Dnes se podíváme na to, jak napsat kvalitní a čtivý rozhovor. Aby splňoval všechny náležitosti, musíme dodržet několik pravidel. Zaměříme se i na to, jak si vybrat respondenta a kde interview publikovat.
Obsah článku
Rozhovor jako základní novinářský žánr
Interview je v novinařině velmi oblíbený, a to jak z pohledu žurnalisty, tak čtenářů. Může být realizován v psané, mluvené nebo audiovizuální podobě. My se zaměříme na psaný rozhovor, u kterého je nesporná výhoda v možnosti editace, takže můžeme eliminovat výplňková slova a projev přepsat do kompletní spisovné češtiny se správnými koncovkami. Novinář někdy dostane odpovědi od respondenta už písemně, což mu může ušetřit spoustu času a práce. Redaktor ho pak už jen upraví a může publikovat.
Jaký by měl být rozhovor?
Dostáváme se k všeobecným pravidlům, jak by měl interview vypadat. Cílem rozhovoru je, aby ho někdo četl, proto má být:
- koherentní (uspořádaný),
- zajímavý,
- doplněný o fotografie,
- autorizovaný (volitelná položka, ale z hlediska novinářské etiky samozřejmost).
Jaký by měl být název rozhovoru?
- zapamatovatelný,
- úderný,
- rozumně dlouhý,
- s citací.
Jak napsat titulek?
Do titulku rozhovoru vyberte nějakou citaci z celého textu. Titulek se může skládat z jedné nebo ze dvou vět.
Délka nadpisu samozřejmě závisí i na editorovi a grafikovi. Pokud jde o tištěné médium, vše musí dobře vypadat i graficky. To samozřejmě souvisí i se zkracováním článku – někdy se kvůli limitovanému prostoru do časopisu či novin text hodně zkrátí, zatímco na internet se může publikovat v plné verzi. Do tištěného média pak stačí dát poznámku, kde na internetu lze celý rozhovor nalézt. Řešit to lze také QR kódem.
V případě, že děláte rozhovor s více než jedním člověkem, nemusíte do titulku uvádět citaci. Pozor také na zavádějící a bulvární titulky. Velký faux pas je zvolení nepravdivého titulku, který donutí čtenáře článek rozkliknout nebo si v tištěné podobě přečíst, dokud zklamaný a naštvaný čtenář nezjistí, že v textu nic z titulku nebylo. To je neetický podvod.
Příklady titulků v rozhovorech
Kandidáty do Náčelnictva aktivně sháníme my sami, říká náčelní Junáka Vendula Bušková – Véňa
Naučil jsem se lépe organizovat život a plnit úkoly na maximum, říká vítěz Skautského borce Jan Vaňous – Johny
Roverský odbor má nové vedoucí. Co řekli k dalšímu směřování roveringu?
Exšéf RO Majkl: Když jsem si potřeboval odpočinout od softballu, věnoval jsem se skautu
Dostali jsme šátek, tři roky zážitků, řádek do životopisu a přišli jsme o pár klidných večerů, hodnotí své působení exšéfredaktoři Kmene Týna a Kousy
Dělat šéfredaktora RK je spojení dvou věcí, které mám rád – skautingu a žurnalistiky, říká Dubínek
Jak napsat perex do rozhovoru?
Perex je krátký úvod článku, shrnující celý text. Přibližuje čtenáři, co mu článek přinese a co si z něho odnese. Měl by být dlouhý cca čtyři řádky, ale někdy může být i delší (je-li rozhovor na nějaké specifické téma, které čtenářům právě v perexu autor vysvětlí).
Perex je uvedení do tématu, představení osoby. Protože do perexu se nevejdou všechny informace o dané osobě, můžete článek ukončit infoboxem, kde budou o respondentovi základní informace: jméno, věk, studium, práce, koníčky a podobně. Do článku můžete dát také edukativní infobox vysvětlující termíny použité v rozhovoru a celé téma.
Jak vybrat správnou osobu na rozhovor
U psaní rozhovoru platí, že vás daná osoba a téma musí skutečně zajímat. Na interview je nutné se připravit důkladnou rešerší. Někdy se otázky respondentovi posílají předem, jindy se je dozví až při samotném aktu rozhovoru. S danou osobou byste si měli sednout a samozřejmě dodržovat novinářskou etiku a kodex novináře. Před samotnou publikací článku je slušnost dát jej respondentovi k autorizaci – tím se zamezí, že o něm zveřejníte něco nepřesného nebo snad kompromitujícího.
Jak vést a napsat rozhovor
Interview může být realizováno některou z těchto forem:
- osobní setkání,
- online setkání,
- odpovědi písemnou formou.
Výhody a nevýhody osobního setkání
Ideální způsob, jak rozhovor provést, je samozřejmě naživo. Respondenta pozvete do redakce, do kavárny nebo třeba do parku. Zde je nespornou výhodou přímý oční kontakt, řeč těla. Nevýhodou může být větší nervozita a čas nutný nejen pro samotný rozhovor, ale třeba i pro samotnou dopravu na schůzku.
Výhody a nevýhody online setkání
Dnešní doba nabízí různé možnosti, jak se potkat i na dálku. Online schůzky šetří lidem čas, peníze za cestu a jsou z pohodlí domova (nebo třeba z druhého konce světa). Nevýhodou mohou být technické problémy a nemožnost vidět respondenta „face to face“.
Jak se připravit na rozhovor?
- Na každé interview si hlavně vymezte dost času. Zjistěte si o respondentovi co nejvíce informací a napište si otázky, které byste mu rádi položili. Co zajímá vás a co by mohlo zajímat čtenáře? Můžete se ptát i na to, na co znáte odpověď, ale čtenáři ji třeba znát nemusejí. Buďte profesionální, nesnažte se mermomocí najít nějakou pikantnost. Když se dobře připravíte, budete při samotném aktu rozhovoru zdravě sebevědomí.
- Je také nutné, abyste při rozhovoru byli klidní, trpěliví, abyste naslouchali a neskákali respondentovi do řeči.
- Recyklujte otázky. Některé pro svou univerzálnost můžete použít u všech lidí. Zejména pokud děláte rozhovory z nějakého stejného cyklu.
Co má obsahovat každý interview?
- perex,
- medailonek,
- mezititulky,
- fotku,
- podnadpisy,
- infoboxy,
- relevantní otázky,
- dobrou návaznost otázek.
Čemu se při rozhovorech vyhnout
Když děláme rozhovor, je dobré mít na paměti, že není vhodné se ptát úplně na vše. Pokud děláte rozhovor přes nějakou streamovací platformu typu Google Meet, nevypínejte si kameru – je to neslušné. A kromě toho neuvidíte svého respondenta, protože pokud si kameru vypnete vy, udělá on pravděpodobně to samé.
Na jaké věci si dát na schůzce s respondentem pozor?
Při rozhovoru s respondentem jsou podstatná jeho slova, ale jakým směrem se interview bude ubírat, o tom rozhoduje redaktor. Ten musí dobře naslouchat a obratně reagovat. Je nutné, aby pohotově a bez předsudků s plnou objektivitou navazoval vhodnými otázkami. A také, aby se oprostil od argumentačních faulů.
Příklady argumentačnícdh faulů
- předsudky, předhazování názoru, manipulace,
- sklouznutí k neobjektivitě,
- vulgarita.
Dárek pro respondenta
Za to, že si na vás vyzpovídaný host udělal čas, si zaslouží drobný dárek. Může to být kniha, čokoláda, láhev…
Tipy pro psaní rozhovoru
Respondenta jste již vyzpovídali? Dobrá, pojďme si teď říct něco o tom, jak by měl být rozhovor napsán.
Použijte mezititulky
Mezititulky dodají vašemu textu přehlednost, vypíchnou to nejdůležitější. Mají být chytlavé, lehké, stručné, dobře zapamatovatelné a úderné.
Přepište text z diktafonu
V dnešní době mobilních chytrých telefonů není problém nahrávat si rozhovor přes nějakou aplikaci. Doma pak díky moderním technologiím dokonce nebudete muset ani celý dialog přepisovat. Poslouží vám možnost pustit si nahrané interview a zapnout si samotné automatické přepisování. Univerzálně nejlepší textový editor jsou podle mě Dokumenty Google, kde můžete zapnout „hlasové nahrávání“ a krásně se vám to samo přepíše. Sice se neobejdete bez ručních oprav, ale pořád je to lepší, než celý rozhovor přepisovat několik hodin (neustále to pauzovat a pomaličku datlovat – i když píšete všemi deseti, je to zdlouhavé). Podobnou funkci nabízí i Word.
Upravte nevhodné koncovky a opakování slov
Když máte text napsaný, pusťte se do oprav. Všem slovům dejte spisovné tvary, odstraňte výplňková (parazitní) a opakující se slova. Smažte duplicitní informace a odstraňte vše nadbytečné, abyste se vešli do požadované délky rozhovoru.
Zkracujte věty
Lépe se čtou kratší věty, jsou i údernější. Pokud máte dlouhé souvětí, rozdělte je do více vět. Neopakujte slova, a to ani spojky na začátku vět jdoucích po sobě. Každé porušení pravidel musí mít své opodstatnění a být obhajitelné. To platí obecně u všech textů – ať žurnalistických, tak v beletrii.
Autorizace
Když je interview dopsaný, jako první by měl mířit k respondentovi. Ten uvede na pravou míru nepřesnosti ve faktech. Autorizací by měly projít všechny rozhovory. Je to nejen etické, ale i slušné a logické.
Fotografie
Pokud provozujete živý rozhovor, je dobré si daného člověka i vyfotit. U rozhovorů na dálku můžete požádat respondenta o výběr a zaslání jeho fotky. Nezapomeňte, že autorská práva se vztahují i na pořizování fotek, proto si ohlídejte, kdo snímek vytvořil. Pokud se autor nedá dohledat, napište jako zdroj archiv respondenta. K použití snímku musíte mít samozřejmě i svolení fotografa!
Pokud byste vedli rozhovor s dítětem, je nutné mít souhlas od jeho rodičů. Obecně když jako novináři pořizujete snímky, musíte dodržovat novinářské zásady a především zákon. Ten stanovuje, že byste neměli lidi fotit (a hlavně snímek publikovat) bez jejich svolení. Pozor si dávejte hlavně na detailní focení zblízka, to je nejvíce napadnutelné. Dbejte na ochranu osobních údajů a pište v souladu s GDPR.
Jak vést a napsat rozhovor s více lidmi?
Některé rozhovory mají více respondentů. Můžete je vyzpovídat těmito způsoby:
- oba respondenty naráz,
- každého zvlášť.
Jaké otázky více repondentům položit?
Je několik možností. Všem respondentům můžete položit otázky:
- stejné,
- jiné,
- některé stejné.
💡 Tip: Pokud je váš plátek formální, nepoužívejte emotikony (smajlíky). Jak se respondent tváří, můžete uvést v závorce za odpovědí (např. smích, úsměv). V rozhovoru s více lidmi nemusíte každé jméno vypisovat stále dokola, ale můžete použít zkratku, například L. jako Lenka a do perexu nebo medailonku k dané osobě napsat: V rozhovoru L.
Kam rozhovor publikovat?
Rozhovor máte napsaný? Místa vhodná pro publikování:
- internet – třeba blog,
- časopis,
- noviny.
Další formy rozhovoru
Kromě psaného rozhovoru, ať už v tištěných médiích, nebo na internetu, existuje také audiovizuální rozhovor nebo podcast.
Audiovizuální rozhovor
Rozhovor je veden přímo před očima diváka. Publikum ho nečte, ale vidí a slyší.
Podcast
Interview můžete dnes natočit i bez obrazu. Tyto rozhovory se uplatňují nejen v rozhlase, ale i běžně na internetu. Existují mobilní aplikace pro poslech podcastů všemožného zaměření. K natočení podcastu musíte mít velmi dobré mluvené vyjadřovací schopnosti, umět pracovat s hlasem.
💡 Tip: V minulosti jsme psali o tom, jak napsat e-book, reportáž, knihu nebo povídku. Přečtěte si naše články a zjistěte, jak na to!