzduchu. Sluníčko vám dodá vitamín D a vyplaví endorfiny. Nebo vezměte pejsky na pořádnou horskou túru.

Pasivní odpočinek

No a teď přicházejí na řadu pasivní formy odpočinku. Inspirujte se a hlavně… praktikujte je! Jsou to jistě věci, které rádi děláte, ale vždy si říkáte, že na ně nemáte čas. Ale ten si prostě musíte najít, vše je o prioritách. Co vám pomůže odpočívat pasivně? Pasivní odpočinek může být i vědomé lenošení, kdy prostě vypnete mozek. Zkuste si různé druhy meditací a hlubokého dýchání. Zkuste jít do přírody, ticha, k vodě a zavřít na chvíli oči. Následně udělejte několik vědomých nádechů a výdechů. Uvidíte, jak vám tento jednoduchý rituál může pomoci.

Četba

Kdo nemá rád knihy, o hodně se ochuzuje. Existuje tolik úchvatných žánrů, že je opravdu hřích stavět se k literatuře s odporem. Knížky jsou studnicí moudrosti, obohacují naše pohledy, poskytují zábavu a rozšiřují slovní zásobu. Knihy jsou úžasnou cestou k seberozvoji. Můžete číst i cizojazyčné publikace. To se vám bude hodit zejména k maturitě z angličtiny, kdy velkým pomocníkem se stávají bilingvní knihy – na jedné straně české a na druhé anglické – nebo zjednodušená literatura – příběh psaný omezeným počtem stále se opakujících slov, a proto mu rozumíte. I v povinné maturitní četbě můžete nalézt zalíbení.

Odpočinek
Odpočinek

Psaní

Jestliže ve vás dříme duch romanopisce či básníka, směle do toho. Nejen, že je to skvělá forma zábavy a odpočinku, ale možná si tím přijdete i na nějakou tu korunu. Je to zároveň terapie. Nebo zkuste copywriting či práci v redakci. Pokud milujete psaní, tento způsob vyžití oceníte.

Focení

Baví vás fotit? Vyrazte do terénu. Vyjeďte si někam na výlet. Snímky můžete třeba prodat nebo využít do cestopisného článku na svůj blog. Jestliže jste opravdu dobří, nepřemýšleli jste o tom, že byste mohli fotit svatby, točit maturitní videa a další věci, po kterých je sháňka? Může to být příjemný job a zároveň relaxace. Můžete zkusit také článek, jak si vydělat prodejem fotek.

Spánek

Spánku se nic nevyrovná. Když to vaše tělo vyžaduje, jděte si lehnout. Nejlépe si odpočinete jen hlubokým spánkem. Případné spánkové poruchy se dají řešit. Spát můžete třeba v houpací síti či v hamace.

Jak dlouho vydrží člověk bez spánku? To je specifické. Ale měli bychom se snažit si spánek dopřávat. A pít méně kávy, coly a energetických nápojů.

Ranní únava

Malátnost po ránu je typická převážně pro lidi, spadající do skupinky Sovy. Skřivani se naopak po noci cítí odpočatí a plní sil. I uondané sovy si však z této rutiny mohou udělat něco příjemného: třeba poslechem pěkné hudby, přečtením si něčeho inspirativního nebo… ano, jídlem. Výborná snídaně může zlepšit den o hodně procent. Najednou se z gauče zvedá snadněji. A samozřejmostí je také ranní rozcvička či další oblíbené zdravé návyky.

Jestli nevíte, jak překonat neustálou ospalost a únavu, věřte, že je spousta způsobů. Dělá se to právě aktivním a pasivním odpočinkem.

💡 Tip: Přečtěte si také náš článek o příčinách a řešeních únavy.

Proč vlastně odpočívat?

Aktivním i pasivním odpočinkem bojujete proti stresu, dopřáváte klid mozku i ostatním orgánům. To přispívá ke kvalitě vašeho života. Během spánku například také pálíte kalorie. U relaxace všeobecně vyplavujete spoustu endorfinů, hormonů štěstí. Utužujete si zdraví, fyzičku a trávíte čas smysluplně.

Články, které stojí za přečtení: